Lykynlammen rata

Keskustelua Frisbeegolfista
VesaK
Viestit: 110
Liittynyt: 11 Touko 2012, 15:30

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja VesaK »

Siihen mitään ob tolpitusta tartte. Ihan tarpeeksi haastetta tuulen ja pituuden kanssa 95% heittäjistä. Kunnon, iso heittoalusta niin kaikilla on kiva tempoa menemään ja ennenkaikkia oikeaan suuntaan ;)
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tero T kirjoitti:Miten väylän 15 mandolinja tulkitaan? Onko tiin etureunan suuntainen - jotain tulkintaapumerkkejä kaipaisi maastoon. mandolinjan voisi varmaan myös tulkita olevan dropparin etulinjan suuntainen...
Mandolinjat (804.02/A/§2) tulkitaan mandopuiden keskilinjasta: "Jos mandolinjaa ei ole merkitty, mandolinja on suora linja, joka kulkee mandon läpi ja on kohtisuorassa siihen linjaan, joka yhdistää mandon edelliseen mandoon, tai jos edellistä mandoa ei ole, kohtisuorassa siihen linjaan, joka yhdistää mandon avauspaikkaan."

--> Ja ehkäpä Lykylläkin voitaisiin linjata samoin kuin Utrassakin kesällä tehtiin, että mandolinja kulkee nimenomaan sen mandonuolen kohdalta (hankala paksujen puiden runkojen keskikohtaa ruveta miettimään) ja toki tuolla Lykyn väylällä mandolinjan voisi lisäksi kepeinkin merkitä (ehkäpä #9:llä myös...)
Toivo Tolonen
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja Toivo Tolonen »

eikös lykyl ole 15 mandolinja merkitty valkoisella tolpalla, mielestäni olen sen siellä nähnyt (mandosta vasemmalla n. 5m). ei kai joku oo viskannut mäkeen.
Se että jos kyse on siitä että miten tulkitaan sen mandopuun ja valkoisen tolpan muodostamasta linjasta, en puutu.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja Andy »

Toivo Tolonen kirjoitti:eikös lykyl ole 15 mandolinja merkitty valkoisella tolpalla, mielestäni olen sen siellä nähnyt (mandosta vasemmalla n. 5m). ei kai joku oo viskannut mäkeen.
Se että jos kyse on siitä että miten tulkitaan sen mandopuun ja valkoisen tolpan muodostamasta linjasta, en puutu.
No hyvä, eli tääkin oli tehty (itselläni ei oo muistikuvia ko. tolpasta)... Mutta jos siellä siis se linjatolppa on niin tällöin linja on mandonuolen (jos näin sovitaan) ja kepin/keppien määrittämä linja äärettömiin asti...

Kesällä Avoimissa Utran #3:sta ohjeistettiin seuraavaa: "#3:lla mandolinjan tulkinnassa auttavat lisäksi myös tolpat eli siinä mandolinja on mandonuolen/puunkyljen ja tolppien sivun määrittämä linja." --> Eli idea oli sama kuin OB-tolpituksissa... --> Kun kiekko on millinkin ohi tolpan sivusta tiille päin, niin ollaan pelissä eli mandolinjan paremmalla puolella.

Mutta noin perusoletuksena, jos linjoja ei ole merkitty (tai TD asiaa erikseen jotenkin ohjeistanut), niin mandolinja kulkee tällöin aina mandon (yleensä puu tai muu pylväs) keskeltä läpi kohtisuoraan tiihin (tai edeltävään mandoon) nähden...
sam
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Syys 2014, 19:59
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja sam »

Mikko H kirjoitti:Mun mielestä kutos väylän tiipaikka pitäisi kääntää väylän suuntaisesti, niin heiton voimasuunta ei olisi suoraan kentälle. Nyt kokemattomammat heittäjät niitä sinne heittelee, koska ei ole hallinnassa vielä heiton suuntaus, kiekon vakaus vs. tuuli ja heiton voimakkuus. Väitän että lentokentälle ei menisi niin paljon kiekkoja jos eliminoidaan yksi ongelmista pois, eli se tärkein, heiton suuntaus ohjatttaisiin kohti koria sijoittamalla tiipaikka paremmin. Kyllä siinä väylässä riittää haastetta ihan jo pituudensa ansioista :) Ja ei kokonaisuutta ajatellen ole iso helpotus.
Epäilisin että suurin osa kentälle heitetyistä heitoista kokemattomilta on niitä kakkos ja kolmosheittoja. Siinä saa aika pitkän siivun laittaa tiiltä suoraan aidan yli jos kiekko ei lähde suoraan sitä risukasaa halaten

Ja omasta mielestä ainakin jos tiitä kääntää korille päin niin avausheittoon ei enää yritettäis niin paljon hysseä välttääkseen ob vasrmmalla ja sillonhan se vastatuuli rupeaa viemään kiekkoja sinne aidan suuntaan helpommin
Toivo Tolonen
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja Toivo Tolonen »

sam kirjoitti:
Mikko H kirjoitti:Mun mielestä kutos väylän tiipaikka pitäisi kääntää väylän suuntaisesti, niin heiton voimasuunta ei olisi suoraan kentälle. Nyt kokemattomammat heittäjät niitä sinne heittelee, koska ei ole hallinnassa vielä heiton suuntaus, kiekon vakaus vs. tuuli ja heiton voimakkuus. Väitän että lentokentälle ei menisi niin paljon kiekkoja jos eliminoidaan yksi ongelmista pois, eli se tärkein, heiton suuntaus ohjatttaisiin kohti koria sijoittamalla tiipaikka paremmin. Kyllä siinä väylässä riittää haastetta ihan jo pituudensa ansioista :) Ja ei kokonaisuutta ajatellen ole iso helpotus.
Epäilisin että suurin osa kentälle heitetyistä heitoista kokemattomilta on niitä kakkos ja kolmosheittoja. Siinä saa aika pitkän siivun laittaa tiiltä suoraan aidan yli jos kiekko ei lähde suoraan sitä risukasaa halaten

Ja omasta mielestä ainakin jos tiitä kääntää korille päin niin avausheittoon ei enää yritettäis niin paljon hysseä välttääkseen ob vasrmmalla ja sillonhan se vastatuuli rupeaa viemään kiekkoja sinne aidan suuntaan helpommin
Joo tuossa on aika hyviä huomioita. Kyllä se ihan alottelijalta ei lennä teeltä nyt mitenkään sinne kentälle, että jonkin verran on pitänyt driveä opetella.
Se taasen jos halutaan pakottaa se jyrkkä hyser niin tee on vietävä reilusti taaksepäin ja ekapuuhun laitettava mando, koska itse avaan aika usein siinä nyt kuiteskin hyvin pienessä anhyserissä, vauhdin sivuttain teehen ottaen,se sit että vaikka haluaa sen hyzer heiton niin sekään ei onnistu ain, joku virhe, niin siin ollaan. Sen on nähnyt itsekkin usein utran 12, ja kiekko onkin harjotuskorilla. no se riippuu tietty tuulesta. No se kokemus että kuinka tuuli milloinkin vaikuttaa on kyl oleellinen niihin kentälle lentäneisiin kiekkoihin. Virtaukset väylällä on hyvinkin pyöriviä välillä, niinpä jokunen tuuliviiri paikalle olisi tervetullut. Mut mun mielestä ne keinot vähentää kentälle meneviä kiekkoja on ne mitä aikaisemminkin tuol postasin että heitot suunnataan pois päin kentästä, mutta saako siten edes toimivaa väylää.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Toivo Tolonen
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja Toivo Tolonen »

Andy kirjoitti:
Toivo Tolonen kirjoitti:eikös lykyl ole 15 mandolinja merkitty valkoisella tolpalla, mielestäni olen sen siellä nähnyt (mandosta vasemmalla n. 5m). ei kai joku oo viskannut mäkeen.
Se että jos kyse on siitä että miten tulkitaan sen mandopuun ja valkoisen tolpan muodostamasta linjasta, en puutu.
No hyvä, eli tääkin oli tehty (itselläni ei oo muistikuvia ko. tolpasta)... Mutta jos siellä siis se linjatolppa on niin tällöin linja on mandonuolen (jos näin sovitaan) ja kepin/keppien määrittämä linja äärettömiin asti...

Kesällä Avoimissa Utran #3:sta ohjeistettiin seuraavaa: "#3:lla mandolinjan tulkinnassa auttavat lisäksi myös tolpat eli siinä mandolinja on mandonuolen/puunkyljen ja tolppien sivun määrittämä linja." --> Eli idea oli sama kuin OB-tolpituksissa... --> Kun kiekko on millinkin ohi tolpan sivusta tiille päin, niin ollaan pelissä eli mandolinjan paremmalla puolella.

Mutta noin perusoletuksena, jos linjoja ei ole merkitty (tai TD asiaa erikseen jotenkin ohjeistanut), niin mandolinja kulkee tällöin aina mandon (yleensä puu tai muu pylväs) keskeltä läpi kohtisuoraan tiihin (tai edeltävään mandoon) nähden...
Tää ei nyt ihan tähän paikkaan kuulu, vaan sääntökeskusteluihin. Mut.
Jos ajatellaan ettei mandolinjaa ole merkattu eikä muuten kerrottu, niin oletus on että mandolinja kulkee kohtisuorana linjana teeltä mandon kohalla, niin entäs jos esim täs 15 väylällä missaat mandon ja joudut siirtyy ropparille, niin muuttuuko mando linja vai onko se edelleen sama kuin teeltä heitettäessä, tässähän jos tropparilta missaa mandon ja mandolinja on sama, niin se takaisin kiertäminen voi olla aika monen heiton juttu. Siis onko linja tropparilta heitettäessä kohtisuora teehen vai troppariin.
Oma mielipiteeni näistä mandoista on ratasuunnittelun kannalta että yksittäistä mandoa ei pitäs koskaan tehä, koska sen tuplan rakentaminen tuskin ole mitenkään mahdoton. Se tupla on aina selkeempi.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja Andy »

Toivo Tolonen kirjoitti:Jos ajatellaan ettei mandolinjaa ole merkattu eikä muuten kerrottu, niin oletus on että mandolinja kulkee kohtisuorana linjana teeltä mandon kohalla, niin entäs jos esim täs 15 väylällä missaat mandon ja joudut siirtyy ropparille, niin muuttuuko mando linja vai onko se edelleen sama kuin teeltä heitettäessä, tässähän jos tropparilta missaa mandon ja mandolinja on sama, niin se takaisin kiertäminen voi olla aika monen heiton juttu. Siis onko linja tropparilta heitettäessä kohtisuora teehen vai troppariin.
Mandolinja katsotaan teehen nähden... Toki dropparilta voi missata mandon niin että heittää mandon vasemmalta puolen kiertäen sinne jonnekin "korin suunnille"... --> Ja eihän sieltä tietenkään heitellä takas päin, vaan jatketaan edelliseltä heittopaikalta (tulokseen +1).

Jos sitten taas jotenkin onnistuisi heittämään dropparilta mandosta vasemmalle ohi missaamatta mandolinjaa (esim. siihen hiekkapenkkaan tiin suunnassa)... --> Niin tietenkin tällöin mando on edelleen pelissä ja se pitää kiertää oikein... Ja jos innostuu ihan heittämään penkasta yli niin tällöin kannattanee harkita jo uusintaheiton ottamista sakon kera...

Tässä vielä kertauksena parit linkit:
- SFL:n tulkintaohje
- PDGA:n sääntökoulua mandoista

Jatketaan tarvittaessa sääntökeskustelun puolella... Sikäli mandoissa ei kyllä mitään mystistä ole, oli ne sitten yksittäisiä tai tuplia... :)
Toivo Tolonen
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja Toivo Tolonen »

Niin mut se oleellinen sääntö on et se mandolija ei muutu vaikka siirrtytään heittämään tropparilla, eli se linja pysyy aina sieltä teeltä katsottuna. Eikö näin?
Eli myös tarkoittaa että se on aina aloitusheittopaikkaan nähden eikä edelliseen heittopaikkaan nähden.
Sit taasen jos on kaksi mandoa peräkäin, niin miten se sit menee, eka ohitettu toinen missataan, niin onko se edellisestä mandosta kohtisuora vai edellisestä heittopaikasta?
Tää tosiaan kai pitäs siirtää sinne sääntökeskustelujen puolelle.
Mut tosiaan Villeltäkin varmistin lykylle on viety valkoinen tolppa joka määrittää 15 mandolinjan, jos se ei ole siel, niin ilkivalta on astunut peliin, mut on kuulemma viel viikkokoísojen aikaan ollut paikoillaan
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Lykynlammen rata

Viesti Kirjoittaja Andy »

Toivo Tolonen kirjoitti:Niin mut se oleellinen sääntö on et se mandolija ei muutu vaikka siirrtytään heittämään tropparilla, eli se linja pysyy aina sieltä teeltä katsottuna. Eikö näin?
Eli myös tarkoittaa että se on aina aloitusheittopaikkaan nähden eikä edelliseen heittopaikkaan nähden.
Sit taasen jos on kaksi mandoa peräkäin, niin miten se sit menee, eka ohitettu toinen missataan, niin onko se edellisestä mandosta kohtisuora vai edellisestä heittopaikasta?
Andy kirjoitti:804.02/A/§2: "Jos mandolinjaa ei ole merkitty, mandolinja on suora linja, joka kulkee mandon läpi ja on kohtisuorassa siihen linjaan, joka yhdistää mandon edelliseen mandoon, tai jos edellistä mandoa ei ole, kohtisuorassa siihen linjaan, joka yhdistää mandon avauspaikkaan."
Eli mandolinja on aina kiinteästi sama (jokaisella mandolla oma linjansa, joka määräytyy kuten säännöt sanoo) - heittopaikka ei siis muuta mandolinjan kulkua/suuntaa ikinä mitenkään.
Vastaa Viestiin