Lehdistötiedote: Pohjois-Karjalan avoimissa puolustavat mestarit ennakkosuosikkeina

LEHDISTÖTIEDOTE 6.6.2022 / Joen Liitokiekko ry

SPONSORED BY

Kesäkuussa (11.-12.6.2022) pelataan Pohjois-Karjalan vanhin ja kovatasoisin frisbeegolfkilpailu, kun Joen Liitokiekko ry (JLK) järjestää yhdeksännen kerran Pohjois-Karjalan avoimet -frisbeegolfkilpailun (PKA). Kilpailu on Suomen frisbeegolfliiton (SFL) alainen erilliskilpailu ja lajin kansainvälisen kattojärjestön PDGA:n sanktioima (B-tier) ja sen pääyhteistyökumppanina toimii Discraftstore.fi.

Kilpailuun osallistuu lähes 160 pelaajaa seitsemässä eri kilpailuluokassa ja järjestävän seuran, JLK:n, lisäksi kilpailuun osallistuu pelaajia yli 20 eri frisbeegolfseurasta ympäri Suomen. Kaikki pelaajat pelaavat kilpailussa kolme kierrosta (kaksi lauantaina ja yhden sunnuntaina). Lauantaina kierroksia pelataan yhtä aikaa sekä Lykynlammen että Utran frisbeegolfradoilla ja sunnuntaina finaalikierros heitetään Lykynlammella.

Tämän vuoden PKA:ssa Utran frisbeegolfrata toimii jälleen toisena kilpailuratana viiden vuoden tauon jälkeen ja tällä ratavalinnalla haluttiin osaltaan juhlistaa Utran frisbeegolfradan 10-vuotissynttäreitä – aikoinaan vielä pienen, mutta sitäkin sisukkaamman, harrastajajoukon talkoovoimin rakentama rata on nykyään Pohjois-Karjalan ylivoimaisesti suosituin pelipaikka yli 40 000 kierroksella vuodessa. Suuri kiitos kaikille frisbeegolfharrastajille tuhansista ratatalkootyötunneista vuosien varrella, kuten myös kaikille Joen Liitokiekon toimintaa tukeville tahoille sekä Joensuun kaupungille yhteistyöstä.

Seuraavassa katsaus kilpailun ennakkoasetelmiin.

Avoin MPO-luokka – Tero Jaatinen ja Joni Peltonen ovat kovassa heittovireessä, mutta haastajia riittää lukuisia

Avoimen luokan toisena ennakkosuosikkina kilpailuun osallistuu viime vuotista mestaruuttaan puolustava JLK:n Tero Jaatinen (PDGA-rating 1004) ja Jaatisen alkukausi on ollut kaikinpuolin erinomainen, sillä Suomen ammattilaiskiertueen – Prodigy Disc Pro Tourin – osakilpailuissa sijoitukset ovat olleet komeasti 5. (Helsinki) ja 9. (Heinola) ja onpa plakkarissa tältä kaudelta jo myös SM-pronssiakin sekajoukkuiden SM-kilpailuista Keuruulta. Ja Jaatisen lisäksi yhtä lailla kilpailun ennakkosuosikkeihin lukeutuu myös hienon heittovireen löytänyt Linnan Mando DG:n (Savonlinna) Joni Peltonen (983), joka sijoittui juuri Pro Tourin Heinolan osakilpailussa toiseksi jatkoväylän jälkeen.

Luonnollisesti kamppailu voitosta on kuitenkin kova, sillä kilpailuun osallistuvat mm. myös viime vuonna Suomea EM-kilpailuissa Tšekeissä edustanut ja tänä vuonna SM-pronssia ja viime vuonna SM-kultaa sekajoukkueessa saavuttanut JLK:n Toni Jaatinen (990), Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden Samu Åström (981), jo kaksi PDGA-kilpailuvoittoa tällä kaudella napannut JLK:n Sammy Pylkki (979) ja viime vuoden junioreiden SM-hopeamitalisti (+ SM-kultaa sekajoukkueessa) JLK:n Eemi Pantsari (976) sekä JLK:n Samu Kesonen (976), jonka saavutuksiin viime kaudelta kuuluvat amatöörien SM-pronssi sekä sekaparifrisbeegolfin SM-hopea. Kaiken kaikkiaan kilpailun avoimeen luokaan osallistuu yli 70 pelaajaa ja voittaja palkitaan noin 535 eurolla (alustava palkintojakauma).

Naisten avoimessa FPO-luokassa puolustava mestari Justine Bitka ennakkosuosikkina

Naisten avoimessa luokassa viime vuoden voittaja, Mikkelin Frisbeegolfin Justine Bitka (PDGA-rating 908), starttaa kilpailuun ennakkosuosikkina ja hän on jo tällä kaudella sijoittunut Suomen Pro Tourin osakilpailuissa kahdesti kahdeksanneksi. Bitkaa haastavat mm. kaksinkertainen amatöörien Suomen mestari (2021 ja 2017) Jonna Säkkinen (Pieksämäen Palloilijat) (865), Frisbeekotkien (Kotka) Maria Asikainen (860) ja Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden Sinna Talvensola (817).

Master -luokissa odotettavissa tuttuun tapaan tasaista vääntöä loppuun asti

Myös masterikäisten (40+) kilpailuluokkiin osallistuu tuttuun tapaan kovia pelaajia ja todennäköisesti voitoista tullaan jälleen vääntämään tasaisesti aina finaalikierroksen loppuväylille asti.

MP40-luokassa hienoisena ennakkosuosikkina kilpailuun lähtee JLK:n taiturimainen Mikko Makkonen (PDGA-rating 977), mutta haastajia tuoreelle sekajoukkue-SM-pronssimitalistille löytyy lukuisia. Kilpailussa ovat mukana mm. viime vuoden nelikymppisten amatöörien Suomen mestari Niclas Nieminen (Vuorelan Veikot, Siilinjärvi) (960), Deep In The Forestin (Kuopio) Lasse Hirvonen (950) ja viime vuoden 40+ amatöörien SM-pronssimitalisti, JLK:n, Teemu Pietarinen (946).

FP40-luokassa ennakkosuosikiksi voidaan nostaa kolminkertainen ja puolustava PKA-voittaja, JLK:n Heini Lindroos (PDGA-rating 823) ja kovimmaksi haastajaksi Joroisten Urheilijoiden Taina Ylelä (830).

MP50-luokassa kärkikamppailuun tähyävät peräti jo kuusinkertaisen PKA-voittajan ja puolustavan mestarin Joroisten Urheilijoiden Maco Moilasen (PDGA-rating 937) lisäksi mm. viime vuoden MP50-luokan SM-nelonen Vuorelan Veikkojen (Siilinjärvi) Ilkka Moilanen (940) ja Puska Puttaajien (Laukaa) Sami Väisänen (934).

MP60-luokan ennakkosuosikki puolestaan on viisinkertainen PKA-voittaja ja viime vuoden voittaja Vuorelan Veikkojen (Siilinjärvi) Esko Jokinen (PDGA-rating 893) ja Jokisen kovimmat haastajat tässä luokassa ovat JLK:n Unto Toivanen (919) ja Talin Tallaajien (Helsinki) Ari Rantala (885).

Junioreissa on lajin tulevaisuus

Kuuden PRO-kilpailuluokan lisäksi kilpailuun osallistuu myös parikymmentä pelaajaa junioreiden MJ18-luokassa (syntymävuosi 2004 tai myöhempi) ja kilpailusta on todennäköisesti tulossa varsin tasainen, kärkikamppailuun tähyävät ainakin mm. Deep In The Forestin (Kuopio) Luukas Martiskainen (PDGA-rating 925), JLK:n Rasmus Mikkonen (920) ja Nätkin Annukoiden (Savonlinna) Valtteri Rouhe (917).

Mainittakoon myös, että OKM:n tutkimusten mukaan frisbeegolf nousi koronapandemian aikana nopeasti yhdeksi suosituimmista lajeista yläkouluikäisten poikien keskuudessa (Ilta-Sanomien artikkeli aiheesta 9.4.2021) ja tämä junioribuumi näkyy mukavasti kasvuna jo lajin virallisten kilpailuiden puolellakin sekä frisbeegolfseurojen juniorijäsenten määrissä – myös JLK aloittaa tänä vuonna juniorikerhot muutaman vuoden tauon jälkeen.

Perjantaina lämmitellään parigolfeilla

Perinteiseen tapaan kilpailuja edeltävänä päivänä, perjantaina 10.6.2022, pelataan myös parigolfia. Ja tällä kertaa parikilpailuja on kaksin kappalein, sillä ratoina toimivat sekä Lykynlampi että Utra – molemmilla radoilla on käytössä väliaikalähdöt 10 min välein ajalla klo 10:00 – 18:00. Lisätietoa näistä kaikille avoimista kilpailusta löytyy Metrixistä, jossa myös ilmoittautuminen tapahtuu. Tervetuloa pelaamaan!

Tervetuloa seuraamaan kilpailua ja sanomalehti Karjalaisen suora lähetys sunnuntaina 12.6. klo 14:30

Kilpailuun on katsojilla vapaa pääsy – tervetuloa seuraamaan Itä-Suomen parasta frisbeegolfia!

• Kilpailun yleisöopas löytyy täältä.
  • Lisäksi tietenkin tuloksia päivitetään kierrosten aikana kilpailussa käytettävään Disc Golf Metrix -tulospalveluun, joten tilanteen etäseuraaminenkin onnistuu koko viikonlopun ajan.
  • MPO-luokan kärkikortin 2. ja 3. kierros videoidaan JLK:n toimesta ja kierrokset ovat myöhemmin katsottavissa JLK:n Youtube-kanavalta.

Lisäksi Sanomalehti Karjalaisen suora nettilähetys sunnuntaina 12.6. MPO-luokan kärkikortin finaalikierroksesta alkaa klo 14:30. Katsottavissa digitilauksella. Livelähetyksen selostajana toimii Karjalaisen Linda Laatikainen ja kommentaattorina JLK:n Ville Nivalainen.

Linkkejä:

Kilpailun www-sivut >>