Utran ratamuutokset 2014

Keskustelua Frisbeegolfista
VesaK
Viestit: 110
Liittynyt: 11 Touko 2012, 15:30

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja VesaK »

Ville kirjoitti:Puutarhurin viesti "kolme mäntyäkin kuulostaa vähäiseltä toimenpiteeltä" jäi kolkuttelemaan päähän. Voitaisiin vielä vähän katsoa kovemmalla kädellä maastoa ja merkata eri tavalla optionaaliset puut mitä lisukkeeksi haluttaisiin poistettavan että väyliin saataisiin lisää tilaa. Väännetään sitten vähän enemmän kättä kun katselmus tehdään kaupungin herrojen kanssa.


<3
Ville
Viestit: 1879
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 14:53

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Ville »

On keskusteltu ohimennen heittopaikkojen rakentamisesta että miten kannattaisi tehdä. Jos rakentelisi 2x4 tuumaisesta laatikon parilla poikkipuulla ja pintaan 10mm vaneri ja tuohon laatikkoon sitten niitattaisiin matto kiinni. Maastoon riittäisi sitten hyvä tasoitus jonka päälle ko. komeus laskettaisiin. Tarvittaessa nurkkiin voisi tehdä lyhkäiset pystytolpat vaikka 2x2:sta jotka vielä vakauttaisivat laatikon paikallaan pysymistä. Muita ideoita tai kommentteja miten saataisiin mahdollisimman huoltovapaat ja tasaiset alustat?
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Markku
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2012, 22:08

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Markku »

Kävin avaamassa uutta väylää nro 13. Nyt sieltä voisi raivata kaadetut puut pois, kannattanee vetää sinne pyörätien varteen pariin kolmeen eri kasaan. Puiden poisvedon jälkeen väylä pitää käydä läpi moottorisahan kanssa ja lopuksi viimeistellä vielä risuja raivaajalla. Vähän kyllä huolestuttaa, kun väylän joutuu heittämään sokkona ylämäkeen, kaikki eivät kuitenkaan ymmärrä käyttää spotteria...

metsuri Markku
Avatar
Miika V
Viestit: 1239
Liittynyt: 03 Touko 2012, 21:57

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Miika V »

Markku kirjoitti:Kävin avaamassa uutta väylää nro 13. Nyt sieltä voisi raivata kaadetut puut pois, kannattanee vetää sinne pyörätien varteen pariin kolmeen eri kasaan. Puiden poisvedon jälkeen väylä pitää käydä läpi moottorisahan kanssa ja lopuksi viimeistellä vielä risuja raivaajalla. Vähän kyllä huolestuttaa, kun väylän joutuu heittämään sokkona ylämäkeen, kaikki eivät kuitenkaan ymmärrä käyttää spotteria...
Iso kiitos Markulle!

Itse kävin väylää äsken katsomassa ja hieman raivaamassa. Samalla tuli mietittyä onko sittenkään järkeä viedä koria sinne alas, kun tosiaan puhtaita sokkoheittoja joutuisi harrastamaan.

Koska muiden väylien kautta on tullut riittävästi lisämetrejä, niin tästä uudesta väylästä voisi tarvittaessa tehdä hieman lyhemmän, eikä sitä tarvitsisi keinotekoisesti pidentää. Jos korin jättäisi mäen päälle päätyyn, hieman puiden suojaan, niin siitä saisi ylämäkeen heitettävän n.65 metrisen suht suoran väylän. Parhaan tuloksen saisi putterilla tai midarilla. Feidaavilla heitoilla olisi vaikea saada birdietä.

+ alarinnettä ei tarvitsisi puhdistaa
+ putteriväyliä ei ennestään ole kovin montaa
+ selkeä heittolinja korille
+ vähemmän hävinneitä kiekkoja
+ nopea tarkistaa onko korilla ketään
+ kierto seuraavalle heittopaikalle lyhentyisi
+ vaikka on lyhyt, niin ei kuitenkaan mikään automaattibirdie, jos korin ympärille jätetään riittävästi suojaa

Tässä vielä video väylästä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/855 ... .50.39.mov
Miika Voutilainen
#58385
Avatar
Pasi
Viestit: 188
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 09:54

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Miika V kirjoitti:
Markku kirjoitti:Kävin avaamassa uutta väylää nro 13. Nyt sieltä voisi raivata kaadetut puut pois, kannattanee vetää sinne pyörätien varteen pariin kolmeen eri kasaan. Puiden poisvedon jälkeen väylä pitää käydä läpi moottorisahan kanssa ja lopuksi viimeistellä vielä risuja raivaajalla. Vähän kyllä huolestuttaa, kun väylän joutuu heittämään sokkona ylämäkeen, kaikki eivät kuitenkaan ymmärrä käyttää spotteria...
Iso kiitos Markulle!

Itse kävin väylää äsken katsomassa ja hieman raivaamassa. Samalla tuli mietittyä onko sittenkään järkeä viedä koria sinne alas, kun tosiaan puhtaita sokkoheittoja joutuisi harrastamaan.

Koska muiden väylien kautta on tullut riittävästi lisämetrejä, niin tästä uudesta väylästä voisi tarvittaessa tehdä hieman lyhemmän, eikä sitä tarvitsisi keinotekoisesti pidentää. Jos korin jättäisi mäen päälle päätyyn, hieman puiden suojaan, niin siitä saisi ylämäkeen heitettävän n.65 metrisen suht suoran väylän. Parhaan tuloksen saisi putterilla tai midarilla. Feidaavilla heitoilla olisi vaikea saada birdietä.

+ alarinnettä ei tarvitsisi puhdistaa
+ putteriväyliä ei ennestään ole kovin montaa
+ selkeä heittolinja korille
+ vähemmän hävinneitä kiekkoja
+ nopea tarkistaa onko korilla ketään
+ kierto seuraavalle heittopaikalle lyhentyisi
+ vaikka on lyhyt, niin ei kuitenkaan mikään automaattibirdie, jos korin ympärille jätetään riittävästi suojaa

Tässä vielä video väylästä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/855 ... .50.39.mov
Vaikuttaa hyvin järkevältä lyhennykseltä.
ΩSS - Pure - Buzzz - FD - PD - DS
#63328
Ismo.L
Viestit: 292
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 16:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Ismo.L »

Täältäkin löytyy myös kannatusta lyhyemmälle väylälle.
#54713
Toivo Tolonen
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Toivo Tolonen »

Onko seuralla mottisahaa, (ei kehtais omaa Okusta asti kuskata)? Voisin käydä joku päivä vähän sahailee niitä risuja pienemmäks pari tuntia. Voin kyllä omanikin käydä, muta se menee nyt varmaan ainakin vapun jälkeen kun autoon mahtuu.
Pitäs katella sitä lopullista väylää ihan paikan päällä kun saa vähän lisää raivattua. En sano vielä yhtikäs mitään sen suhteen. En kyllä näkis nyt kummiskaan pitenpänäkään kovin ongelmallisena. Kyllähän se on vähän muutenkin koko radassa että sitä spotteria tarvii. En kyllä itsekkään tykkää että rata ei ole yksin heitettäessä mikään helppo varmistaa ettei siellä kukaan kiekkoa ohtaansa ottaa, mutta onhan näitä muitakin väyliä jossa joutuu heittämään pimentoon.
Tämä spotteri kannattaa kyllä selittää radan säännöissä, ohjeissa, yms. Tässä oli pientä sanaharkkaa yhden alottelija porukan kanssa säännöistä, eivät olleet lukeneet koko rata infoa, tai mitään koko taulusta.
Ajattelinkin että pitäisikö radan säännöt olla ihan 1. väylän tuntumassa ja väyläopasteisiin korostaa sääntöjä aina siltä osin missä esim. spotterin käyttö olisi vähintään suotavaa.
En oikein jaksa uskoa että jos puustoa jätetään korille suojaksi, että ne pusikot siinä olisi enää parinvuoden päästä. Kovinhan nuo on harvenneet muillakin väylillä. Niitä revitään ja katkotaan ja pian siitä tulis autom. birdy väylä
Kyllähän sen edellisen heittäjä ryhmän havaitsee kun menevät 14 väylää että kori on heidän osalta tyhjä ja kenties satunnaisia kulkijoita ja koiranulkoiluttajia varten voisi suunnitella vaara alueelle varoituskylttejäkin. Onhan se silti aina vatuu heittäjällä. Jättää väliin jos tuntuu ettei pysty turvallisesti heittämään. Mut katsotaan kummin parempi.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
TeemuP
Viestit: 57
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 09:56

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja TeemuP »

Talissa oli väylä nro 4 sellainen, jossa heitettiin täysin pimentoon. Jalankulkijoista ei huolta, mutta muita pelaajia ei toivoakaan nähdä. Siinä olivat tehneet niin, että siirtymällä nelosen korilta vitoselle oli laitettu vanha torvi, jossa kyltti "soita torvea kun väylä vapaa". Toimi hienosti, kun toisella kierroksella sellaisen tiesi olevan olemassa...
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Andy »

Onneksi suurimmassa osassa tapauksista Utrassakin takana oleva ryhmä yleensä tietää, että edellä menee ryhmä ja osaa tähän varautua eli täysin puskista harvemmin mikään pelaajaryhmä edestä löytyy. Toki sekin on mahdollista, että ryhmä jumittuu etsimään kiekkoa jonnekin pusikkoon ja takana tulevat eivät tätä hoksaa. Maininnat spottereiden käytöstä väyläopasteisiin ovat toki hyvä lisä, mutta eivät mitään takaa... Mitä tuohon torveen tulisi, niin sellainen ei varmaan kovin kauaa ehjänä kestäisi, itse olen suosinut ihan vaan kovaäänisiä "VÄYLÄ X VAPAA" -huutoja - ja tämä käytäntö voi olla jopa huonokin, koska vastuu on edelleen etiketin mukaan aina niillä takaatulijoilla.

Noh, etiketin (tai ilman etikettiä) mukaan pelaaminen on sellainen ikuisuuskysymys, mikä ei ratkea mitenkään minkäänlaisella väyläsuunnittelulla... Aina löytyy joku välinpitämätön, joka heittää selkään vaikka näkyvyys ois kuinka hyvä... (Greencardit ja maksulliset kentät toki voisivat auttaa asiaan eli pelioikeus pois jos törttöilee, roskaa, jne.)

Mitä tuohon uuden väylän pituuteen tulee, niin ehkä ois paras tehdä lopullinen päätös väylän mitasta vasta kun raivaus on tarpeeksi edennyt...?
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Utran ratamuutokset 2014

Viesti Kirjoittaja Andy »

Toivo Tolonen kirjoitti: ja kenties satunnaisia kulkijoita ja koiranulkoiluttajia varten voisi suunnitella vaara alueelle varoituskylttejäkin. Onhan se silti aina vatuu heittäjällä. Jättää väliin jos tuntuu ettei pysty turvallisesti heittämään. Mut katsotaan kummin parempi.
Varoituskyltille voisi olla tilausta siihen polulle joka kulkee nykyisten #13- ja #14-väylien välissä... Varmaan vakiokulkijat jo ko. väylät tievätkin ja osaavat olla hieman varuillaan. Tässäkin on kyllä taas sitten se puoli, että jos tälle tielle lähdetään, niin sitten kyltit pitäs vissiin laittaa jokaiselle väylälle (ja vastuu on edelleen silti sillä heittäjällä)... Kummasti viime kesänäkin juuri raivatuilla väylillä tuli vastaan kaikenlaista maastopyöräilijää ja -juoksijaa... :)
Vastaa Viestiin