Kirkkopuiston radan siirtäminen

Keskustelua Frisbeegolfista
Simbanso
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Loka 2012, 19:15
Paikkakunta: Joensuu

Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Simbanso »

Tervehdys!

Olen nyt kaksi kesää heitellyt kiekkoa ympäri Joensuu ratoja ja kirkkopuistossa näen selkeän ongelman. Kirkkopuisto on suosittu ulkoilupaikka niinkuin kaikki varmaan olette huomanneet. Minun mielestäni rata ei ole nykyisellään turvallinen. Olen kuullut kuinka yhtä koiranulkoiluttajaa on tullut kiekko takaraivoon ja läheltä piti tilanteita on sattunut itsellekkin. Tuossa kauniinpina kesäpäivinä porukkaa oli paljon piknikillä ja vielä väylien varrella. Osaa heittäjiä tämä ei tuntunut haittaavan ja kuulin kommentteja: "mitä ovat väylällä". Humalaiset vielä tähän päälle.

Nämä välinpitämättömät heittelijät tekevät ongelmasta todellisen. Jos siellä heittelee vain kaikki ns "oikeat" fribaajat niin eihän siinä olisi mitään.

Kirkkopuistossa on vielä se ero Karsikkoon ja Utraan että siellä liikkuu myös paljon vanhuksia omaan verkkaiseen tahtiinsa. Karsikon ja Utran ulkoilijat suurin piirtein tietävät että siellä kiekkoa heitellään ja jäävät monesti kommentoimaan heittoja.

Näettekö kanssafribailijat tässä samanlaista ongelmaa kuin minä? Minä en ole perusluonteelta mikään nillittäjä mutta Kirkkopuisto on ainut paikka jossa ei tee välillä mieli heittää ollenkaan kun on niin iso riski osua sivullisiin.

Minä ehdottaisin että rata siirrettäisiin esimerkiksi Linnunlahden ja Noljakan väliseen metsään. Sijainti olisi lähellä keskustaa. Siellä on monia polkuja ja vähän korkeuserojakin puron penkereillä.

Onko asia ollut jo aikaisemmin esillä? Mitä asioita ja mielipiteitä silloin tuli esille? Kommentoikaa ja osallistukaa keskusteluun.

Joni
Joni Mikkonen
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Andy »

Täysin asiaa kaikki mitä kirjoitat! Juurikin radan ruuhkaisuuden ja kaikenlaisten kaljajengien ja muiden amatöörien (tässä amatööri tarkoittaa niitä, jotka eivät välitä toisten turvallisuudesta mitään) vuoksi itse ainakin välttelen rataa kesäiltaisin.

Ainoa mitä itse kukin voi tehdä on pelata etiketin mukaan ja kun näkee etikettiä rikottavan, niin siitä kannattaa käydä myös mainitsemassa. Suurin osa porukasta on onneksi niin fiksua, että kuuntelee rakentavaa palautetta. Mutta toki myös välillä törmää porukoihin, joita ei näemmä voisi vähempää kiinnostaa... Todennäköisesti tässä käy niin, että heti kun jotain vakavampaa tällaisen satunnaisheittelijän toimesta käy, niin rata lähtee... Nähtäväksi jää miten käy.

Piknik- ja kahvakuulaporukoista todettakoon, että heillä lienee täysi oikeus olla puistossa siinä missä heittelijöilläkin... Ja luonnollisesti mikäli piknikporukka väylälle on asettautunut (eivätkä kohteliaan pyynnön jälkeen ole siirtymässä mihinkään), niin ehdottomasti pitää jättää tällaiset väylät silloin pelaamatta.
Teppo
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:06

Re: Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Olen pelannut Kirkkopuiston rataa tänä kesänä hyvinkin aktiivisesti sekä parhaaseen auringonoton aikaan iltapäivällä että myöhemmin puiston täyttyessä illanviettäjistä. En voi sanoa nähneeni ongelmia. Varomattomia heittoja eli potentiaalisia vaaratilanteita olen nähnyt kesän aikana ehkä 5 kertaa, niissäkin osallisena ovat lähes aina pelkästään rataa kiertävät pelaajat.

Riskiheittäjä on riskiheittäjä radasta riippumatta. Frisbeegolfradat eivät ole suljettuja alueita joten väylillä voi aina olla muitakin ihmisiä. Kirkkopuisto on mielestäni jopa melko turvallinen koska siellä väylien ympäristöt näkee selkeästi, eivätkä pyöräilijät ja lenkkeilijät ilmesty polunristeyksistä yllättäen väylille. Minusta on myös epäreilua vihjata että vain satunnaisemmat pelaajat ja lajia kokeilevat pelaavat varomattomasti, kokeneemmatkin pelaajat luottavat joskus taitoihinsa liikaa ja heittävät kun ehkä pitäisi odottaa.

Radasta on tullut kiinteä osa puistoa, ja fribaajat ovat varmasti puiston suurin käyttäjäryhmä. Ihmiset alkavat tietää missä väylät kulkevat ja sijoittuvat sen mukaan, mummot ja papatkin pysähtyvät katsomaan ja juttelemaan mukavia tämän tästä. Ykkös- ja kakkosväylän puoleinen rinne on nykyisin käytännössä pelkästään fribaajien käytössä, yhden auringonottajan olen tavannut sillä puolella koko kesänä, hänkin siirtyi tarvittavat 15 m kun reilusti pyysin. Kolmosväylällä flippaavat kämmenheitot voi olla hasardeja jos ei ole tarkastanut onko tie tyhjä. Nelosen ja ysin kohdalla nurmikko on ollut niin märkää koko kesän etten ole tainnut siinä ketään nähdä. Uudet väylät on varsin hyvin pois kulkureiteiltä, kasilla pitää joskus odottaa että rantapolulla olevat ehtivät ohi, tosin ihmiset ovat alkaneet siinäkin kiertää pyörätien kautta jos näkevät tiillä pelaajia. Rata itsessään ei ole vaarallinen, jotkut yksittäiset pelaajat voivat olla.
Andy kirjoitti:Piknik- ja kahvakuulaporukoista todettakoon, että heillä lienee täysi oikeus olla puistossa siinä missä heittelijöilläkin... Ja luonnollisesti mikäli piknikporukka väylälle on asettautunut (eivätkä kohteliaan pyynnön jälkeen ole siirtymässä mihinkään), niin ehdottomasti pitää jättää tällaiset väylät silloin pelaamatta.
Kirkkopuiston rata on frisbeegolfin näyteikkuna Joensuussa, siellä kaikki pelaamisen aloittavat. Radan siirtäminen nyt pitäisi tämän pelin huomattavasti pienemmän piirin juttuna. Toki puisto on kaupunkilaisten olohuone ja varsinkin iltaisin meininki on sen myötä vähän moninaisempaa. Radalla olen tavannut vain mukavia ihmisiä jotka ovat siellä pitämässä hauskaa, tarpeen vaatiessa pari ystävällistä sanaa turvallisuudesta menee varmasti perille. Ei leimata isoa porukkaa muutamien synneistä.

Pro Kirkkopuisto


-Teppo
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Andy »

Teppo kirjoitti: Kirkkopuiston rata on frisbeegolfin näyteikkuna Joensuussa, siellä kaikki pelaamisen aloittavat. Radan siirtäminen nyt pitäisi tämän pelin huomattavasti pienemmän piirin juttuna. Toki puisto on kaupunkilaisten olohuone ja varsinkin iltaisin meininki on sen myötä vähän moninaisempaa. Radalla olen tavannut vain mukavia ihmisiä jotka ovat siellä pitämässä hauskaa, tarpeen vaatiessa pari ystävällistä sanaa turvallisuudesta menee varmasti perille. Ei leimata isoa porukkaa muutamien synneistä.
Joo, juuri näin. Ja ei tässä tosiaankaan ketään olla leimaamassa, niinhän se on että oli asia tai laji mikä vaan niin muutama törttöilijä (frisbeegolfissa toivottavasti alle yksi tuhannesta? :) ) tuppaa pilaamaan muiden maineen... Jatketaan pelaamista Kirkkopuistossa kuten ennenkin. Ratahan on itsessään aivan mainio puistorata ja keväällä tehdyt muutokset toivat myös turvallisuutta ja sujuvuutta paljonkin lisää. Ja radan ruuhkaisuushan on vain ja ainoastaan positiivinen ongelma, sillä todennäköisesti enempi harrastajia tarkoittaa jossain vaiheessa enempi ratoja, toivottavasti kaupunki- ja kuntapäättäjät ovat hereillä, kysyntä tämän "uuden" liikunta- ja urheilulajin pariin on hirmuinen... Voisiko frisbeegolf olla jopa parasta mitä Suomen nuorisolle on tapahtunut kymmeniin vuosiin? :)

p.s. Todettakoon myös, että vaikka kirkolla heittäjiä on paljon, niin oma fiilikseni on, että pelaajien etiketin tuntemus on muuttunut parempaan suuntaan edellisvuosista. Esim. edelliskesinä oli kiekosta tulla osumia useampaankin kertaan, tältä vuodelta en muista tällaista tapausta yhtäkään.
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tällaista Nokian puistoradalla - keskustelu myös varsin monenkirjavaa "puolesta ja vastaan": http://www.nokianuutiset.fi/Uutiset/119 ... lmia+.html
Toivo Tolonen
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09

Re: Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Toivo Tolonen »

Tänään kävin toisen kerran kirkkopuistossa heittämässä. Aika tylsä rata, kun on heittänyt utran muutaman kerran. Ehkä aloitteloille kiinnostava. Viskelyyn ja kaljan kanssa chillailuun ihan ok. Ei kuiteskaan kovinkaan haastava, jos heittotaitoja haluaa kehittää. Niinpä radalla tulee olemaan etupässä ne jotka aloittelee, viskelee tai kaljan juonnin ohessa viettävät aikaa.
Rata saa kyllä olla mielestäni paikallaan, kunhan heittelijät ei sitä itse pilaa. Onhan siinä jotain näreilyä kai päiväkodin osalta ollut, kun ovat laittaneet muistutuksen joistakin etiketeistä aitaan 3 radan tiiaus paikan aitaan.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
kimmowee
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Elo 2013, 02:09

Re: Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja kimmowee »

Kirkkopuiston rata on minun mielestä todellakin kohdillaan. Kyllä itse ainakin maltan odottaa että muut kuin fribapuistonkäyttäjät ehtii alta pois. Kerran olen joutunu sanomaan naiskaksikolle josko ne voisivat siirtyä muualle ku kakkosväylältä kiekkosateeseen ja kas, nehän siirtyi kun kohtelias nuorimies olen ja nätisti pyysin 8-)
Sanoisin myös sen että kyllä kirkkopuistoon voisi vielä lisäväyliäkin suunnitella ja Linnunlahteen varmasti yksi frisbee golf rata mahtuisi todella hyvin. Tämän kesää olen vasta pelannut ja täytyy sanoa että onpa kesä mennyt leppoisasti tällaisella talvi-ihmisellä kuin minä koska on ollut jotain mielekästä tekemistä kesälläkin :) Törttöilijäpelaajia en onneksi ole nähnyt, pikemminkin hyvin spirit henkistä sakkia tää laji vetää ja hyvä niin, toivottavasti säilyykin tällaisena leppoisana ajanvietteenä joensuulaisille ja uusille/vanhoille pelaajille
Avatar
Miika V
Viestit: 1237
Liittynyt: 03 Touko 2012, 21:57

Re: Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Miika V »

Voitaisiin ensi viikolla (tarkennellaan ajankohtaa myöhemmin) käydä porukalla miettimässä miten Kirkkopuiston radasta saataisiin muokattua astetta turvallisempi. Faktahan on se että #4 ja #9 väylän alue on edelleen turvallisuusriski ja sille pitäisi tehdä jotain.

Alustavia ajatuksia oli että #4 lyhentyisi ja heittopaikka siirtyisi (siinä pelattaisiin koivikon läpi pituussuunnassa) . Ysiväylä saisi siirtyä kokonaan muualle (esim. kasiväylän lähelle saariväylä?). Mutta näitä voisi sitten miettiä porukalla.
Miika Voutilainen
#58385
Avatar
Miika V
Viestit: 1237
Liittynyt: 03 Touko 2012, 21:57

Re: Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Miika V »

Miika V kirjoitti:Voitaisiin ensi viikolla (tarkennellaan ajankohtaa myöhemmin) käydä porukalla miettimässä miten Kirkkopuiston radasta saataisiin muokattua astetta turvallisempi. Faktahan on se että #4 ja #9 väylän alue on edelleen turvallisuusriski ja sille pitäisi tehdä jotain.

Alustavia ajatuksia oli että #4 lyhentyisi ja heittopaikka siirtyisi (siinä pelattaisiin koivikon läpi pituussuunnassa) . Ysiväylä saisi siirtyä kokonaan muualle (esim. kasiväylän lähelle saariväylä?). Mutta näitä voisi sitten miettiä porukalla.
Tiistaina 6.10. klo 17 kaikki halukkaat Kirkkopuistoon pohdiskelemaan miten #4 ja #9 väyliä saataisiin turvallisemmaksi. Mitään lopullisia päätöksiä ei toki tehdä, mutta jos alustavia suunnittelmia saataisiin aikaan.
Miika Voutilainen
#58385
Ville
Viestit: 1879
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 14:53

Re: Kirkkopuiston radan siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Ville »

Miika V kirjoitti: Tiistaina 6.10. klo 17 kaikki halukkaat Kirkkopuistoon pohdiskelemaan miten #4 ja #9 väyliä saataisiin turvallisemmaksi. Mitään lopullisia päätöksiä ei toki tehdä, mutta jos alustavia suunnittelmia saataisiin aikaan.
Tehkää ehdotuksista jonkinlainen raportti jonka sitten käytte läpi kenttämestareiden ja puutarhurin kanssa. He varmasti haluavat olla mukana katsomassa suunnitelmat ennen niiden toteuttamista.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Vastaa Viestiin