kirkkopuiston muutoksia

Keskustelua Frisbeegolfista
Ville
Viestit: 1879
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 14:53

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Ville »

Seiska olisi siis about väylä 8 kuvassa https://dl.dropbox.com/u/85541978/kirkk ... ennus2.jpg ja samalla myös siis karhumiehen piirtämä versio.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Karhumies
Viestit: 80
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 00:24

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Karhumies »

Uusi kutonen näyttää korrektissa muodossaan fiksummalta, etenkin jos se on sellainen ura, joka ei ole aktiivisesti lenkkeilijäkäytössä. Jos mando kerran on hankaloituksen eikä turvallisuuden takia, en usko myöskään, että siitä koituu merkittävää vaaraa tai haittaa, jos joku jättää sen joskus laiskuuttaan/tietämättömyyttään kiertämättäkin.

Mandosääntö on kiva oppia esim. viikkokisoissa, etenkin jos väylän on aikaisemmin pelannut systemaattisesti väärin. Mitä nelosen madoon tulee, niin aika harva varmaan edes harkitsee koivikon kiertämistä oikealta, vaikkei mandosääntöä tajuaisikaan. Se nyt on kumminkin sen verran syrjässä tiiltä alkavalta väylältä. Sivullisten kannalta ei ole kivaa, jos radan turvallinen pelaaminen edellyttää mandosäännön osaamista, koska kaikki eivät todennäköisesti osaa, vaikka miten rautalangasta yrittäisi sääntöä vääntää. Siksi minä tästä asiasta jauhoin.

Seiska normaalisti lyhyenä ja (viikko)kisoissa pitkänä spotterin kanssa kuulostaa hyvältä kompromissilta. Kisoissa nyt voi muutenkin pelata vähän mukautettuja/haastavammiksi tehtyjä väyliä, jos turnausjärjestäjästä siltä tuntuu. Oletusarvona kun on, että viikkokisailijoitten heittovarmuus on keeskimäärin korkeammalla kuin radan vakiokäyttäjän keskiarvo. Pitäkää kumminkin sen verran huolta, että "pitkältä tiiltä" on näköyhteys "lyhyelle tiille", ettei vahingossa heitetä pitkältä tiiltä draivia lyhyttä väyläversiota aloittavan takaraivoon. Etenkin jos jengillä on kova hinku pelata väylää viikkokisojen ulkopuolella (todennäköisesti ilman spotteria) pitkänä, niin että on lyhyttä väyläversiota suosivia satunnaispelaajia puistossa samaan aikaan. Olisi kohtuutonta, että jos uudessa radassa seiska olisi virallisesti lyhyt ja väyläopasteiden noudattamisesta eli väylän lyhyenä pelaamisesta olisi seurauksena kiekko takaraivoon pitkältä tiiltä kenen tahansa toimesta, jonka olisi pitänyt käyttää spotteria muttei viitsinyt ja halusi repäistä silti.

Seiskan pidennetyn kisaversion par-saldon osalta kommentoin sen verran, että ainakin paperilla väylä muistuttaa Helsingin Talin ykköstä kovasti (ränniä, molemmilla laidoilla puita / OB, pituus n. 215m). Talin ykkösen Par on 5. Referenssiä:
http://frisbeegolfradat.fi/rata/talin_f ... nki/vaylat
http://frisbeegolfradat.fi/files/ratakartat/tali.pdf

Jos siitä meinataan Par 4 -versiota, niin silloin väittäisin että drop zonen kanssa (avaus jontkaan -> siirto drop zonelle sen sijaan että kolmas heitto muutaman metrin päästä tiistä) Parin voi tiputtaa neljään.
Viimeksi muokannut Karhumies, 30 Loka 2012, 02:45. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Karhumies
Viestit: 80
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 00:24

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Karhumies »

...jolloin tämänhetkinen kokonaiskuva taitaapi näyttää jokseenkin tältä:
1. entisellään
2. entisellään
3. entisellään
4. lisätään drop zone
uusi 5. siirretään tiitä korin puolelle polkua, eli ei draivata polun poikki
uusi 6. sovitusti, eli kartalle korjatun esityksen mukaan
uusi 7. lyhyenä, 95-100m Par 3 (viikko/muissa kisoissa pitkänä, 215-220m Par 5)
8. nykyinen #5, tarvittaessa tiitä voi siirtää pois nelosen väylältä ettei kolahtele vahingossakaan nilkoille.
9. nykyinen #6, eli pitkä avoin väylä. Tarvittaessa koria voi ottaa hieman esiin puiden katveesta, jos se vähentää puuvammoja toivotusti. Tiitä voisi mös siirtää kauemmas nykyisen #5 eli tulevan #8 korista, ettei takaa päin tipahtele kiekot nilkoille.

Nykyisen kutosen säilyttäminen uutena ysinä tarkoittaisi myös sitä, että siirtymä 9 kori->1 tii/parkkipaikka säilyisi huomattavasti lyhyempänä kuin siirtymä nykyisen vitosen korilta ykkösen tiille. Nykyinen 5 kori->1 tii/parkkipaikka siirtymässä suorin reitti kulkee myös kakkosväylän poikki, niin että pitää spotata samalla sekä kolmosväylän että ykkösväylän suuntaan ettei sivulta kolahtele. Tämä tähystäminen on toki siirtyjän itsensä vastuulla, mutta kuitenkin.
Karhumies
Viestit: 80
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 00:24

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Karhumies »

Minun ihan rehellinen mielipiteeni tosta pitkästä Par 5 -seiskasta on, että kumman tahansa aikaisemmin esitetyn pitkän tiin kanssa siihen pitäisi saada jykevä mandoportti (niin jykevä, että sitä on mahdotonta missata) drop zonen kanssa turvallisuuden takia tohon kohtaan, missä polku-joki väli on kapeimmillaan ja vasen polku tekee mutkan poispäin rannasta. Ainakin, jos sitä väylää meinattaisiin ikinä pelata pitkänä viikkokisojen ulkopuolella / ilman spotteria. Mutta silloinkin löytyy kyllä niitä, jotka eivät siihen porttiin osu, mikä on edelleen riskaabelia. Syynä tähän vaateeseeni on se, että väylän alku on siihen polun mutkaan asti suora, mutta juuri siinä kohtaa / hieman eteenpäin on loivasti vasen kaarros, jonka jälkeen loppuväylä on taas suora. Joten luotisuora avaus kummalta tahansa esitetyltä pitkältä seiskan tiiltä päätyy rantapolulle, tai peräti sen yli jokeen. Viimeistään siitä kohtaa mennään yli, missä joen ranta tulee vienosti sisämaahan päin, n. 100m kohdalla väylää.

EDIT: Demonstraatio 100m suorasta draivista Kisaseiskan lyhyemmältä Par 5 tiiltä.
Kuva
KUVA1: Jos pitkän seiskan ideana on voida lopultakin heittää pitkää heittoa (jonka pitää olla molempien reunojen puiden takia suora), niin ei tämä väylä näytä siitä ainakaan palkitsevan?

Portille vaihtoehtoisesti väylää voisi lyhentää kymmenkunta metriä esitetyltä vähemmän pitkältä Par 5-tiiltä alkamaan juuri aikaisemmin esittämästäni portin paikasta, jolloin
- pitkältä tiiltä pitäisi olla hyvä näköyhteys lyhyelle tiille, eli ketään ei heitetä takaraivoon.
- luotisuora 100m heitto pysyy edelleen väylällä, eikä päädy jokeen.
- tiiltä on parempi näkyvyys siihen kohtaan, missä joen ranta tulee sisämaahan päin, joka lienee se kaikkein hasardein kohta tossa pitkässä seiskassa.
- oikean käden rystyheittäjät heittävät vähemmän todennäköisesti ainakaan tahallaan kakkosheittoja, jotka ylittävät rantapolun, käyvät joen yllä ilmatilassa ja loppufeidaavat takaisin rantapolun päälle, pomppien siitä takaisin väylälle (vrt. alkuperäisen esityksen lyhyemmän Par 5 -tiin jatkopaikat: joen yli koria kohti cuttaaminen näyttää ainakin IMO ihan validilta, jos eka heitto päätyy väylän oikeaan reunaan lähelle jokea - ennemmin se, kuin että heittäisin jyrkän annukan suoraan kohti vasenta polkua ja vasemman laidan puita luottaen siihen, että kiekko ehtii kaartaa oikealle ajoissa).

EDIT: Demonstraatio 80m draivista (tai 100m draivi jokeen ilman DZ), ja miten siitä voi olla parasta heittää RHBH tahallaan joen ilmatilan ylitse kohti koria.
Kuva
KUVA2:Itse heittäisin reittiä A kelluvalla ylivakaalla kiekolla RHBH.

Yhtenä vaihtoehtona on myös laittaa jokaiseen rantapolkua reunustavaan puuhun mando vasemmalta puolelta, eli että joen ilmatilaa ei saa käyttää hyödykseen, koska rantapolulla olijoitten turvallisuus. Näin on tehty ainakin Helsingin Talin kutosella(?), jossa pointtina on, että Vermon radan tienvarren/parkkipaikan ilmatilaa ei hyödynnetä, ettei autoihin vahingossakaan napsahtele.


EDIT:
Kuvallinen ehdotus: Par 4/5-versio Kisaseiskasta, joka saattaa olla mahdollinen toteuttaa jopa ilman spotteria. Drop zone on mielestäni pakollinen, koska on pirun hankalaa lähteä arvioimaan, mistä kohtaa kiekko lensi/rollasi/skippasi jokeen. Mutta kuvaan piirretty DZ sijainti on pelkkä villi arvaus, ja todellinen DZ sijoitettaneen jonnekin ihan muualle. DZ kumminkin reippaasti alle puoleenväliin väylää, eli jos kokonaispituus olisi 200m, niin DZ esim. n. 60m eteenpäin tiistä, jolloin matkaa jäljellä n. 140m = drop zonelta ei olla enää menossa par 4-lukemaan edes apinan raivolla.
Kuva
KUVA3: Oma ehdotukseni kisaväyläksi. Jos avausheitto menee nappiin (80-100m suora avaus), niin joen yli cuttaamiselle ei pitäisi olla mitään tarvetta?
Avatar
Pasi
Viestit: 188
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 09:54

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Heitän taas Miikalle +1. Aina spotterin kanssa uusi seiska pro-tiiltä ja aloittelijoille oma tii niin että spotteri sen näkee.
ΩSS - Pure - Buzzz - FD - PD - DS
#63328
VesaK
Viestit: 110
Liittynyt: 11 Touko 2012, 15:30

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja VesaK »

Miikalle +2

Pasi kirjoitti:Heitän taas Miikalle +1. Aina spotterin kanssa uusi seiska pro-tiiltä ja aloittelijoille oma tii niin että spotteri sen näkee.
Ville
Viestit: 1879
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 14:53

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Ville »

Karhumies kirjoitti:Minun ihan rehellinen mielipiteeni tosta pitkästä Par 5 -seiskasta on, että kumman tahansa aikaisemmin esitetyn pitkän tiin kanssa siihen pitäisi saada jykevä mandoportti (niin jykevä, että sitä on mahdotonta missata) drop zonen kanssa turvallisuuden takia tohon kohtaan, missä polku-joki väli on kapeimmillaan ja vasen polku tekee mutkan poispäin rannasta. Ainakin, jos sitä väylää meinattaisiin ikinä pelata pitkänä viikkokisojen ulkopuolella / ilman spotteria.
Kirkkopuistoon ei saada rakentaa erillisiä mandoportteja kaupungin kiellon takia, ja ilmeisesti utran syvimpiin metsikköosuuksiinkin tällainen voisi olla korkeintaan harkittavissa. Koivuja voidaan varmaankin käyttää mandoina/portteina yms, puiden suojelu keskittyy mäntyihin ja koivuissa on joustavampi pinta.
Karhumies kirjoitti: oikean käden rystyheittäjät heittävät vähemmän todennäköisesti ainakaan tahallaan kakkosheittoja, jotka ylittävät rantapolun, käyvät joen yllä ilmatilassa ja loppufeidaavat takaisin rantapolun päälle, pomppien siitä takaisin väylälle.
...
Itse heittäisin reittiä A kelluvalla ylivakaalla kiekolla RHBH.
...
Yhtenä vaihtoehtona on myös laittaa jokaiseen rantapolkua reunustavaan puuhun mando vasemmalta puolelta, eli että joen ilmatilaa ei saa käyttää hyödykseen, koska rantapolulla olijoitten turvallisuus. Näin on tehty ainakin Helsingin Talin kutosella(?), jossa pointtina on, että Vermon radan tienvarren/parkkipaikan ilmatilaa ei hyödynnetä, ettei autoihin vahingossakaan napsahtele.
Rannassa ei tainnut olla juuri tilaa heittää joen ilmatilaa hyödyntäen muuta kuin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti tiiltä. Ranta on reunustettu suurilla koivuilla aika tiukkaan, eli niiden lomasta hallittu heitto joka vielä palaisi takaisin voisi olla melkoisen hankala saada lähtemään muuta kuin korkeintaan parista kohdasta mikäli oikein muistan. Ja itse heittäisin joko vakaalla kiekolla kevyen rystyanhyzerin tai sitten vaikkapa suoralentoisella midarilla suorana. Nämä ovat tietysti jokaisen henkilökohtaisia valintoja.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
rleinone
Viestit: 94
Liittynyt: 02 Touko 2012, 22:09

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja rleinone »

Miikan idea on hyvä, niin jää pro-heittäjille mahdollisuus heitellä pitkiä haastavia heittoja, mutta niin että aloittelijat eivät joutune tukalaan tilanteeseen. Se on toki valitettavaa, että pro-tiille ei sitten saatane mattoa mutta pitää se jotenkin sinne merkata.

Todellinen toimivuus ei selvinne ennen kuin väylät ovat paikallaan, ja toki kaupungillakin on vielä sanansa sanottavana.

Ja loistavaa, että keskustelua syntyi!
Janne H
Viestit: 674
Liittynyt: 21 Syys 2012, 20:03

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Janne H »

Jos haastavampaa väylää tuonne vielä haluaa, niin kutosen koria voidaan siirtää turvallisesti ton koivikon keskelle, jopa lähelle tuota puroa. Tämä tosin vaatii todennäköisesti muutaman koivun uhraamista, mutta käsittääkseni se ei ole este.
Janne Heikkinen
Avatar
Miika V
Viestit: 1259
Liittynyt: 03 Touko 2012, 21:57

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Miika V »

Kuva
Miika Voutilainen
#58385
Vastaa Viestiin