Karsikon rata

Keskustelua Frisbeegolfista
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mielestäni #8-väylän tiitä pitäisi (mahdollisuuksien mukaan) viedä reilusti oikealle nykyisestä, jotta päästään eroon risteävistä väylistä. Noin muutoin Miikan ehdotukset kuulostaa järkeviltä... #3-väylällä pitäs tosiaan tutkia sitä, että päästäskö mitenkä syrjään pyörätiestä... Mikäli #7-väylää muutetaan, niin turvallisuuskysymykset pitää pitää etusijalla - siinä kun on sitä alamäkeä ja muutoinkin paikka aika ahdas. Ennemmin tosiaan noin, että #7 nykyisellään ja #9-väylään sitten pidennystä.
janne
Viestit: 106
Liittynyt: 18 Kesä 2015, 21:24

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja janne »

Ollaanko tuosta 5 väylästä yleisesti sitä mieltä että se on hyvä? Väylä tuntuu pitkältä (85m) vielä kun kori on metsän puolella ja se saa yrittämään kovempia heittoja. Väylällä on tosi usein vastatuuli mitä ei monesti osata ottaa huomioon, ja varsinkin kovaa revityt heitot karkaa outin puolelle ja mahdollista on heittää jopa pyörä/autotielle asti. Enemmän heittäneet osaa paremmin huomioida tuulta mutta kyllä siinä joka kerta saa tehdä arvioita miten paljon tuuli vaikuttaa.

Ehdotan väylää lyhyemmäksi (tiitä edemmäs tai koria lähemmäs) jotta ei kävis huonosti kellekkään tuossa väylällä.
Janne Tapaninen
Avatar
Miika V
Viestit: 1229
Liittynyt: 03 Touko 2012, 21:57

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja Miika V »

janne kirjoitti:Ollaanko tuosta 5 väylästä yleisesti sitä mieltä että se on hyvä? Väylä tuntuu pitkältä (85m) vielä kun kori on metsän puolella ja se saa yrittämään kovempia heittoja. Väylällä on tosi usein vastatuuli mitä ei monesti osata ottaa huomioon, ja varsinkin kovaa revityt heitot karkaa outin puolelle ja mahdollista on heittää jopa pyörä/autotielle asti. Enemmän heittäneet osaa paremmin huomioida tuulta mutta kyllä siinä joka kerta saa tehdä arvioita miten paljon tuuli vaikuttaa.

Ehdotan väylää lyhyemmäksi (tiitä edemmäs tai koria lähemmäs) jotta ei kävis huonosti kellekkään tuossa väylällä.
Ihan aiheellinen ehdotus. Yksi vaihtoehto olisi myös vaihtaa kokonaan korin ja heittopaikan sijaintia. Esim. Heittopaikka penkan ja tien väliin, josta heitetettäisiin vinosti metsään päin. Jos koria veisi syvemmälle, niin sinne saataisiin tehtyä ehkä kaksi eri heittolinjaa.
Miika Voutilainen
#58385
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja Andy »

Joo, jos tosiaan ratamuutoksia tehdään niin samalla kannattaa säätää myös väylä #5 kuntoon eli turvallisuus edellä... Ja muutoinkin rataa kannattaa vahvasti katsoa aloittelijan/vähemmän pelanneen näkökulmasta niin, että Karsikko olisi etenkin heille mielekäs paikka heittää kierroksia. Ja onhan se vähän niinkin, että nykyinen layoutti on jo aika hyvin palvellut (vuoden 2010 syksystä asti), joten muutokset ovat tervetulleita ihan jo vaihtelun vuoksi... :)
Toivo Tolonen
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja Toivo Tolonen »

janne kirjoitti:Ollaanko tuosta 5 väylästä yleisesti sitä mieltä että se on hyvä? Väylä tuntuu pitkältä (85m) vielä kun kori on metsän puolella ja se saa yrittämään kovempia heittoja. Väylällä on tosi usein vastatuuli mitä ei monesti osata ottaa huomioon, ja varsinkin kovaa revityt heitot karkaa outin puolelle ja mahdollista on heittää jopa pyörä/autotielle asti. Enemmän heittäneet osaa paremmin huomioida tuulta mutta kyllä siinä joka kerta saa tehdä arvioita miten paljon tuuli vaikuttaa.

Ehdotan väylää lyhyemmäksi (tiitä edemmäs tai koria lähemmäs) jotta ei kävis huonosti kellekkään tuossa väylällä.
En ole koskaan väylästä tykännyt. Itse alotellessani juuri ei oikein tajunnut miten tuuli ottaa nokkapystyssä heitettyyn kiekkoon. Oli hirvikolari lähellä moottoritiellä.
Mut nykyjään en välitä edes koko radasta, mut jos sitä siel pitää pitään, niin aloittelijaystävällisyys ja turvallisuus edellä.
Mut voishan koko radan uusia kokonaan, vaihtelun vuoksi, vaikka ajattelemalla että kiertosuunta muuttuu. Koska siellä ei ole mitään tee paikkoja joita joutuu siirtelemään isolla vaivalla, vain väyläoppaat, niin se olisi sitenkin helpompaa, ja varsinkin jos teet sinne mattoineen joskus rakennetaan, niin ois hyvä katsoa että rata on silloin sellainen ettei väyliä tarviis siirrellä. Siitähän vois tehdä ehdotuksia ihan koko radasta, ja katsoa ehdotukset siltä pohjalta että koko rata uusitaan. Täs kyl joutas kävästä siel ja mietiskellä omaa ehdotustani. Niin pääsee taas joku sanoo plääää
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Toivo Tolonen
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja Toivo Tolonen »

Käväsin Karsikossa tänään. Mielipiteeni on. Heittopaikat jos jollain kustannuksella mattoineen sais rakennettua, ois hyvä. Mutta jos ei mattoja saisikaan niin paikat siirretään siten että ne voidaan myöhemmin paikalleen rakentaa.
1. Väylä: Tee siirretään pois ladulta oikealle puolelle mahdolliseen paikkaan. Joten taasi en koria voidaan siirtää vasemalle ryteikköön. Joka vaatii tietysti risukon raivauksen ja talkoot. Mutta risukon siistiminen kyllä luulisi olevan kaikille mieleen.

2. Väylä vois olla kutakuinkin ennallaan.
3. Väylä siirretään ladun vasempaan reunaa. Pyörätie muuttuu OB.si. Vaatii paljon risukon poistoa ja talkoita, mutta on jälleen alueen siisteyden ja puistomaisuuden kannata varmaan suotavaa. Väylien 3,4,5. Kesken voidaan tehdä muutoksia siten. Että ne sopivat pois pyöräteiltä. Vaatii risukon poistoa rajusti. mutta tämän kolmion voisi kyllä siistiä.
4. Väylä lähes ennallaan.
5. Väylä siirretään kuin 3 vasempaan. Siten että pyörätie on OB
6. Väylän tee siirretään nykyisen teen ja kakkosen korin väliselle alueelle ja kori sen mukaan miten väylä pystytään mukavasti toteuttamaan. Tämä tarkoittanee yhden tai kahden ison männyn kaatamista, sekä risukkojen poistoa.
7. Väylän heitto suuntaa muutetaan enenpi vasenpaan.
8. Väylä siirretään oikealle, lähes nykyisen ysiväylän paikalle, siten että kori on lähes nykyisen 9 väylän teen paikkeilla.
9. Väylä siirretään kokonaan vasempaan ladun toiselle puolelle, johon taas latupohja jää ob. alueeksi.

https://lh5.googleusercontent.com/-dxnu ... rsikko.jpg
Kuvassa keltaisella noin arvioita ratojen paikaksi.
Tietysti homma vaatii isot talkoot ja sopimuksen että kaupunki kuskaa raivatut risut pois, kunhan ne kerätään siten että ovat kasoilla ja haettavissa traktorilla pois. Sekä kaupunki siunaa mahdolliset puunkaadot yms.
Mielestäni radan nykyisiä pituuksia ei radikaalistu tulisi jatkaa, joitakin metrejä sinne tänne, mutta siten että rata toimii hyvin aloittelijoiden tarpeisiin.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja Andy »

Asiallinen suunnitelma - tää Timon esitys vois olla lähtökohta sille, minkä pohjalta aletaan viilaamaan. Jos/kun Utrassa ei kerrankin tarvii tänä vuonna mitään savottaa (4 vuotta sitä tehtiinkin) tehdä, niin siltä osin Karsikkoon riittänee paukkuja, varsinkin kun maasto on suht helppoa ja väyliä vähemmän - toki pitää olla ensin valmiina lopulliset piirustukset. Korien ja väyläopastetolppien siirtokin on aika nopeaa hommaa ja tiit on mahdollista asentaa myöhemminkin.
Ville
Viestit: 1879
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 14:53

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja Ville »

Hahmottelin Timon ehdotuksen pohjalta summittaisia paikkoja, joskin näitä pitäisi käydä jonkun porukan katsomassa mitä olisi järkeä tehdä. Sanoisin että pyritään mahdollisimman pieniin muutoksiin väylien osalta, mutta tiipaikat on perustettava väylillä 1, 3, 5, 6, 8 pois nykyisistä kohdista.

Väylä 1 oma ajatus oli että nykyisen heittopaikan vasemmalle puolelle laittaisi tiin siihen verkkoaidan taakse sopivaan kohtaan jolloin kori voisi pysyä kenties paikallaan jos näkyvyys riittää.

Väylä 3 tiipaikka myös pois polulta, onko jossakin heti vasemmalla sopiva paikka pururadan ja pyörätien välissä tms josta näkyvyys säilyy edelleen. Tässä mallissa heitettäisiin edelleen pyörätietä pitkin johon alueella on jo totuttu, vaikka se nyt ei oikein ole hyvän tavan mukaista. Veikkaan että jos väylää alkaa jotenkin siirtämään niin äkkiä väylän 4 turvallisuus vaarantuu. Tutkailtava.

Väylä 5 kannattaisi siirtää 'johonkin' tuon metsän sisässä jolloin vältyttäisiin pyörä- ja autoliikenteen vaarantamiselta. Täältä voisi katsoa erilaisia reittejä, mahdollisesti mandottaa jos on sopivaa valmista aukkoa. Pyritään välttämään edelleen puiden kaatamista -> paljon vähemmän byrokratiaa, kaupungin ihmisten kierrättämistä radalla yms yms.

Väylä 6 on tähän asti heitetty pyörätieltä ja tälle tiille pitää etsiä tolkullinen paikka. Jossakin polun vasemmalla puolella voisi olla sopiva kohta kunhan katsoo että heittolinja löytyy (tosin nykyisessäkään sitä ei juuri ole)

Väylä 8 voi mielestäni ristetä pururadan, mutta raivaussahalla pitää ottaa sen verran pois että näkyvyys säilyy hyvänä molempiin suuntiin. Samalla väylä pitenee jokusen metrin.

Muut väylät (2, 4, 7, 9) voisivat olla ennallaa, ellei vaikkapa väylään 9 halua lisämittaa muutamaa metriä jos siihen on järkevällä tavalla mahdollisuuksia esim. korin siirrolla.
Liitteet
karsikko2.jpg
karsikko2.jpg (152.41 KiB) Katsottu 6397 kertaa
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Andy
Viestit: 2757
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hyvä pohja esitys on tuo Timon ja Villen luonnos...

Kasiväylän maisemia vois kuitenkin tutkia sen verran, että pystyskö tiitä siirtämään jonnekin ysiväylän korin suuntaan esim. n. 20-30 metriä niin, että seiska ja kasi eivät enää menisi päällekkäin...
Ville
Viestit: 1879
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 14:53

Re: Karsikon rata

Viesti Kirjoittaja Ville »

Nostetaanpas tätä asiaa ylös. Ennen pääsiäistä olevalla viikolla olisi hyvä saada Karsikon muutossuunnitelmat pitkälle tai valmiiksi siten, että ne voitaisiin esittää kaupungin ihmisille. Heillä alkaa kevätkiireet varmasti pian ja nyt vielä pystyttäisiin heitä kenties saamaan käymään alueella ja tekemään mahdollisesti jotain toimenpiteitäkin. Timo T. on luvannut katsastella maastoa mutta pyysi myös että useita muita pääsisi katsomaan ja kommentoimaan. Paperille pitäisi saada myös nämä ja konkreettisia toimenpide-ehdotuksia mitä voitaisiin kaupungille ehdottaa. Heillä tosin tämä kevät on jo pitkälle suunniteltu että epäilen vahvasti saadaanko heiltä minkä verran apuja. Tämä mielessä pitäen pyritään mahdollisimman kevyisiin muutoksiin.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Vastaa Viestiin