Utran ratamuutokset 2014
Lähetetty: 27 Tammi 2014, 15:22
Oli eilen Villen kanssa viikkokisoissa puhe, että on aika avata seuran vuosikokouksen lähestyessä keskustelu Utran rataa koskevista toimenpiteistä vuonna 2014 (varmaan heti toukokuussa olisi aika tehdä talkoilla siis hieman duunia).
Muutosten päälinjat lyhyesti:
- Asennetaan tekonurmiset tiimatot myös ns. "vanhoille" väylille (nrot: 1-6, 16-18).
- Samassa yhteydessä (jos halutaan) kannattaa myös päivittää väyliä (pääosin noita vanhoja) hieman haastavampaan ja/tai turvallisempaan suuntaan ja luonnollisesti tähtäin on toki myös siinä, että muutosten jälkeen Utran rata kelpaisi SFL-/PDGA-kisojen pitopaikaksi.
- Toki tulee muutokset tarkkaan harkita siltä osin että, onko muutos mielekäs vai ei... Eli periaate "älä korjaa sitä mikä toimii" on varmaan hyvä ohjenuora keskustelulle.
Ohessa pohjaesitys väylämuutoksista tähän keskusteluketjuun ja vuosikokoukseen:
(Tämä ei ole siis allekirjoittaneen keksimää, vaan näistä on puhuttu aktiivien kesken jo viime kesästä asti. Koetin muistaa kirjata ylös ne asiat, joista on puhetta ollut, varmaan toki jotain unohtuikin, mutta laittakaa siis kommentteja. Listassa alla on mainittu vain ne väylät, joista on eniten keskustelua käyty.)
Väylä #1
- Tiiauspaikka pyöräteiden risteyksen taakse viistoon ja koria jonkin verran kauemmaksi ja vasemmalle. Näin voidaan tiin kanssa menetellä, koska paikalla on erittäin hyvä näkyvyys väylälle.
- Poistettavat puut/pensaat: Se yksi kitukasvuinen pikkupuu siinä ojan reunalla, ei välttämättä muuta.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 115 m, par 3 (84 m, par 3).
Väylä #2
- Tiiauspaikka nykyisestä kohdasta n. 10 m vasempaan, kohtaan jossa jo valmis "kuja" lähtee nykyisen väylän suuntaan. Mandoa ei enää tarvittaisi myöskään. Koria vietäisiin myös. n. 20 m kauemmaksi ja vasemmalle.
- Poistettavat puut/pensaat: Jotain pieniä puita saattaa olla uudessa kohdassa edessä.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 140 m, par 4 (118 m, par 4).
Väylä #3
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Ei ole.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (77 m, par 3).
Väylä #4
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikka puun vasemmalle puolelle, jolloin väylän luonne muuttuisi hieman helpompaan (?) suuntaan. Koria ei kannattane siirtää. Nyt
se näkyy tiille, jos kori vietäisiin kummun taakse monttuun piiloon, heikentäisi se väylän turvallisuutta.
Väylä #5
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikkaa hieman taemmaksi ja koria kauemmaksi. Tuleeko kolmosen uusi korinpaikka jo liian lähelle? Onko tiin vienti kauemmaksi edes mahdollista kaatamatta sitä isoa puuta?
Väylä #6
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Riippunee siitä halutaanko jo puista vapaan RHFH S-mutkan lisäksi myös RHBH-reitti.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (74 m, par 3).
Väylä #10
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Nykyinen korinpaikka, mutta tehdään rinteeseen "tasanne", jolloin onnistunut lähäri tolpalle palkitaan nostoparilla rollien sijaan?
Väylä #13
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tähän voitaisiin rakentaa korotettu kori, esim. kaivonrengasta, tms. hyödyntäen.
Väylä #14
- Tiiauspaikkaa reilusti (n. 20-30 m) kauemmaksi.
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 125 m, par 4 (98 m, par 3).
Väylä #17
- Muutettaisiin kokonaan eri kohtaan, pois tulevan 18-väylän edestä, avaus voisi edelleen olla kummulta alamäkeen, mutta eri suuntaan (eli enemmän vasempaan jonnekin).
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. XX m, par X (69 m, par 3).
Väylä #18
- Tästä tehtäisiin vaativa n. 130-140 m metsäpilli, jossa kenties alussa hieman mutkaakin oikealle. Kori tuotaisiin polun/pulkkamäen takaa näkyviin polun "turvallisemmalle" puolelle ja tiille etsittäisiin uusi paikka, jostain nykyisen 17-väylän toiselta puolen.
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 135 m, par 4 (90 m, par 3).
Tarvittavat rakennusmateriaalit / "toivelista" / yms.:
- Tarvitaan siis 9 kpl:tta tekonurmimattoja väylille. Nykyinen sorakasa riittänee hyvin uusiin tarpeisiin.
- Dropparille (väylä #7) voisi varata pienen palan mattoa myös.
- Lisäksi pari irtomattoa voisi samalla hankkia seuralle kisakäyttöä varten (lisäväylät, muutetut väylät, yms.).
- Puutavaraa "kiinteämpiä" siltoja varten (kolmosen ja seiskan ojat, ehkä myös kympille ja kuudelletoista).
- Treenikori (mallia "Eesti") hiekkakentän kulmalle.
- Väylän 6 OB-rajan määrittävien puiden merkinnät näkyvästi/pysyvästi.
- Mandojen merkinnät näkyvästi/pysyvästi (väylät 4 ja 7).
- Muutama väyläopastekartta pitää tehdä uusiksi + ilmotaulun ratakartta myös.
- Kaivonrengas ja/tai muuta materiaalia mahdolliseen korotettuun koriin väylällä #13.
Keskustelu alkakoon!
Muutosten päälinjat lyhyesti:
- Asennetaan tekonurmiset tiimatot myös ns. "vanhoille" väylille (nrot: 1-6, 16-18).
- Samassa yhteydessä (jos halutaan) kannattaa myös päivittää väyliä (pääosin noita vanhoja) hieman haastavampaan ja/tai turvallisempaan suuntaan ja luonnollisesti tähtäin on toki myös siinä, että muutosten jälkeen Utran rata kelpaisi SFL-/PDGA-kisojen pitopaikaksi.
- Toki tulee muutokset tarkkaan harkita siltä osin että, onko muutos mielekäs vai ei... Eli periaate "älä korjaa sitä mikä toimii" on varmaan hyvä ohjenuora keskustelulle.
Ohessa pohjaesitys väylämuutoksista tähän keskusteluketjuun ja vuosikokoukseen:
(Tämä ei ole siis allekirjoittaneen keksimää, vaan näistä on puhuttu aktiivien kesken jo viime kesästä asti. Koetin muistaa kirjata ylös ne asiat, joista on puhetta ollut, varmaan toki jotain unohtuikin, mutta laittakaa siis kommentteja. Listassa alla on mainittu vain ne väylät, joista on eniten keskustelua käyty.)
Väylä #1
- Tiiauspaikka pyöräteiden risteyksen taakse viistoon ja koria jonkin verran kauemmaksi ja vasemmalle. Näin voidaan tiin kanssa menetellä, koska paikalla on erittäin hyvä näkyvyys väylälle.
- Poistettavat puut/pensaat: Se yksi kitukasvuinen pikkupuu siinä ojan reunalla, ei välttämättä muuta.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 115 m, par 3 (84 m, par 3).
Väylä #2
- Tiiauspaikka nykyisestä kohdasta n. 10 m vasempaan, kohtaan jossa jo valmis "kuja" lähtee nykyisen väylän suuntaan. Mandoa ei enää tarvittaisi myöskään. Koria vietäisiin myös. n. 20 m kauemmaksi ja vasemmalle.
- Poistettavat puut/pensaat: Jotain pieniä puita saattaa olla uudessa kohdassa edessä.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 140 m, par 4 (118 m, par 4).
Väylä #3
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Ei ole.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (77 m, par 3).
Väylä #4
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikka puun vasemmalle puolelle, jolloin väylän luonne muuttuisi hieman helpompaan (?) suuntaan. Koria ei kannattane siirtää. Nyt
se näkyy tiille, jos kori vietäisiin kummun taakse monttuun piiloon, heikentäisi se väylän turvallisuutta.
Väylä #5
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tiiauspaikkaa hieman taemmaksi ja koria kauemmaksi. Tuleeko kolmosen uusi korinpaikka jo liian lähelle? Onko tiin vienti kauemmaksi edes mahdollista kaatamatta sitä isoa puuta?
Väylä #6
- Koria n. 15 m kauemmaksi seuraavaan "taskuun".
- Poistettavat puut/pensaat: Riippunee siitä halutaanko jo puista vapaan RHFH S-mutkan lisäksi myös RHBH-reitti.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 90 m, par 3 (74 m, par 3).
Väylä #10
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Nykyinen korinpaikka, mutta tehdään rinteeseen "tasanne", jolloin onnistunut lähäri tolpalle palkitaan nostoparilla rollien sijaan?
Väylä #13
- Vaihtoehto A: Ei muutoksia.
- Vaihtoehto B: Tähän voitaisiin rakentaa korotettu kori, esim. kaivonrengasta, tms. hyödyntäen.
Väylä #14
- Tiiauspaikkaa reilusti (n. 20-30 m) kauemmaksi.
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 125 m, par 4 (98 m, par 3).
Väylä #17
- Muutettaisiin kokonaan eri kohtaan, pois tulevan 18-väylän edestä, avaus voisi edelleen olla kummulta alamäkeen, mutta eri suuntaan (eli enemmän vasempaan jonnekin).
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. XX m, par X (69 m, par 3).
Väylä #18
- Tästä tehtäisiin vaativa n. 130-140 m metsäpilli, jossa kenties alussa hieman mutkaakin oikealle. Kori tuotaisiin polun/pulkkamäen takaa näkyviin polun "turvallisemmalle" puolelle ja tiille etsittäisiin uusi paikka, jostain nykyisen 17-väylän toiselta puolen.
- Poistettavat puut/pensaat: Useita.
- Väylän tulevat lukemat (entiset): n. 135 m, par 4 (90 m, par 3).
Tarvittavat rakennusmateriaalit / "toivelista" / yms.:
- Tarvitaan siis 9 kpl:tta tekonurmimattoja väylille. Nykyinen sorakasa riittänee hyvin uusiin tarpeisiin.
- Dropparille (väylä #7) voisi varata pienen palan mattoa myös.
- Lisäksi pari irtomattoa voisi samalla hankkia seuralle kisakäyttöä varten (lisäväylät, muutetut väylät, yms.).
- Puutavaraa "kiinteämpiä" siltoja varten (kolmosen ja seiskan ojat, ehkä myös kympille ja kuudelletoista).
- Treenikori (mallia "Eesti") hiekkakentän kulmalle.
- Väylän 6 OB-rajan määrittävien puiden merkinnät näkyvästi/pysyvästi.
- Mandojen merkinnät näkyvästi/pysyvästi (väylät 4 ja 7).
- Muutama väyläopastekartta pitää tehdä uusiksi + ilmotaulun ratakartta myös.
- Kaivonrengas ja/tai muuta materiaalia mahdolliseen korotettuun koriin väylällä #13.
Keskustelu alkakoon!
