Utran ratamuutokset 2014
Re: Utran ratamuutokset 2014
Tämmösen löysin pikaisella etsinnällä PDGA sivuilta.
Hole length is measured from the front of the tee to the target along the fairway route
Tässä linkki tuolle sivulle: http://www.pdga.com/files/PDGA_Course_D ... 013d_0.pdf
Hole length is measured from the front of the tee to the target along the fairway route
Tässä linkki tuolle sivulle: http://www.pdga.com/files/PDGA_Course_D ... 013d_0.pdf
#54713
Re: Utran ratamuutokset 2014
http://www.pdga.com/files/ParGuidelines_1.pdfVille kirjoitti: ja kuinka ratingit/tasot määritellään.
Eli jos olen oikein ymmärtänyt tässä PDGA:n "tasoajattelussa" haetaan takaa sitä, että pariin pelaaminen ko. periaatteilla suunnitellulla radalla tarkoittaa tiettyä ratingia (toisilla radoilla par on tonnin kiessi jne.). Toki tuokin on väistämättä todella karkeantasoista ja vain suuntaa-antavaa, vasta sitten kun radalla on pelattu PDGA-kisat tai useammat voi jollain tarkkuudella sanoa, että mitä ratingia mikäkin tulos ko. radalla vastaa. Ja en sitten tiedä millä mittarein tuo oheisen dokumentin "Foliage Density" pitäs mitata - mutta Utrassa se lienee "erittäin Heavy"...
Suomessahan esim. Vihdin Kaatis on kai niin suunniteltu, että jos pelaa parin kauemmilta takatii-paikoilta on se 1000 kiessi... --> ja tämä on johtanut sitten par 2 -väyliin, mistä nyt sitten voi olla montaa mieltä... --> http://frisbeegolfradat.fi/files/rataka ... a_2013.pdf
Eri tii- ja korinpaikkavaihtoehdot on ainakin jenkeissä todella yleisiä, Suomessa ei ehkä vielä niinkään. Nähtäväksi jää, että kun Suomessakin aikanaan radanrakennus ja lajikulttuuri kehittyvät, että yleistyvätkö moiset ratkaisut - hyvin toteutettuna noilla ratkaisuilla varmasti saisi vähällä vaivalla "uutta pelattavaa"...
Re: Utran ratamuutokset 2014
Tää unohtu aiemmasta postauksesta, tuolta löytyy aika paljon tietoa radan tekemisestä.
http://www.pdga.com/course-development
http://www.pdga.com/course-development
#54713
Re: Utran ratamuutokset 2014
Ismon kanssa käytiin vilkuilemassa, jos mahdolliselle uudelle väylälle löytyisi tilaa. Yksi vaihtoehto olisi nykyisen kolmentoista jälkeen lähteä heittämään viereistä harjua kohti kahdentoista koria:
Väylä lähtisi nousemaan harjua ylöspäin, hiukan kaartaen vasemmalle. Tämän jälkeen väylä suoristuisi hieman ja jonkin verran ennen polkua se kääntyisi oikealle kohti tietä, jossa on mukavan näköinen liidättely alamäki. Kokonaismitasta ei olla oikein varmoja, koska kävimme väylää katsomassa vain molemmista päistä. Saattaisi olla par 4 pituinen (edit. tai sitten haastava par 3).
Paljon löytyy raivattavaa, mutta koska kyseessä on vain yksi väylä, niin siitä kyllä selvittäisiin. Heittopaikkakin näyttäisi olevan melko hyvässä suojassa, joten pidennetyn neljäntoista avaukset tuskin sinne tulisivat. Väylien kiertokin toimisi melko mukavasti, koska tietä pitkin voisi kävellä #14:sta heittopaikalle.
Tosin pitäisi käydä kunnolla tutkimassa kyseinen harju, koska ihan ei olla varmoja millaista maastoa harjun keskiosissa on.
Väylä lähtisi nousemaan harjua ylöspäin, hiukan kaartaen vasemmalle. Tämän jälkeen väylä suoristuisi hieman ja jonkin verran ennen polkua se kääntyisi oikealle kohti tietä, jossa on mukavan näköinen liidättely alamäki. Kokonaismitasta ei olla oikein varmoja, koska kävimme väylää katsomassa vain molemmista päistä. Saattaisi olla par 4 pituinen (edit. tai sitten haastava par 3).
Paljon löytyy raivattavaa, mutta koska kyseessä on vain yksi väylä, niin siitä kyllä selvittäisiin. Heittopaikkakin näyttäisi olevan melko hyvässä suojassa, joten pidennetyn neljäntoista avaukset tuskin sinne tulisivat. Väylien kiertokin toimisi melko mukavasti, koska tietä pitkin voisi kävellä #14:sta heittopaikalle.
Tosin pitäisi käydä kunnolla tutkimassa kyseinen harju, koska ihan ei olla varmoja millaista maastoa harjun keskiosissa on.
Miika Voutilainen
#58385
#58385
Re: Utran ratamuutokset 2014
Vaikuttaa mielenkiintoiselta väylältä. Voitaisiin huomenna viikkokisan jälkeen lähteä kävelemään vähän muutosehdotuksia läpi ja katsoa mitkä niistä voisi olla toteutettavissa.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Re: Utran ratamuutokset 2014
- Muutaman puistonpenkin tai vastaavan vienti ja maahan pulttaaminen
- jyrkille väylille ja siirtymille portaat helpottamaan kulkua ylös tai alas
- kankaat ja haketta korien ympärille estämään aluskasvillisuutta ja tasaamaan puttaus alustaa
Esimerkit
Penkki:
http://www.smartia.fi/PublishedService? ... Groups=494
Puutavaraa:
http://www.k-rauta.fi/pages/product.asp ... ageSize=10
Suodatinkagas:
https://www.netrauta.fi/portal/rakentam ... tinkankaat
- jyrkille väylille ja siirtymille portaat helpottamaan kulkua ylös tai alas
- kankaat ja haketta korien ympärille estämään aluskasvillisuutta ja tasaamaan puttaus alustaa
Esimerkit
Penkki:
http://www.smartia.fi/PublishedService? ... Groups=494
Puutavaraa:
http://www.k-rauta.fi/pages/product.asp ... ageSize=10
Suodatinkagas:
https://www.netrauta.fi/portal/rakentam ... tinkankaat
Re: Utran ratamuutokset 2014
Suunnitelmat näyttää vaan isonevan. Viimisimmät kaavailut tarkoittaa jo aikamoista savottaa, väyliltä 1, 3, nykyisiltä 5 ja 6, 14, 18 ja uudelta 17 on kaadettava isoja puita. Ehkä kannattaisi jo nyt kysyä kaupungilta, että vieläkö myötämielisyyttä puiden kaatoon löytyy. Jos näin on, niin sitten kannattaa jatkaa suunnitelmien viilausta. Uuden väylän 14 raivaaminen siihen harjun ryteikköön kyllä hoituu ja kun Villellä on nyt ärhäkkä moottorisaha, niin puutkin saadaan tarvittaessa kaadettua.
Markku
Markku
Re: Utran ratamuutokset 2014
Tämä kummittelee myös omassa mielessä miten pitkälle kaupungilla venyvät isojen puiden kaadossa. Joka tapauksessa mahdollisimman tarkan suunnitelman tekemällä ja perustelemalla hyvin miksi ko. muutoksia tarvitaan niin en epäile etteikö kaupunki mukaan kuitenkin lähtisi. Lähtökohdaksi tottakai kannattaa aina ottaa mahdollisimman pienen puumäärän kaataminen ja sillä silmällä miettiä väylät kuntoon. Kerralla. Uskoisin että vielä kertaalleen kaupunki muutoksiin lähtisi, mutta jos myös seuraavana kesänä väyliä pitäisi muokata ja puita kaataa niin en ole niin varma asiasta.Markku kirjoitti:Viimisimmät kaavailut tarkoittaa jo aikamoista savottaa, väyliltä 1, 3, nykyisiltä 5 ja 6, 14, 18 ja uudelta 17 on kaadettava isoja puita. Ehkä kannattaisi jo nyt kysyä kaupungilta, että vieläkö myötämielisyyttä puiden kaatoon löytyy.
Huomenna 9.2. viikkokisan jälkeen olisi tarkoitus käydä porukalla (mikäli tällaista tänne jää kisan jälkeen) katsomassa että miten näitä ehdotuksia siellä voisi toteuttaa ja laskeskella potentiaalisia kaatotuomion saavia puita.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Re: Utran ratamuutokset 2014
Käytiin viikkokisan jälkeen pyörimässä väylillä ja tuumailemassa väyliä. Jotain yhteenvetoa ehkä kannattaa laittaa muistiin mitä keskusteltiin. Seuraavassa väyläkohtaisesti juttua nykyisillä väylänumeroinneilla. Pyrin kirjaamaan tähän suurimman osan keskeisimmät mielipiteet ja sen millainen fiilis noin yleisellä tasolla keskustelusta jäi:
1. Ajatuksena heittopaikan siirto nykyisestä kohdasta taakse oikealle, eli pyörätien takaa viistosti ojan yli. Heittopaikan saisi nurmialueelle. Koria vietäisiin pyörätien suuntaisesti nykyiseltä koripaikalta noin 50m(?) eteenpäin. Kaadettavia puita 1 kappale heti alussa ojan varresta.
2. Tähän tuumailtiin useampaakin vaihtoehtoa joista ehkä pari voisi olla alkuosaltaan toteutettavissa. Ensimmäinen vaihtoehto olisi etsiä uuden ykkösen koripaikan tuntumasta reikiä nykyistä kakkosen koria kohti ja niitä siellä on pari jossa vähemmän puuta tarvitsisi kaataa. Toinen vaihtoehto on heti nykyisen heittopaikan vasemmalta puolelta, noin 8 metriä entisestä. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa vähemmän työtä, mutta väylä säilyisi vilkkaassa kohdassa. Koria ajateltiin vietäväksi muutamia kymmeniä metrejä eteenpäin nykyisestä paikasta ja uran vasempaan laitaan. Vaihtoehtona olisi myös pidentää hyvinkin paljon väylää viemällä koria lähelle rankakasoja. Tällöin puhuttaisiin jo varmaankin par 5 -väylästä. Ongelmaksi voi tulla siirtymä seuraavalle väylälle.
3. Heittopaikka siirrettäisiin ojan ja pyörätien yli kohti nykyistä kolmosen koripaikkaa. Kori siirrettäisiin nykyisen neloskorin oikealle puolelle rinteeseen, johon aukenee reittejä useampaa kautta, vaikkakin primaarinen väylä kulkee suorana vähän nykyistä 3.koria pidemmälle josta toinen pidempi heitto suuntautuu kohti nykyistä 18.väylää nelosen kumpareen laitaan. Siirtymä nykyviitoselle tulisi selkeäksi, koskapa
4. Poistettaisiin ja siirrettäisiin uudeksi väyläksi 14.
5. Väylä suhteellisen pitkälti ennallaan, koria voisi korkeintaan viedä 10-15 metriä pidemmälle väylässä. Heittopaikka samassa kohtaa kuin ennen, mutta tätä voisi loveta että saadaan ilman täyttöjä tasaisempi alusta. Näkyvyyttä parannetaan pyörätien suuntaan kukkulalle.
6. Koria hitusen pidemmälle ja vasempaan heittopaikalta katsottuna, mittaa väylälle 10-15m lisää ja pari metriä lisää tilaa ob-rajaan nähden. OB-merkinnät selkeästi.
7-12. Ennallaan.
13. Korotettu kori. Vähän väännettiin sopivasta korkeudesta ja miten tämä tulisi rakentaa. Löytyi videoita katsellessa myös hyvin korkeita versioita https://www.youtube.com/watch?v=2ZPRcY7o5Po ajasta 7:14 mutta ehkä ei ihan noin korkealle välttämättä tarvetta. Joka tapauksessa jokin porras/luiska/kumpu pitäisi olla että tuolta ylettä sitten lyhemmätkin kiekot ottaa roikkumatta korissa.
14(uusi). Kolmetoistasen jälkeen polkua siirryttäessä nykyiselle neljälletoista mennessä vasemmalle nousee ura kohti kukkulan lakea. Heittopaikka tästä noususta siten, että väylä suuntaa heittojen lähtevän kohti kukkulan lakea. Mäen oikeaa puolta joudutaan välttämään seuraavan väylän takia, eli sen suhteen mietitty mandoa lähelle kukkulan lakea yksittäisiin mäntyihin mitä mäellä kasvaa. Tiedossa on mandojen käytön haluttomuus, mutta katsotaan saako tähän jotain muuta ratkaisua. Kori tulisi väylän 12 korin tuntumassa kulkevan polun alkupäätä kohti, jossa aukko rinteessä. Tämän väylän rakentamiseen tarvitaan paljon työtä, mutta on varmasti mielenkiintoinen.
14(vanha). Heittopaikkaa viedään taaksepäin reilusti, jolloin siirtymä uudelta 14.väylältä tulee näppärän lyhyeksi ja tästä väylästä saadaan selkeä par 4. Ehkä jopa vaikea sellainen.
15-16. Ennallaan.
17. Nykyisestä heittopaikasta sähkölinjaa kohti noin 12 metriä uusi heittopaikka. Luonnollinen ura oikeakätisille kämmenille. Kori metsäkoneuralle jonne myös rystyheitoilla voi olla sopivia välikköjä löydettävissä. Mittana suunnilleen sama kuin nykyisessä väylässä.
18. Reilu pidennys väylään tuomalla heittopaikkaa taaksepäin noin 50-70 metriä. Kori tuotaisiin pyörätien toiselle puolelle turvallisuudenkin nimissä. Par 4 tai 5.
1. Ajatuksena heittopaikan siirto nykyisestä kohdasta taakse oikealle, eli pyörätien takaa viistosti ojan yli. Heittopaikan saisi nurmialueelle. Koria vietäisiin pyörätien suuntaisesti nykyiseltä koripaikalta noin 50m(?) eteenpäin. Kaadettavia puita 1 kappale heti alussa ojan varresta.
2. Tähän tuumailtiin useampaakin vaihtoehtoa joista ehkä pari voisi olla alkuosaltaan toteutettavissa. Ensimmäinen vaihtoehto olisi etsiä uuden ykkösen koripaikan tuntumasta reikiä nykyistä kakkosen koria kohti ja niitä siellä on pari jossa vähemmän puuta tarvitsisi kaataa. Toinen vaihtoehto on heti nykyisen heittopaikan vasemmalta puolelta, noin 8 metriä entisestä. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa vähemmän työtä, mutta väylä säilyisi vilkkaassa kohdassa. Koria ajateltiin vietäväksi muutamia kymmeniä metrejä eteenpäin nykyisestä paikasta ja uran vasempaan laitaan. Vaihtoehtona olisi myös pidentää hyvinkin paljon väylää viemällä koria lähelle rankakasoja. Tällöin puhuttaisiin jo varmaankin par 5 -väylästä. Ongelmaksi voi tulla siirtymä seuraavalle väylälle.
3. Heittopaikka siirrettäisiin ojan ja pyörätien yli kohti nykyistä kolmosen koripaikkaa. Kori siirrettäisiin nykyisen neloskorin oikealle puolelle rinteeseen, johon aukenee reittejä useampaa kautta, vaikkakin primaarinen väylä kulkee suorana vähän nykyistä 3.koria pidemmälle josta toinen pidempi heitto suuntautuu kohti nykyistä 18.väylää nelosen kumpareen laitaan. Siirtymä nykyviitoselle tulisi selkeäksi, koskapa
4. Poistettaisiin ja siirrettäisiin uudeksi väyläksi 14.
5. Väylä suhteellisen pitkälti ennallaan, koria voisi korkeintaan viedä 10-15 metriä pidemmälle väylässä. Heittopaikka samassa kohtaa kuin ennen, mutta tätä voisi loveta että saadaan ilman täyttöjä tasaisempi alusta. Näkyvyyttä parannetaan pyörätien suuntaan kukkulalle.
6. Koria hitusen pidemmälle ja vasempaan heittopaikalta katsottuna, mittaa väylälle 10-15m lisää ja pari metriä lisää tilaa ob-rajaan nähden. OB-merkinnät selkeästi.
7-12. Ennallaan.
13. Korotettu kori. Vähän väännettiin sopivasta korkeudesta ja miten tämä tulisi rakentaa. Löytyi videoita katsellessa myös hyvin korkeita versioita https://www.youtube.com/watch?v=2ZPRcY7o5Po ajasta 7:14 mutta ehkä ei ihan noin korkealle välttämättä tarvetta. Joka tapauksessa jokin porras/luiska/kumpu pitäisi olla että tuolta ylettä sitten lyhemmätkin kiekot ottaa roikkumatta korissa.
14(uusi). Kolmetoistasen jälkeen polkua siirryttäessä nykyiselle neljälletoista mennessä vasemmalle nousee ura kohti kukkulan lakea. Heittopaikka tästä noususta siten, että väylä suuntaa heittojen lähtevän kohti kukkulan lakea. Mäen oikeaa puolta joudutaan välttämään seuraavan väylän takia, eli sen suhteen mietitty mandoa lähelle kukkulan lakea yksittäisiin mäntyihin mitä mäellä kasvaa. Tiedossa on mandojen käytön haluttomuus, mutta katsotaan saako tähän jotain muuta ratkaisua. Kori tulisi väylän 12 korin tuntumassa kulkevan polun alkupäätä kohti, jossa aukko rinteessä. Tämän väylän rakentamiseen tarvitaan paljon työtä, mutta on varmasti mielenkiintoinen.
14(vanha). Heittopaikkaa viedään taaksepäin reilusti, jolloin siirtymä uudelta 14.väylältä tulee näppärän lyhyeksi ja tästä väylästä saadaan selkeä par 4. Ehkä jopa vaikea sellainen.
15-16. Ennallaan.
17. Nykyisestä heittopaikasta sähkölinjaa kohti noin 12 metriä uusi heittopaikka. Luonnollinen ura oikeakätisille kämmenille. Kori metsäkoneuralle jonne myös rystyheitoilla voi olla sopivia välikköjä löydettävissä. Mittana suunnilleen sama kuin nykyisessä väylässä.
18. Reilu pidennys väylään tuomalla heittopaikkaa taaksepäin noin 50-70 metriä. Kori tuotaisiin pyörätien toiselle puolelle turvallisuudenkin nimissä. Par 4 tai 5.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Re: Utran ratamuutokset 2014
Nostellaanpas tätä, eli piakkoin olisi syytä pistää ratamuutokset teon alle mutta sitä ennen tietysti loppuun hiottu suunnitelma jossa voitaisiin käyttää kaupungin puutarhuri paikalla tai ainakin paperiversiona hyväksyttää muutokset. Kaadettavat männyt on varmasti kierrettävä hänen kanssaan ja väyläkohtaisesti pitäisi tehdä paperille suunnitelma mitä joudutaan ottamaan nurin.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496