Lehdistötiedote: Pohjois-Karjalan avoimissa 160 pelaajaa – kilpailu käydään ilman yleisöä

LEHDISTÖTIEDOTE 7.6.2021 / Joen Liitokiekko ry

Kesäkuussa (12.-13.6.2021) pelataan Pohjois-Karjalan vanhin ja kovatasoisin frisbeegolfkilpailu, kun Joen Liitokiekko ry (JLK) järjestää kahdeksannen kerran Pohjois-Karjalan avoimet -frisbeegolfkilpailun (PKA). Kilpailu on Suomen frisbeegolfliiton (SFL) alainen erilliskilpailu ja lajin kansainvälisen kattojärjestön PDGA:n sanktioima (B-tier) ja sen pääyhteistyökumppanina toimii InnovaStore.

PKA:n starttilistalta löytyy täydet 160 pelaajaa (tilanne 7.6.) ja järjestävän seuran, JLK:n, lisäksi kilpailuun osallistuu pelaajia 25 eri frisbeegolfseurasta ympäri Suomen. Kaikki pelaajat pelaavat kilpailussa kolme kierrosta (kaksi lauantaina ja yhden sunnuntaina). Lauantaina kierroksia pelataan yhtä aikaa sekä Lykynlammen että Kontiorannan frisbeegolfradoilla ja sunnuntaina finaalikierros heitetään Lykynlammella.

Vaikka koronatilanne Suomessa on mennytkin viime viikkoina vauhdilla parempaan suuntaan, niin edelleen frisbeegolfkilpailuissa noudatetaan tarkkoja erityisjärjestelyjä. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että pelaajakokouksia ei järjestetä ja että kilpailu käydään ilman yleisöä. Kilpailun seuraaminen kotisohvilta käsin on kuitenkin mahdollista, sillä Sanomalehti Karjalainen lähettää sivuillaan suorana lähetyksenä MPO-luokan finaalikierroksen sunnuntaina 13.6. klo 14:45 alkaen.

(Seuraavassa ennakkokatsauksessa PDGA-ratingit ovat 11.5.2021 tilanteen mukaan. Seuraava PDGA:n rating-päivitys tiistaina 8.6.)

Avoin MPO-luokka – Nieminen ja Jaatinen ennakkosuosikkeina, mutta haastajia riittää

Avoimen luokan ennakkosuosikkina kilpailuun osallistuu Suomen kakkospelaaja ja viime vuoden SM-hopeamitalisti, nelinkertainen PKA-voittaja, Vuorelan Veikkojen, Jesse Nieminen (PDGA-rating 1033) ja lisäksi voittokamppailuun voidaan odottaa mukaan myös JLK:n Toni Jaatista (1003), joka on kivunnut viime ja tämän kauden vahvoilla esityksillään Suomen kärkipelaajien joukkoon ja starttaa kilpailuun kahden PDGA-kilpailun voittoputkessa.

Lisäksi kärkikamppailuun tähyää myös monta kovaa haastajaa kuten vuoden 2018 amatöörien suomen mestari, Vuorelan Veikkojen, Juuso Herranen (978) ja Joroisten Urheilijoiden Juho Ikonen (972) sekä mm. JLK:n kova kuusikko Joni Ryynänen (971), Tero Jaatinen (970), Miika Voutilainen (965), Sammy Pylkki (960), Samu Kesonen (957) ja Eemi Pantsari (957).

Naisten avoimessa FPO-luokassa erittäin tasaiset ennakkoasetelmat

Naisten puolella lähtöasetelmat kilpailuun ovat tänä vuonna todella tasaiset. Alkukauden Pro Tourin osakilpailuissa vahvasti pelannut Mikkelin Frisbeegolfin Justine Bitka (898) on hienoinen ennakkosuosikki ja häntä haastavat mm. Frisbeekotkien (Kotka) Maria Asikainen (872) sekä viime vuoden amatöörien suomen mestari, JLK:n, Jenni Karppinen (873) sekä myös JLK:sta Maria Pääkkönen (869) ja Riikka Rautiainen (845).

Master -luokissa lukuisia huippunimiä – odotettavissa tasaisia kärkikamppailuja

Myös masterikäisten (40+) kilpailuluokkiin osallistuu tuttuun tapaan kovia pelaajia ja todennäköisesti voitoista tullaan vääntämään tasaisesti aina finaalikierroksen loppuväylille asti.

MP40-luokassa hienoisena ennakkosuosikkina kilpailuun lähtee Team Spiritin (Jyväskylä) Petri Virtanen (PDGA-rating 978) ja mukaan kärkikamppailuun voidaan odottaa mm. Ähtärin Urheilijoiden Heikki Saunasta (974) ja JLK:n Mikko Makkosta (956).

FP40-luokassa ennakkosuosikiksi voidaan nostaa JLK:n Heini Lindroos (PDGA-rating 810) ja häntä haastamaan lähtevät JLK:n Minna Gröhn (776) ja Puska Puttaajien (Laukaa) Paula Hiironen (766).

MP50-luokassa kärkikamppailu käytäneen puolestaan Joroisten Urheilijoiden Maco Moilasen (PDGA-rating 934) ja JLK:n Ilmari Tapion (923) välillä. Peräti viisinkertaiselta PKA-voittajalta ja puolustavalta mestarilta Moilaselta löytyy mm. kaksi suomenmestaruusmitalia (hopeaa 2016 ja pronssia 2017).

MP60-luokan ennakkosuosikki puolestaan on nelinkertainen PKA-voittaja ja viime vuoden mestari Joroisten Urheilijoiden Esko Jokinen (PDGA-rating 890), joka on luokan vuosien 2019 ja 2016 Suomen mestari. Jokisen kovin haastaja tässä luokassa on JLK:n Unto Toivanen (911).

Amatöörit ja juniorit

Kuuden PRO-kilpailuluokan lisäksi kilpailuun osallistuu myös 25 amatööripelaajaa miesten MA3- (PDGA-rating < 900) ja naisten FA3-luokissa (PDGA-rating < 775) ja lisäksi junioreiden MJ18-luokkaan osallistuu yhteensä 12 pelaajaa.

Perjantaina lämmitellään parigolfilla

Perinteiseen tapaan kilpailuja edeltävänä päivänä, perjantaina 11.6.2021, pelataan Lykynlammen frisbeegolfradalla myös kaikille avoin parigolf erityisjärjestelyin ilman yleisöä. Kilpailupaikat ovat ennakkoon täynnä, mutta luonnollisesti kilpailun kulkua voi seurata etänä Metrixin livetulosten muodossa.

Faneille tiedoksi: Sanomalehti Karjalaisen suora lähetys sunnuntaina 13.6. klo 14:45

Tänä vuonna koronatilanteesta johtuvien erityisjärjestelyiden kilpailu pelataan ilman yleisöä, joten frisbeegolf-faneja pyrimme palvelemaan valokuvaamalla ja videoimalla kilpailua. Ja tietenkin tuloksia päivitetään kierrosten aikana kilpailussa käytettävään Disc Golf Metrix -tulospalveluun, joten tilanteen etäseuraaminen onnistuu kyllä koko viikonlopun ajan.

Ja lisäksi Sanomalehti Karjalaisen www-sivuilta kotikatsomosta käsin voi seurata MPO-luokan finaalikierroksen sunnuntaina 13.6 klo 14:45 alkaen! Katsottavissa 1 kk digitilauksella hintaan 1 Eur.

Linkkejä:

Kilpailun www-sivut >>