Herättääkö ajatuksia/suunnitelmia?
http://frisbeegolfradat.fi/blogit/eu-tu ... llytykset/
Suomesta löytyy 55kpl maaseudun kehittämisyhdistystä eli leader-toimintaryhmää. Toimintaryhmiltä voi hakea leader-rahoitusta yleishyödyllisiin kehittämishankkeisiin, kuten frisbeegolfradan rakentamiseen.
Tässä blogi sarjassa käydään läpi vaihe vaiheelta miten rahoitusta haetaan. Ja jotta aihe ei menisi täysin maaseutu pohjaiseksi tullaan uutisoimaan myös mitä tapahtuu kaupunki-leader puolella. Ensi vuonna alkavalla toimikaudella leader-rahoitus on myös saatavilla kaupungeissa. Tätä mahdollisuutta on valmisteltu pitkään ja vieläkään ei tarkasti tiedetä millainen kaupunkien leader-rahoituksesta tulee.
Kaupunki on tässä tapauksessa rajattu siten, että asukkaita tulee olla vähintään 30000 ja lisäksi sitä isommista kunnista otetaan yli 15000 ihmisen taajamat pois. Palataan kaupunki-leaderiin heti, kun lisää faktoja saadaan. Todennäköisesti kaupunki-leaderia ei nähdä kaikissa kaupungeissa, mutta aika näyttää. Kannattaa siis myös kaupungien seurojen olla hereillä ja seurata mitä tuleman pitää.
Mutta keskitytään nyt mitkä maaseutu leader-tuen hakemisen edellytyksiin:
Rekisteröity yhdistys tai seura.
Radan maa-alueesta tulee olla vuokra tai muu maankäyttösopimus, jonka tulee olla voimassa vähintään 5 vuotta hankkeen viimeisen tuki maksuerän jälkeen.
Hankkeen oma rahoitus muodostuu talkootyöstä ja seuran omasta rahallisesta panostuksesta. Etukäteen kannattaa tarkkaan miettiä löytyykö omasta seurasta tarpeeksi talkoisiin osallistuvia ja miten rahoitus hoidetaan. Huomioikaa myös, että tukea maksetaan kustannusten synnyttyä jälkikäteen ja tuen maksua voi joutua odottamaan pahimmassa tapauksessa jopa vuoden.
Eri toimintaryhmissä on hieman eroja, mutta ”nyrkkisääntönä” haettavan tuen tulee olla vähintään noin 10000e. Näin rahoituksen eri osat eli EU-tuki, kuntien osuus ja oma rahoitus tulevat toimintaryhmän rahoituskehykseen sopivaan suhteeseen.
Mikäli edellä mainitut kohdat täyttyvät, nyt on hyvä aika alkaa suunnittelemaan hanketta. Oli sitten kyseessä uusi rata, vanhan laajennus tai vaikkapa radan ylläpitoon hankittava kone.
Seuraavassa blogissa käydään läpi tarkemmin hakemukseen vaadittavia papereita ja niiden täyttämistä.