Utran ratamuutokset 2014

Keskustelua Frisbeegolfista
Mikko
Viestit: 95
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 14:26

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Väylien par-lukemia voidaan tarkistella tarkemmin, kunhan raivaustyöt on tehty ja koeheittoja päästään tekemään. Nyt on jo varmaa, että mitään helppoa rataa Utrasta ei tule. Puustoa on paljon ja väylät ovat todella kapeita ja niiltä eksymisestä tulee plussaa korttiin ja paljon. Pitkälle heittävät pelaajat voivat hyötyä joillakin väylillä, mutta toisaalta varman päälle pelaaminen puttereilla ja midareilla ja väylillä pysyminen tuovat todennäköisesti varmemmin tulosta.

Itse leventäisin mielelläni monia Utran puupilliosuuksia, mutta ilmeisesti kaupunki ei hirveitä määriä puita ala kaatamaan väylien tieltä. Jos tiiltä katsottuna korin ja heittäjän välissä näkyy vain mäntyseinä, väylä ei oikein tunnu heitettävältä ja tulee tunne että vetäistäänpä tuonne päin ja katsotaan meneekö läpi. Tämä tunne on esim. nykyisellä #16. Vaikea ratakin voi olla silti mukava pelata. Sellaiselle radalle tullaan kisaamaan mielellään kauempaakin.

Raivataan väylät, rakennetaan kunnon heittopaikat, heitetään testiheittoja ja sit kaadetaan niitä puita silleen sopivasti. Siis jonkun mielestä liian paljon ja jonkun mielestä liian vähän.
Mikko Makkonen
#65554
Avatar
Miika V
Viestit: 1239
Liittynyt: 03 Touko 2012, 21:57

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Miika V »

Mitä mieltä siitä, että pitäisikö uuteen layouttiin miettiä amatööritiit (luonnollisilla heittopaikoilla)? Jos vähemmän harrastaneet heittäisivät hieman helpompia ja lyhyempiä väyliä, niin eteneminen voisi olla sujuvampaa.

Käytännössähän tämä tarkoittaisi heittopaikkojen merkkaamista väyläkarttoihin ja maastoon. Maastoon ne voisi merkata esim. tietyn värisillä kepeillä.

Tässä amatööritii esimerkkejä uuden layoutin osalta (voi olla vaikea hahmottaa, jos ei ole nähnyt uusia väyliä)

#1 nykyisen koripaikan kohdalta (par3)
#2 väylän puolivälin paikkeilta, polulta (par 4)
#3 poikki polun kohdalta (par 3)
#4 tieltä, suora väylä korille (par 3)
#5 mäen alta (par 3)
#6 dropparilta (par 3)
#7 mutkasta (par 3)
#8 läheltä ylämäkeä (par 3)
#9 puolivälistä väylää, jossa oli sopiva aukko (par 3)
#10 montun jälkeen vasemmalta (par 3)
#11 n. 15m lähempää (par 3)
#12 suorempi ja lähempää kentän suunnasta (par 3)
#13 mäen päältä (par 3)
#14 pikkupolun tasalta (par 3)
#15 20 metriä lähempää (par 3)
#16 ennen ojaa (par 3)
#17 metsäuraa pitkin mäen alta (par 3)
#18 nykyisen 17-korin kohdilta (par 3)
Miika Voutilainen
#58385
Markku
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2012, 22:08

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Markku »

Lapset, nuoret, tytöt, pojat, naiset (?), kaltaiseni vähän huonommat pelaajat: kolmen ensimmäisen väylän jälkeen tulos on 20-30, eli radan alku on todellinen innostuksen tappaja! Lisäksi etuysillä on nyt 4 par 4 -väylää. Etuysin olisi kuitenkin syytä olla helpompi, koska monet, ennenkaikea aloittelijat, pelaa vain sitä. Ehdotan _vakavasti_ harkittavaksi, että etuysiltä lyhennetään suunnitelmaa yht. n. 100 m ja muutetaan pari noista par 4 väylistä par 3 väyliksi, esim. väylät 1 ja 18. Tällä toimenpiteellä radan innostavuus paranisi ja samalla tavoiteltu luokittelu kuitenkin säilyisi.
Ville
Viestit: 1879
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 14:53

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Ville »

Ville kirjoitti:lähetin puutarhurille ja kenttämestareille katselmuspyynnön
Sain vastauksen puutarhurilta:

Hei!
Olen lomalla kolme viikkoa, palaan töihin 5.5.2014.
Pienpuustoa voitte raivailla ja nuo kolme mäntyäkin kuulostaa vähäiseltä toimenpiteeltä.
T Ari T
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kannatan ja komppaan edellisiä Markun ja Miikan viestejä... Eli tuleva Utra varmastikin on aika hurja joillekin pelaajille ja näinhän sen tosin luonnollisesti pitääkin olla sillä tavoitteena oli tehdä _kilpatason_ rata.

Mutta asiaan, eli joillekin väylille voisi olla lyhyempi tiivaihtoehto karttaan ja maastoon merkittynä - ei mielestäni kuitenkaan kaikille väylille noita tarvitse kuten Miikan viestissä oli, eli n. 4-5 lyhkäisempää optiota voisi tehdä jo ihmeitä... Pitäisi vain keksiä jokin helppo ja kestävä ratkaisu ko. tiipaikkojen merkintään, jossei sitten muutamaa tekonurmen palaa tähän haluta varata. Pelkät tikut tuskin pitkään maastossa kestävät, eivätkä ne toisaalta anna radasta kovin edustavaa kuvaa tahi houkuttele ketään pelaamaan... Yhtälailla huippuradalla myös lyhkäisillä tiipaikoilla olisi väyläopastetolpat karttoineen jne.

Käsittääkseni Suomessa radanrakennusperinteet ja -kulttuuri ovat tällaisissa asioissa vasta muodostumassa ja kehittymässä, joten harvoilla radoilla näkee vielä vaihtoehtoisia tiipaikkoja, mutta mikäpä estäisi noita Utraan kokeilemasta? Ko. tiit voisivat toimia myös pitempään pelanneilla putteri-/midaritreenikiessien avauspaikkaoptioina, varsinkin jos tiit sijoitetaan niin, että väylälle muodostuu "uusi heittolinja"...
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Andy »

Ville kirjoitti:
Ville kirjoitti:lähetin puutarhurille ja kenttämestareille katselmuspyynnön
Sain vastauksen puutarhurilta:

Hei!
Olen lomalla kolme viikkoa, palaan töihin 5.5.2014.
Pienpuustoa voitte raivailla ja nuo kolme mäntyäkin kuulostaa vähäiseltä toimenpiteeltä.
T Ari T
Jokos ensi viikolla jo aloitettaisiin talkoot? Järjestys olisi varmaan jotenkin niin että:

1. Uusi väylä 13 (yksi ilta)
2. Muiden väylien raivailu (yksi ilta)
3. Tiipaikkojen rakennus (pari iltaa)
4. Korien ja opasteiden siirto (yksi ilta)

Ja mitä enempi porukkaa on tekemässä, niin sitä nopsempaan on rata kunnossa... Toivottavasti jo vaikkapa toukokuun puoliväliin mennessä, jos kaikki menee nappiin...(?)
TeemuH
Viestit: 104
Liittynyt: 05 Syys 2012, 17:45

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja TeemuH »

Markku kirjoitti:Lapset, nuoret, tytöt, pojat, naiset (?), kaltaiseni vähän huonommat pelaajat: kolmen ensimmäisen väylän jälkeen tulos on 20-30, eli radan alku on todellinen innostuksen tappaja! Lisäksi etuysillä on nyt 4 par 4 -väylää. Etuysin olisi kuitenkin syytä olla helpompi, koska monet, ennenkaikea aloittelijat, pelaa vain sitä. Ehdotan _vakavasti_ harkittavaksi, että etuysiltä lyhennetään suunnitelmaa yht. n. 100 m ja muutetaan pari noista par 4 väylistä par 3 väyliksi, esim. väylät 1 ja 18. Tällä toimenpiteellä radan innostavuus paranisi ja samalla tavoiteltu luokittelu kuitenkin säilyisi.
Saman asian ajaa laittamalla vaihtoehtoiset tiipaikat lähemmäksi koria. Näin lisääntyy myös radan haastavuus edistyneemmille pelaajille JA helpottuu niille ketkä sitä kaipaavat. Joensuusta ei löydy vielä edes väylää jolla tarvitsee kahta pitkää draivia tai sellaista jolla pitäisi heittää pitkän matkan draiveria.
Olli A.
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Joulu 2013, 14:58

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Olli A. »

Miika V kirjoitti:Mitä mieltä siitä, että pitäisikö uuteen layouttiin miettiä amatööritiit (luonnollisilla heittopaikoilla)? Jos vähemmän harrastaneet heittäisivät hieman helpompia ja lyhyempiä väyliä, niin eteneminen voisi olla sujuvampaa.

Käytännössähän tämä tarkoittaisi heittopaikkojen merkkaamista väyläkarttoihin ja maastoon. Maastoon ne voisi merkata esim. tietyn värisillä kepeillä.

Tässä amatööritii esimerkkejä uuden layoutin osalta (voi olla vaikea hahmottaa, jos ei ole nähnyt uusia väyliä)

#1 nykyisen koripaikan kohdalta (par3)
#2 väylän puolivälin paikkeilta, polulta (par 4)
#3 poikki polun kohdalta (par 3)
#4 tieltä, suora väylä korille (par 3)
#5 mäen alta (par 3)
#6 dropparilta (par 3)
#7 mutkasta (par 3)
#8 läheltä ylämäkeä (par 3)
#9 puolivälistä väylää, jossa oli sopiva aukko (par 3)
#10 montun jälkeen vasemmalta (par 3)
#11 n. 15m lähempää (par 3)
#12 suorempi ja lähempää kentän suunnasta (par 3)
#13 mäen päältä (par 3)
#14 pikkupolun tasalta (par 3)
#15 20 metriä lähempää (par 3)
#16 ennen ojaa (par 3)
#17 metsäuraa pitkin mäen alta (par 3)
#18 nykyisen 17-korin kohdilta (par 3)
Tässä Miikan ehdottamassa vaihtoehdossa on mielestäni piilossa koko Utran radan huikea monipuolistuminen! Eri tiiauspaikkojen käyttövaihtoehdot tarjoaisivat lähes rajattomat mahdollisuudet sekä kisailuun että oman pelin kehittämiseen. Eikös tällä motiivilla juuri jatkuvasti harrrastetakin ns. "Humppaväyliä" eli keksitään uusia avauspaikkoja, mahdollisimman pitkiä ja vaikeita väyliä... Aina näiden sessioiden jälkeen todetaan että olipa hieno kierros, eikö?
Toki talkootyötä tiiauspaikoissa mutta lopputuloksen monipuolisuus viehättää.
Olli A.
Bogi-Olli Arola
#70946
040 - 9022 466
Olli A.
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Joulu 2013, 14:58

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Olli A. »

Andy kirjoitti:
Ville kirjoitti:
Ville kirjoitti:lähetin puutarhurille ja kenttämestareille katselmuspyynnön
Sain vastauksen puutarhurilta:

Hei!
Olen lomalla kolme viikkoa, palaan töihin 5.5.2014.
Pienpuustoa voitte raivailla ja nuo kolme mäntyäkin kuulostaa vähäiseltä toimenpiteeltä.
T Ari T
Jokos ensi viikolla jo aloitettaisiin talkoot? Järjestys olisi varmaan jotenkin niin että:

1. Uusi väylä 13 (yksi ilta)
2. Muiden väylien raivailu (yksi ilta)
3. Tiipaikkojen rakennus (pari iltaa)
4. Korien ja opasteiden siirto (yksi ilta)

Ja mitä enempi porukkaa on tekemässä, niin sitä nopsempaan on rata kunnossa... Toivottavasti jo vaikkapa toukokuun puoliväliin mennessä, jos kaikki menee nappiin...(?)
Eilen huomattiin että maa on vielä valtaosin raakasti roudassa eli taitaa olla hieman aikaista muuhun kuin raivailun aloittamiseen ensi viikolla? Toki ennusteet lupailee lämpenevää säätä mutta silti...
Olli
Bogi-Olli Arola
#70946
040 - 9022 466
Markku
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2012, 22:08

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Markku »

Ehdotetut vaihtoehtoiset tiiauspaikat antavat pweriaatteessa mahdollisuuden pelata rataa helpotettuna versiona. Mutta enpä usko, että kovinkaan moni niitä oikeasti käyttäisi - miksi kävellä väylälle korista pisimmällä olevan tiiauspaikan ohi ilman, että aloittaa heittämisen siitä? Ittellä ei ainakaan luonto anna myöten tuollaiseen nössöilyyn, oli väylä sitten vaikka kuinka vaikea tahansa.
Vastaa Viestiin