Utran ratamuutokset 2014
Utran ratamuutokset 2014
Oli eilen Villen kanssa viikkokisoissa puhe, että on aika avata seuran vuosikokouksen lähestyessä keskustelu Utran rataa koskevista toimenpiteistä vuonna 2014 (varmaan heti toukokuussa olisi aika tehdä talkoilla siis hieman duunia).
Muutosten päälinjat lyhyesti:
- Asennetaan tekonurmiset tiimatot myös ns. "vanhoille" väylille (nrot: 1-6, 16-18).
- Samassa yhteydessä (jos halutaan) kannattaa myös päivittää väyliä (pääosin noita vanhoja) hieman haastavampaan ja/tai turvallisempaan suuntaan ja luonnollisesti tähtäin on toki myös siinä, että muutosten jälkeen Utran rata kelpaisi SFL-/PDGA-kisojen pitopaikaksi.
- Toki tulee muutokset tarkkaan harkita siltä osin että, onko muutos mielekäs vai ei... Eli periaate "älä korjaa sitä mikä toimii" on varmaan hyvä ohjenuora keskustelulle.
Ohessa pohjaesitys väylämuutoksista tähän keskusteluketjuun ja vuosikokoukseen:
(Tämä ei ole siis allekirjoittaneen keksimää, vaan näistä on puhuttu aktiivien kesken jo viime kesästä asti. Koetin muistaa kirjata ylös ne asiat, joista on puhetta ollut, varmaan toki jotain unohtuikin, mutta laittakaa siis kommentteja. Listassa alla on mainittu vain ne väylät, joista on eniten keskustelua käyty.)
Väylä #1
- Tiiauspaikka pyöräteiden risteyksen taakse viistoon ja koria jonkin verran kauemmaksi ja vasemmalle. Näin voidaan tiin kanssa menetellä, koska paikalla on erittäin hyvä näkyvyys väylälle.
- Poistettavat puut/pensaat: Se yksi kitukasvuinen pikkupuu siinä ojan reunalla, ei välttämättä muuta.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 115 m, par 3 (84 m, par 3).
Väylä #2
- Tiiauspaikka nykyisestä kohdasta n. 10 m vasempaan, kohtaan jossa jo valmis "kuja" lähtee nykyisen väylän suuntaan. Mandoa ei enää tarvittaisi myöskään. Koria vietäisiin myös. n. 20 m kauemmaksi ja vasemmalle.
- Poistettavat puut/pensaat: Jotain pieniä puita saattaa olla uudessa kohdassa edessä.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 140 m, par 4 (118 m, par 4).
Väylä #3
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Ei ole.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (77 m, par 3).
Väylä #4
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikka puun vasemmalle puolelle, jolloin väylän luonne muuttuisi hieman helpompaan (?) suuntaan. Koria ei kannattane siirtää. Nyt
se näkyy tiille, jos kori vietäisiin kummun taakse monttuun piiloon, heikentäisi se väylän turvallisuutta.
Väylä #5
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikkaa hieman taemmaksi ja koria kauemmaksi. Tuleeko kolmosen uusi korinpaikka jo liian lähelle? Onko tiin vienti kauemmaksi edes mahdollista kaatamatta sitä isoa puuta?
Väylä #6
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Riippunee siitä halutaanko jo puista vapaan RHFH S-mutkan lisäksi myös RHBH-reitti.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (74 m, par 3).
Väylä #10
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Nykyinen korinpaikka, mutta tehdään rinteeseen "tasanne", jolloin onnistunut lähäri tolpalle palkitaan nostoparilla rollien sijaan?
Väylä #13
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tähän voitaisiin rakentaa korotettu kori, esim. kaivonrengasta, tms. hyödyntäen.
Väylä #14
- Tiiauspaikkaa reilusti (n. 20-30 m) kauemmaksi.
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 125 m, par 4 (98 m, par 3).
Väylä #17
- Muutettaisiin kokonaan eri kohtaan, pois tulevan 18-väylän edestä, avaus voisi edelleen olla kummulta alamäkeen, mutta eri suuntaan (eli enemmän vasempaan jonnekin).
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. XX m, par X (69 m, par 3).
Väylä #18
- Tästä tehtäisiin vaativa n. 130-140 m metsäpilli, jossa kenties alussa hieman mutkaakin oikealle. Kori tuotaisiin polun/pulkkamäen takaa näkyviin polun "turvallisemmalle" puolelle ja tiille etsittäisiin uusi paikka, jostain nykyisen 17-väylän toiselta puolen.
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 135 m, par 4 (90 m, par 3).
Tarvittavat rakennusmateriaalit / "toivelista" / yms.:
- Tarvitaan siis 9 kpl:tta tekonurmimattoja väylille. Nykyinen sorakasa riittänee hyvin uusiin tarpeisiin.
- Dropparille (väylä #7) voisi varata pienen palan mattoa myös.
- Lisäksi pari irtomattoa voisi samalla hankkia seuralle kisakäyttöä varten (lisäväylät, muutetut väylät, yms.).
- Puutavaraa "kiinteämpiä" siltoja varten (kolmosen ja seiskan ojat, ehkä myös kympille ja kuudelletoista).
- Treenikori (mallia "Eesti") hiekkakentän kulmalle.
- Väylän 6 OB-rajan määrittävien puiden merkinnät näkyvästi/pysyvästi.
- Mandojen merkinnät näkyvästi/pysyvästi (väylät 4 ja 7).
- Muutama väyläopastekartta pitää tehdä uusiksi + ilmotaulun ratakartta myös.
- Kaivonrengas ja/tai muuta materiaalia mahdolliseen korotettuun koriin väylällä #13.
Keskustelu alkakoon!
Muutosten päälinjat lyhyesti:
- Asennetaan tekonurmiset tiimatot myös ns. "vanhoille" väylille (nrot: 1-6, 16-18).
- Samassa yhteydessä (jos halutaan) kannattaa myös päivittää väyliä (pääosin noita vanhoja) hieman haastavampaan ja/tai turvallisempaan suuntaan ja luonnollisesti tähtäin on toki myös siinä, että muutosten jälkeen Utran rata kelpaisi SFL-/PDGA-kisojen pitopaikaksi.
- Toki tulee muutokset tarkkaan harkita siltä osin että, onko muutos mielekäs vai ei... Eli periaate "älä korjaa sitä mikä toimii" on varmaan hyvä ohjenuora keskustelulle.
Ohessa pohjaesitys väylämuutoksista tähän keskusteluketjuun ja vuosikokoukseen:
(Tämä ei ole siis allekirjoittaneen keksimää, vaan näistä on puhuttu aktiivien kesken jo viime kesästä asti. Koetin muistaa kirjata ylös ne asiat, joista on puhetta ollut, varmaan toki jotain unohtuikin, mutta laittakaa siis kommentteja. Listassa alla on mainittu vain ne väylät, joista on eniten keskustelua käyty.)
Väylä #1
- Tiiauspaikka pyöräteiden risteyksen taakse viistoon ja koria jonkin verran kauemmaksi ja vasemmalle. Näin voidaan tiin kanssa menetellä, koska paikalla on erittäin hyvä näkyvyys väylälle.
- Poistettavat puut/pensaat: Se yksi kitukasvuinen pikkupuu siinä ojan reunalla, ei välttämättä muuta.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 115 m, par 3 (84 m, par 3).
Väylä #2
- Tiiauspaikka nykyisestä kohdasta n. 10 m vasempaan, kohtaan jossa jo valmis "kuja" lähtee nykyisen väylän suuntaan. Mandoa ei enää tarvittaisi myöskään. Koria vietäisiin myös. n. 20 m kauemmaksi ja vasemmalle.
- Poistettavat puut/pensaat: Jotain pieniä puita saattaa olla uudessa kohdassa edessä.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 140 m, par 4 (118 m, par 4).
Väylä #3
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Ei ole.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (77 m, par 3).
Väylä #4
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikka puun vasemmalle puolelle, jolloin väylän luonne muuttuisi hieman helpompaan (?) suuntaan. Koria ei kannattane siirtää. Nyt
se näkyy tiille, jos kori vietäisiin kummun taakse monttuun piiloon, heikentäisi se väylän turvallisuutta.
Väylä #5
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikkaa hieman taemmaksi ja koria kauemmaksi. Tuleeko kolmosen uusi korinpaikka jo liian lähelle? Onko tiin vienti kauemmaksi edes mahdollista kaatamatta sitä isoa puuta?
Väylä #6
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Riippunee siitä halutaanko jo puista vapaan RHFH S-mutkan lisäksi myös RHBH-reitti.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (74 m, par 3).
Väylä #10
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Nykyinen korinpaikka, mutta tehdään rinteeseen "tasanne", jolloin onnistunut lähäri tolpalle palkitaan nostoparilla rollien sijaan?
Väylä #13
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tähän voitaisiin rakentaa korotettu kori, esim. kaivonrengasta, tms. hyödyntäen.
Väylä #14
- Tiiauspaikkaa reilusti (n. 20-30 m) kauemmaksi.
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 125 m, par 4 (98 m, par 3).
Väylä #17
- Muutettaisiin kokonaan eri kohtaan, pois tulevan 18-väylän edestä, avaus voisi edelleen olla kummulta alamäkeen, mutta eri suuntaan (eli enemmän vasempaan jonnekin).
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. XX m, par X (69 m, par 3).
Väylä #18
- Tästä tehtäisiin vaativa n. 130-140 m metsäpilli, jossa kenties alussa hieman mutkaakin oikealle. Kori tuotaisiin polun/pulkkamäen takaa näkyviin polun "turvallisemmalle" puolelle ja tiille etsittäisiin uusi paikka, jostain nykyisen 17-väylän toiselta puolen.
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 135 m, par 4 (90 m, par 3).
Tarvittavat rakennusmateriaalit / "toivelista" / yms.:
- Tarvitaan siis 9 kpl:tta tekonurmimattoja väylille. Nykyinen sorakasa riittänee hyvin uusiin tarpeisiin.
- Dropparille (väylä #7) voisi varata pienen palan mattoa myös.
- Lisäksi pari irtomattoa voisi samalla hankkia seuralle kisakäyttöä varten (lisäväylät, muutetut väylät, yms.).
- Puutavaraa "kiinteämpiä" siltoja varten (kolmosen ja seiskan ojat, ehkä myös kympille ja kuudelletoista).
- Treenikori (mallia "Eesti") hiekkakentän kulmalle.
- Väylän 6 OB-rajan määrittävien puiden merkinnät näkyvästi/pysyvästi.
- Mandojen merkinnät näkyvästi/pysyvästi (väylät 4 ja 7).
- Muutama väyläopastekartta pitää tehdä uusiksi + ilmotaulun ratakartta myös.
- Kaivonrengas ja/tai muuta materiaalia mahdolliseen korotettuun koriin väylällä #13.
Keskustelu alkakoon!
Re: Utran ratamuutokset 2014
Asiallinen alkupostaus, tästä on hyvä lähteä liikkeelle miettimään muutoksia. Nähdäkseni ehdotetuilla muutoksilla saataisiin nykyinen A2-luokiteltu rata (18+ koria, merkatut heittopaikat, keskipituus <100m) luokkaan A1 (18+ koria, viralliset korit ja opastejärjestelmä, päällystetyt heittopaikat, ylläpidetty rata). AA1-luokka vaatisi yli 100m keskipituuden väylille, ja nyt päästään alkupostauksen arvoilla nykyisestä 1583m kokonaispituudesta nopeasti laskemalla 154m lisää eli 1737 metriin +väylän 17 muutoksista tulevat lisukkeet. Hyvin lähelle siis jopa tuon AA1-luokituksen mittoja. Kannattanee samantien harkita mikäli muutamia lisämetrejä jostakin saadaan järkevällä tavalla. Näissä suunnitelmissa tietysti kannattaa pitää mielessä monipuoliset väylät ja oikea/vasenkätisten tasapuolisuus. Tällä hetkellä väylämuodot on hahmoteltu niin että vasemmalle ja oikealle kääntyviä väyliä pitäisi olla saman verran.
edit: tosiaan FGR-sivun mukaan AA-luokitukseen tarttee olla myös par 58+
edit: tosiaan FGR-sivun mukaan AA-luokitukseen tarttee olla myös par 58+
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Re: Utran ratamuutokset 2014
Joo, oishan se AA1-luokka hieno, jos se järkevästi saataisiin aikaan. Mutta tulee muistaa, että ko. luokittelu (http://frisbeegolfradat.fi/frisbeegolfratojen_luokat) ei huomioi ratojen tyyppiä (puisto vs. metsä) mitenkään, joten ko. raja on todella keinotekoinen ja häilyvä tässä kohden. Toisaalta myös ko. FGR-luokituksella ei ole virallisten kisojen järjestämiseen mitään vaikutusta, koska PDGA määrittelee ne ratavaatimukset ja Utra varmasti kelpaa C-tier -kisojen näyttämöksi. Tai sitten pistetään frisbeegolfratoihin anomus vetämään, että meillä "on 1750 metriä metsässä, eikö se jo riittäisi AA:han..."
Par-luvut voitaisiin ainakin määritellä PDGA:n mukaan... --> http://www.pdga.com/files/ParGuidelines_1.pdf --> esim. niin, että Utran partulos vastaisi tuon mukaan n. 950 reitattua kiessiä, mikä tarkoittaa sitä, että väylän par-luvuksi voidaan metsäradalla asettaa 4, jos väylän mitta on yli 400 jalkaa eli 120 metriä.
Par-luvut voitaisiin ainakin määritellä PDGA:n mukaan... --> http://www.pdga.com/files/ParGuidelines_1.pdf --> esim. niin, että Utran partulos vastaisi tuon mukaan n. 950 reitattua kiessiä, mikä tarkoittaa sitä, että väylän par-luvuksi voidaan metsäradalla asettaa 4, jos väylän mitta on yli 400 jalkaa eli 120 metriä.
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09
Re: Utran ratamuutokset 2014
Heitän ajatuksena että joitakin väyliä voisi rakentaa siten että tiiaus paikalle kaivetaan jalka korille ja väylän voisi näin nopeasti kääntää näin ikään kuin takaperin heitettäväksi. Jos esim utrassa 15, 14, 13, 12, 11, 10 , 9 ja 8 esim suunnittelisi näin niin radan voisi kiertää kahdeksikon tapaista reittiä. Väylä opas taas voisi olla tolpassa joka sopii samaan jalkaan kuin kori. Näin sitä esim kuukauden Valen rataa voisi muuttaa toisinpäin kierrettäväksi ja jälleen taas kuukauden päästä takaisin. Oliko ajatusta. Tämähän kyllä tarkoittaisi kyllä monella väylällä isoja muutoksia, mutta esim. 15 13 12 11 nyt ainakin toimis kun vaan siirtäs korin tiille ja heittäs nykyisen korin paikalta.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Re: Utran ratamuutokset 2014
Muutamia omia ajatuksia:
Jos lisäpituutta haluaa, niin joitakin puita kaatamalla koria pystyisi viemään vielä pitemmälle, jolloin väylästä voisi saada par 4:sen.Andy kirjoitti: Väylä #1
- Tiiauspaikka pyöräteiden risteyksen taakse viistoon ja koria jonkin verran kauemmaksi ja vasemmalle. Näin voidaan tiin kanssa menetellä, koska paikalla on erittäin hyvä näkyvyys väylälle.
- Poistettavat puut/pensaat: Se yksi kitukasvuinen pikkupuu siinä ojan reunalla, ei välttämättä muuta.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 115 m, par 3 (84 m, par 3).
Jos nelosväylän heittopaikka siirrettäisiin ison puun vasemmalle puolelle, niin heitot karkaisivat vähemmän vasemmalle. Tällöin myös kolmasväylän koria voisi tuoda pidemmälle, jolloin pituus voisi olla lähemmäs 100m (puhdas arvio).Andy kirjoitti: Väylä #3
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Ei ole.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (77 m, par 3).
Jos käytetään vaihtoehto A:ta, niin ottaisin mandon pois. Oikealta on kuitenkin riski lähteä heittämään ja turvallisinta on heittää väylän kautta. Mandon kanssa epäonnistunutta heittoa rankaistaan kuitenkin kohtuuttomasti, jolloin väylän mieluummin pelaa varmasti, kuin yrittää korille. Jos käytetään vaihtoehto B:tä, niin väylä tosiaan suoristuu, mutta samalla siitä tulee ns. luonnollisempi ilman jyrkkää alkumutkaa. Koria voisi halutessaan viedä vielä oikealle, jolloin väylä kaartuisi vielä lopuksi.Andy kirjoitti: Väylä #4
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikka puun vasemmalle puolelle, jolloin väylän luonne muuttuisi hieman helpompaan (?) suuntaan. Koria ei kannattane siirtää. Nyt
se näkyy tiille, jos kori vietäisiin kummun taakse monttuun piiloon, heikentäisi se väylän turvallisuutta.
Muistelisin, että kolmosen ja vitosen välissä on sen verran matkaa, että ongelmaa ei pitäisi olla. Pitäisi tosin tarkistaa. Tässäkin olisi mahdollisuus viedä koria kauemmas, jos puita kaadettaisiin polun toiselta puolen (par 4 mahdollisuus). Jos tiitä vietäisiin kauemmas, niin muistelisin, että siinä olisi kahden ison puun välissä n. 3 metrinen väli, josta voisi heittää. Tosin jos väylästä tehtäisiin par 4:nen ja samalla pitäisi säilyttää nykyinen profiili, niin korin siirtäminen olisi järkevin vaihtoehto (avaus sinne minne nytkin ja siitä 50-60 metrinen lähestyminen kapeaa väylää pitkin pyörätietä kohti . Väylä voisi kääntyä lopussa jopa hiukan oikealle, jolloin päästäisiin kauemmas kolmosväylästä.)Andy kirjoitti: Väylä #5
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikkaa hieman taemmaksi ja koria kauemmaksi. Tuleeko kolmosen uusi korinpaikka jo liian lähelle? Onko tiin vienti kauemmaksi edes mahdollista kaatamatta sitä isoa puuta?
Jos heittopaikkaa sitä siirrettäisiin nykyisestä paikasta vasemmalle, niin S-mutkasta tulisi vielä selkeämpi. Tosin silloin RHBH-reittiä olisi vaikeampi tehdä.Andy kirjoitti: Väylä #6
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Riippunee siitä halutaanko jo puista vapaan RHFH S-mutkan lisäksi myös RHBH-reitti.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (74 m, par 3).
Vaihtoehto B. kuulostaa erittäin kivalta.Andy kirjoitti: Väylä #13
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tähän voitaisiin rakentaa korotettu kori, esim. kaivonrengasta, tms. hyödyntäen.
Ismon kanssa katseltiin kesällä uutta korin paikkaa ja kyllähän sinne saisi pitkänkin väylän tehtyä. Jos puita saa vain kaataa, niin suosittelisin 17.väylän siirtämistä. Ihan jo siitä syystä, että 18.väylä saataisiin turvallisemmaksi.Andy kirjoitti: Väylä #13
Väylä #17
- Muutettaisiin kokonaan eri kohtaan, pois tulevan 18-väylän edestä, avaus voisi edelleen olla kummulta alamäkeen, mutta eri suuntaan (eli enemmän vasempaan jonnekin).
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. XX m, par X (69 m, par 3).
Miika Voutilainen
#58385
#58385
Re: Utran ratamuutokset 2014
Pahoin pelkään että tässä saadaan melkoisen helposti ongelmatilanteita turvallisuuden kanssa, varsinkin vähän vähemmän pelaavilla. Aktiivipelaajat osaa käyttää spottereita ja tiedostavat ratamuutokset kun taas satunnaisemmat kävijät voivat olla jatkuvista muutoksista ihmeissään. Itse olisin normaalikäytössä kiinteiden asennusten puolella ja sitten erikseen kisoissa muutettavat väylät.Toivo Tolonen kirjoitti:Heitän ajatuksena että joitakin väyliä voisi rakentaa siten että tiiaus paikalle kaivetaan jalka korille ja väylän voisi näin nopeasti kääntää näin ikään kuin takaperin heitettäväksi.
Tuo vitosen korin pidemmälle siirto voisi auttaa samalla myös tuohon kutoselle siirtymään, eli tehtäisiin selkeä opastus siitä parin pienen ojan ja kukkulan yli suoraan seuraavalle heittopaikalle eikä 5.väylän puolivälin kautta.Miika V kirjoitti:Muistelisin, että kolmosen ja vitosen välissä on sen verran matkaa, että ongelmaa ei pitäisi olla. Pitäisi tosin tarkistaa. Tässäkin olisi mahdollisuus viedä koria kauemmas, jos puita kaadettaisiin polun toiselta puolen (par 4 mahdollisuus). Jos tiitä vietäisiin kauemmas, niin muistelisin, että siinä olisi kahden ison puun välissä n. 3 metrinen väli, josta voisi heittää. Tosin jos väylästä tehtäisiin par 4:nen ja samalla pitäisi säilyttää nykyinen profiili, niin korin siirtäminen olisi järkevin vaihtoehto (avaus sinne minne nytkin ja siitä 50-60 metrinen lähestyminen kapeaa väylää pitkin pyörätietä kohti . Väylä voisi kääntyä lopussa jopa hiukan oikealle, jolloin päästäisiin kauemmas kolmosväylästä.)Andy kirjoitti: Väylä #5
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikkaa hieman taemmaksi ja koria kauemmaksi. Tuleeko kolmosen uusi korinpaikka jo liian lähelle? Onko tiin vienti kauemmaksi edes mahdollista kaatamatta sitä isoa puuta?
Jos halutaan pitää oikealle ja vasemmalle kaartavat väylät suunnitelmatasolla balanssissa niin tästä nyt ei tarttis tullakaan rhbh-tyyppistä.Miika V kirjoitti:Jos heittopaikkaa sitä siirrettäisiin nykyisestä paikasta vasemmalle, niin S-mutkasta tulisi vielä selkeämpi. Tosin silloin RHBH-reittiä olisi vaikeampi tehdä.Andy kirjoitti: Väylä #6
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Riippunee siitä halutaanko jo puista vapaan RHFH S-mutkan lisäksi myös RHBH-reitti.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (74 m, par 3).
Tää olis kyllä hauska. Toivotaan että pysyy kori siellä renkaan päällä vandaaleista huolimatta.Andy kirjoitti: Väylä #13
- Vaihtoehto B: Tähän voitaisiin rakentaa korotettu kori, esim. kaivonrengasta, tms. hyödyntäen.
Kaupunki on ainakin tähän asti ollut hyvin suosiollinen noitten puiden kaatojen kanssa. Toki pitää katsoa että parturointia noissakin metsissä tehdään vain tarvittava määrä ja sen suhteen tarkka ennakkokartoitus väylistä (pidemmälle kuin vuoden ajalle) olisi tehtävä hyvin. Turvallisuusnäkökohtiin vetoaminen on hyvä juttu kun puutarhuri ja kenttämestarit ymmärtävät lajista jo sen verran.Miika V kirjoitti: Ismon kanssa katseltiin kesällä uutta korin paikkaa ja kyllähän sinne saisi pitkänkin väylän tehtyä. Jos puita saa vain kaataa, niin suosittelisin 17.väylän siirtämistä. Ihan jo siitä syystä, että 18.väylä saataisiin turvallisemmaksi.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09
Re: Utran ratamuutokset 2014
Uskon, kyllä. Aika hämillään karsikossakin moni oli kun 2 väylä siirtyi 4 ksi.Ville kirjoitti:Pahoin pelkään että tässä saadaan melkoisen helposti ongelmatilanteita turvallisuuden kanssa, varsinkin vähän vähemmän pelaavilla. Aktiivipelaajat osaa käyttää spottereita ja tiedostavat ratamuutokset kun taas satunnaisemmat kävijät voivat olla jatkuvista muutoksista ihmeissään. Itse olisin normaalikäytössä kiinteiden asennusten puolella ja sitten erikseen kisoissa muutettavat väylät.
Mutta entäs ajatus tasolla Utran muutoksissa se että rata kulkisi 8 muotoisena. Vaikka suuri muutos kylläkin kääntää uusi 9 takaperin. Jättäs sen sit pysyvämmäksi niin.
Ei varmaankaan kannata ruveta het siltään tänä vuonna muuttamaan, mut miettisin siellä heitellessä et mites tää menis vaikka takaperin
Sanoisin että ois hyvä tehdä väyläopasteet kyllä kuntoon ennen kun raivuusahat käynistyy, jos ajatellaan että satunnainen heittäjä haluaa rataa kiertää.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Re: Utran ratamuutokset 2014
Andy kirjoitti: Väylä #13
- Vaihtoehto B: Tähän voitaisiin rakentaa korotettu kori, esim. kaivonrengasta, tms. hyödyntäen.
Sitä tässä vielä mietin, että miten paljon koria olikaan tarkoitus korottaa? Korotus voisi olla esimerkiksi samaa luokkaa (jopa korkeampi?) kuin SM12 radalla http://www.youtube.com/watch?v=PvSGR8H0Q5A (3:56). Jos korotus on pieni, niin sillä ei välttämättä ole riittävää vaikutusta puttaamiseen. En tosin tiedä miten ison korotuksen tekisi. Paljon maata alle, eli rakennettaisiin sille nätti kumpu?Ville kirjoitti: Tää olis kyllä hauska. Toivotaan että pysyy kori siellä renkaan päällä vandaaleista huolimatta.
Miika Voutilainen
#58385
#58385
Re: Utran ratamuutokset 2014
Tai sitten laitetaan ne opasteet viimeisenä että kukaan ei visko kiekkoja siinä vaiheessa kun pitäisi olla talkoilla painamassa väyliä kuntoonToivo Tolonen kirjoitti:Sanoisin että ois hyvä tehdä väyläopasteet kyllä kuntoon ennen kun raivuusahat käynistyy, jos ajatellaan että satunnainen heittäjä haluaa rataa kiertää.
Yksittäisellä kaivonrenkaalla päästäneen tuohon samaan korkeuteen (~50cm-1m) mitä videossa ja sellaista ei nassikat kaataisikaan kovin helposti hiekalla täytettynä... Tietysti senhän voi maisemoida ympäriltä sitten halutulla tavalla vaikka multaa kasaamalla jostakin sivupenkasta kottikärryllä kuljettamalla mutta tuo rengas sinällään voisi varmaan antaa tukea myös heilumisen suhteen kun maa ei pääse niin paljon pakenemaan sivusuunnassa. Alle vielä vähän maita niin saa vielä lisäkorotusta. Uudet maksanee muutamasta kympistä sataseen mutta noitahan voi löytyä jostakin pyörimästä tuolla syrjäkylillä, priimaa kun senkään ei välttämättä tartte olla kunhan about ehjä olis.Miika V kirjoitti:Korotus voisi olla esimerkiksi samaa luokkaa (jopa korkeampi?) kuin SM12 radalla http://www.youtube.com/watch?v=PvSGR8H0Q5A (3:56). Jos korotus on pieni, niin sillä ei välttämättä ole riittävää vaikutusta puttaamiseen. En tosin tiedä miten ison korotuksen tekisi. Paljon maata alle, eli rakennettaisiin sille nätti kumpu?
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Re: Utran ratamuutokset 2014
Meidän pihalta joutaisi ainakin yksi kaivonrengas sinne Utraan, jos päädytte siihen tulokseen.
Jouko Vilén
# 71743
# 71743