Lehdistötiedote: Pohjois-Karjalan avoimien 10-vuotisjuhlakilpailussa 170 pelaajaa

LEHDISTÖTIEDOTE 6.6.2023 / Joen Liitokiekko ry

SPONSORED BY

Kesäkuussa (9.-11.6.2023) pelataan Pohjois-Karjalan vanhin ja kovatasoisin frisbeegolfkilpailu, kun Joen Liitokiekko ry (JLK) järjestää Pohjois-Karjalan avoimien 10-vuotisjuhlakilpailun (PKA). Kilpailu on Suomen frisbeegolfliiton (SFL) alainen erilliskilpailu ja lajin kansainvälisen kattojärjestön PDGA:n sanktioima (B-tier) ja sen pääyhteistyökumppanina toimii Discraftstore.fi.

Kilpailuun osallistuu 170 pelaajaa kymmenessä eri kilpailuluokassa ja järjestävän seuran lisäksi kilpailuun osallistuu pelaajia yli 20 eri frisbeegolfseurasta ympäri Suomen – kaikki kilpailijat pelaavat kilpailussa kolme kierrosta. 10-vuotisjuhlan johdosta kilpailu päätettiin laajentaa kolmessa lohkossa pelattavaksi ja samalla myös ensimmäistä kertaa JLK:n järjestämässä virallisessa kilpailussa on käytössä kolme eri rataa (Lykynlampi, Utra ja Kontioranta). Lisäksi A-lohkossa (avoin luokka, MPO) kilpailua käydään ensimmäistä kertaa kolmen päivän ajan kierros per päivä tahdilla perjantaista sunnuntaihin.

Uudistuksista viimeisin on juuri valmistunut Lykynlammen radan remontti, jonka lähtölaukaus oli elokuussa 2022 alueella riehunut ja kymmenittäin puita väyliltä kaatanut myrsky. Nyt satojen työtuntien (JLK:n suunnittelu- ja talkootyöt + Joensuun kaupungin liikuntapalveluiden työt) jälkeen ”Lykyltä” löytyy pelattavaksi kaksi kiinteää layoutia – Blue ja Gold – joista jälkimmäisen toivomme haastavan Suomen parhaita pelaajiakin ja kehittävän seuramme innokkaita junioreita lajissa eteenpäin. Suuret kiitokset kaikille harrastajille ratatalkoista sekä Joensuun kaupungille ja Kontiolahden kunnalle panostuksista frisbeegolfin harrastusmahdollisuuksiin.

Seuraavassa katsaus kilpailun ennakkoasetelmiin.

Avoin MPO-luokka – tuplamestari Tero Jaatisella monta kovaa haastajaa

Avoimessa luokassa kahden viime vuoden mestari JLK:n Tero Jaatinen (PDGA-rating 997) on vahva ehdokas voittajaksi tänäkin vuonna, mutta kärkikamppailun ennakoidaan olevan ennätystasainen. Lähtölistan pelaajien PDGA-ratinkien perusteella podiumpaikoille on tunkua ja yllättäjiäkin mahtunee monia yli 50 avoimen luokan pelaajan joukkoon.

Kärkitaisteluun tähyävät mm. Deep In The Forestin (Kuopio) kova kaksikko Arttu Räsänen (996) ja Kasperi Pakarinen (988) sekä Joroisten Urheilijoiden Juho Ikonen (996), Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden Samu Åström (981), Linnan Mando DG:n (Savonlinna) Juuso Timonen (983) ja Vuorelan Veikkojen (Siilinjärvi) Juuso Herranen (980).

JLK:n pelaajista kotikisan voittoon Jaatisen lisäksi tähtäävät mm. Konsta Vanhanen (987), Miika Voutilainen (986), Samu Kesonen (980), Eemi Pantsari (979) sekä Sammy Pylkki (977).

Juhlavuoden kunniaksi avoimen luokan palkintopotti on myös totuttua suurempi ja avoimen luokan voittaja palkitaan noin 970 eurolla (alustava palkintojakauma).

Naisten avoin FPO-luokka

Naisten avoimessa luokassa mestari vaihtuu, sillä tällä kertaa luokassa on mukana vain kaksi JLK:n pelaajaa. Ennakkosuosikki Riikka Rautiaista (847) haastaa Saila Martikainen (777).

Master -luokat

Myös masterikäisten (40+) kilpailuluokkiin osallistuu tuttuun tapaan lukuisia kovia ja kokeneita pelaajia ja monessa luokassa nähtäneen jälleen kärjessä erittäin tasaisia vääntöjä voitosta.

MP40-luokassa ennakkosuosikkeihin lukeutuvat mm. SFG Salon Jani Löija (962), Vuorelan Veikkojen Lauri Vehniäinen (959) ja Niclas Nieminen (954) sekä Deep In The Forestin Lasse Hirvonen (956). Edellä mainituista Nieminen myös puolustaa viime vuotista PKA-voittoaan.

FP40-luokassa ennakkosuosikiksi voidaan nostaa Saarijärven Frisbaajien Heidi Könssi (839) ja haastajaksi nelinkertainen ja puolustava PKA-voittaja, JLK:n Heini Lindroos (788).

MP50-luokassa viime vuoden voittajan, Puska Puttaajien (Laukaa) Sami Väisäsen (939), haastajiin lukeutuvat mm. JLK:n Ilmari Tapio (932) ja Linnan Mando DG:n Janne Toivanen (922).

MP60-luokan ennakkosuosikkeja ovat Suomen maajoukkueeseen valitut ja elokuussa Unkariin mastereiden EM-kilpailuihin matkaavat JLK:n Unto Toivanen (907) (myös puolustava mestari) ja Vuorelan Veikkojen Esko Jokinen (897) – kaksikkoa haastamaan lähtee mm. Puska Puttaajien Tero Koivu (920).

Junioreilla ja amatööreillä on nyt kilpailussa oma lohko

PKA:n laajennus kolmeen lohkoon tarkoitti myös sitä, että kilpailuun saatiin jälleen yhden välivuoden jälkeen mahtumaan mukaan myös amatöörien MA3- ja FA3-luokat (yhteensä 40 pelaajaa) ja lisäksi junioriluokkia on kilpailussa nyt kaksi. Yli 20 pelaajaa osallistuu junioreiden MJ18-luokkaan (syntymävuosi 2005 tai myöhempi) ja toistakymmentä pelaajaa on mukana junioreiden MJ15-luokassa (syntymävuosi 2008 tai myöhempi).

Ja tilausta nykyään junioriluokille ja -kilpailuille todella onkin, sillä tuoreiden tutkimusten mukaan frisbeegolf on noussut 11-15-vuotiaiden poikien keskuudessa kesäisin kolmanneksi suosituimmaksi vapaa-ajan liikuntamuodoksi, heti jalkapallon ja pyöräilyn jälkeen.

Torstaina ja perjantaina lämmitellään parigolfkilpailuilla

Perinteiseen tapaan kilpailuja edeltävinä päivinä pelataan myös parigolfia (pelimuotona ”best shot”). Tänä vuonna Lykynlammen parikilpailu pelataan torstaina 8.6. klo 18:00 alkaen yhteislähdöllä ja perjantaina 9.6. Utran parikilpailussa on käytössä väliaikalähdöt 10 min välein ajalla klo 9:00 – 18:00. Lisätietoa näistä kaikille avoimista kilpailusta löytyy Metrixistä, jossa myös ilmoittautuminen tapahtuu. Tervetuloa pelaamaan!

Tervetuloa seuraamaan kilpailua ja sanomalehti Karjalaisen suora lähetys sunnuntaina 11.6. klo 12:15

Kilpailuun on katsojilla vapaa pääsy – tervetuloa seuraamaan Itä-Suomen parasta frisbeegolfia!

• Kilpailun yleisöopas löytyy täältä.
  • Lisäksi tietenkin tuloksia päivitetään kierrosten aikana kilpailussa käytettävään Disc Golf Metrix -tulospalveluun, joten tilanteen etäseuraaminenkin onnistuu koko viikonlopun ajan.
  • MPO-luokan kärkikortin 2. ja 3. kierros videoidaan JLK:n toimesta ja kierrokset ovat myöhemmin katsottavissa JLK:n Youtube-kanavalta.

Lisäksi Sanomalehti Karjalaisen suora nettilähetys sunnuntaina 11.6. MPO-luokan kärkikortin finaalikierroksesta Lykynlammella alkaa klo 12:15. Katsottavissa digitilauksella (+ vuorokausitilaukset tästä linkistä). Livelähetyksen selostajana toimii Linda Laatikainen ja kommentaattorina Ville Nivalainen.

Linkkejä:

Kilpailun www-sivut >>