Lehdistötiedote: Pohjois-Karjalan avoimissa kovatasoinen osallistujajoukko – kilpailu käydään ilman yleisöä

LEHDISTÖTIEDOTE 7.6.2020 / Joen Liitokiekko ry

Kesäkuussa (13.-14.6.2020) pelataan jälleen Pohjois-Karjalan vanhin ja suurin frisbeegolfkilpailu, kun Joen Liitokiekko ry (JLK) järjestää seitsemännen kerran Pohjois-Karjalan avoimet -frisbeegolfkilpailun (PKA). Kilpailu on Suomen frisbeegolfliiton (SFL) alainen erilliskilpailu ja lajin kansainvälisen kattojärjestön PDGA:n sanktioima (B-tier) ja sen pääyhteistyökumppanina toimii InnovaStore.

Vuosi vuodelta PKA:n osallistujamäärä on kasvanut tasaisesti ja tänä vuonna kilpailu on ensimmäistä kertaa kahden lohkon formaatissaan käytännössä täynnä, sillä starttilistalta löytyy 158 pelaajaa (tilanne 7.6.). Isäntäseura JLK:n lisäksi kilpailuun osallistuu pelaajia yli 20 frisbeegolfseurasta ympäri Suomen. Kaikki pelaajat pelaavat kilpailussa kolme kierrosta (kaksi lauantaina ja yhden sunnuntaina) ja tänä vuonna molempina kisapäivinä pelataan yhtä aikaa sekä Lykynlammen että Kontiorannan frisbeegolfradoilla.

Luonnollisesti ”koronakevään” aikana kilpailun peruuntuminen/siirtyminen näytti pitkään erittäin todennäköiseltä, mutta niin siinä lopulta onneksi kuitenkin kävi, että kilpailu voidaan järjestää noudattaen tarkkoja erityisjärjestelyjä. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että pelaajakokouksia ei järjestetä ja että kilpailu käydään ilman yleisöä. Kilpailujärjestelyjen ja ratatalkoiluiden osalta aikataulut olivat tänä vuonna myös haastavammat kuin koskaan aiemmin, esim. JLK:n pelaajat tekivät lopulta kahdessa viikossa yli 200 tuntia ratatalkoita kilpailuratojen kuntoon saamiseksi. Samalla yhteistyössä Joensuun kaupungin ja Kontiolahden kunnan kanssa Lykynlammen ja Kontiorannan frisbeegolfratoja kehitettiin myös eteenpäin, jotta PKA:n lisäksi myös heinäkuun alussa kilpailtavat Sekaparifrisbeegolfin SM-kilpailut voidaan kilpailla arvoisissaan puitteissa.

Miesten avoin MPO-luokka – Suomen kärkipelaajien välinen kamppailu odotettavissa

Kun koronan vuoksi Suomen ja USA:n Pro Tourien osakilpailuja siirtyi keväältä tuonnemmaksi, niin tämä vaikutti suuresti myös Suomen huippupelaajien kisakalentereihin ja niinpä tänä vuonna PKA:ssa nähdäänkin Suomen kärkikymmenikön (PDGA-ratingin mukaan) pelaajista peräti viisi.

Suomen tämänhetkinen ykköspelaaja, Puska Puttaajia (Laukaa) edustava, Väinö Mäkelä (PDGA-rating 1031) nähdään kilpailemassa ensimmäistä kertaa Joensuussa ja lukeutuu kilpailun ennakkosuosikkeihin. Mäkelän vastus on kuitenkin kilpailussa todella kova, sillä kilpailuun osallistuu myös puolustavan mestarin ja nelinkertaisen PKA-voittajan, Vuorelan Veikkojen, Jesse Niemisen (PDGA-rating 1025) lisäksi myös Deep In The Forestin (Kuopio) Mikael Räsänen (PDGA-rating 1018), Vuorelan Veikkojen Niklas Anttila (PDGA-rating 1015), Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden Lauri Lehtinen (PDGA-rating 1015) sekä Oulun Frisbeeseuran Kristian Kuoksa (PDGA-rating 999). Koko kuusikolle PKA on myös ensimmäinen virallinen kilpailu Suomessa tänä vuonna ja ulkomailta haetusta kisatuntumastakin on jo aikaa, sillä Mäkelä kilpaili viimeksi maaliskuun alussa Texasissa (USA) ja Kuoksa helmikuussa Espanjassa.

Lisäksi edellä mainittujen ennakkosuosikkien takaa kärkikamppailuun tähyää mukaan myös useita muita pelaajia ja esimerkiksi isäntäseura JLK:n pelaajista hyviä suorituksia – ja venymistä kotiradoillaan – voidaan odottaa mm. Toni Jaatiselta (PDGA-rating 980), Tero Jaatiselta (PDGA-rating 971), Samu Kesoselta (PDGA-rating 965), Sammy Pylkiltä (PDGA-rating 964) ja Miika Voutilaiselta (PDGA-rating 964).

Naisten avoin FPO-luokka – Laine ennakkosuosikkina

Naisten puolella ennakkosuosikkina kilpailuun lähtee viime vuoden voittaja Mikkelin Frisbeegolfin Heidi Laine (PDGA-rating 923), joka mainiosti sujuneella viime kaudella nousi Suomen naispelaajien kärkikolmikkoon. Laineen kovimmat haastajat kilpailussa lienevät kolminkertainen PKA-voittaja, Rovaniemen Rolffareita edustava, Maija Laitinen (PDGA-rating 890) ja Mikkelin Frisbeegolfin Justine Bitka (PDGA-rating 871). JLK:n pelaajista luokassa nähdään Henna Rummukainen (PDGA-rating 829) sekä Riikka Rautiainen (PDGA-rating 808).

Master -luokissa riittää jännitettävää

Myös masterikäisten (40+) kilpailuluokkiin riittää PKA:ssa kovia pelaajia, varsinkin kun Mastereiden SM-kisat siirtyivät samalta viikonlopulta myöhemmäksi.

MP40-luokassa hienoisena ennakkosuosikkina kilpailuun lähtee JLK:n Mikko Makkonen (PDGA-rating 960) ja mukaan kärkikamppailuun voidaan odottaa myös Vuorelan Veikkojen Markus Hyttistä (PDGA-rating 943) sekä Korven Kopseen (Kajaani) Marko Lipposta (PDGA-rating 934).

FP40-luokassa ennakkosuosikiksi voidaan nostaa JLK:n Heini Lindroos (PDGA-rating 800) ja häntä haastamaan luokassa lähtevät Puska Puttaajien Heidi Könssi (PDGA-rating 779) sekä JLK:n Minna Gröhn (PDGA-rating 766).

Perinteiseen tapaan myös MP50-luokassa kärkikamppailu lienee erittäin tasainen, kun mukana kilpailussa ovat mm. Joroisten Urheilijoiden Maco Moilanen (PDGA-rating 934), Padasjoen Frisbeegolfin Janne Sandholm (PDGA-rating 933) ja JLK:n Ilmari Tapio (PDGA-rating 926). Nelinkertaiselta PKA-voittajalta ja puolustavalta mestarilta Moilaselta löytyy mm. kaksi suomenmestaruusmitalia (hopeaa 2016 ja pronssia 2017) kuten myös Sandholmilta (hopeaa 2018 ja pronssia 2017).

MP60-luokan ennakkosuosikki puolestaan on Joroisten Urheilijoiden Esko Jokinen (PDGA-rating 907), joka on vuosien 2019 ja 2016 Suomen mestari ja vuoden 2018 SM-hopeamitalisti Lykynlammen maisemista. Kovan vastuksen Jokiselle kilpailussa kuitenkin tarjoaa nyt ensimmäistä kertaa ”kuusikymppisissä” kilpaileva JLK:n Unto Toivanen (PDGA-rating 898).

Amatöörit ja juniorit

Kuuden PRO-kilpailuluokan lisäksi kilpailuun osallistuu myös 30 amatööripelaajaa miesten MA3- (PDGA-rating < 900) ja naisten FA3-luokissa (PDGA-rating < 775) ja lisäksi junioreiden MJ18- ja FJ18-luokissa hyvää kilpailukokemusta keräämässä on yhteensä kahdeksan pelaajaa.

Perjantaina lämmitellään parigolfilla

Perinteiseen tapaan kilpailuja edeltävänä päivänä, perjantaina 12.6.2020, pelataan Lykynlammen frisbeegolfradalla myös kaikille avoin parigolf. Kilpailupaikat ovat jo ennakolta täynnä, mutta luonnollisesti kilpailun kulkua voi seurata etänä Metrixin livetulosten muodossa.

Faneille tiedoksi!

Tänä vuonna koronatilanteesta johtuvien erityisjärjestelyiden vuoksi emme valitettavasti voi ottaa yleisöä kilpailua seuraamaan, joten frisbeegolf-faneja pyrimme palvelemaan valokuvaamalla ja mahdollisesti myös videoimalla kilpailua. Ja tietenkin tuloksia päivitetään kierrosten aikana kilpailussa käytettävään Disc Golf Metrix -tulospalveluun, joten tilanteen etäseuraaminen onnistuu kyllä! Joen Liitokiekko toivottaa frisbeegolfyleisölle hyvää kesää ja ensi vuonna toivottavasti nähdään taas paikan päällä!

Linkkejä:

Kilpailun www-sivut >>