Joen Liitokiekon vuosikertomus 2014

Seuran jäsenmäärä kasvoi 2014 aikana 56 uudella jäsenellä ja seuran jäsenmäärä vuoden lopussa oli 110 henkeä. Suurimpana selittävänä syynä seuran jäsenmäärän kasvuun on frisbeegolfin suosion lisääntyminen. Seuran helmikuussa pidetyssä vuosikokouksessa seuran hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Ville Nivalainen, sihteeriksi Ismo Louhelainen, taloudenhoitajaksi Markku Kuittinen ja varapuheenjohtajaksi Pasi Vihavainen.

Talvikaudella 2013-2014 ultimatea yritettiin pelata Areenalla kerran viikossa sunnuntai-iltaisin klo 20.30-21.30. Vuoroilla ei kuitenkaan riittänyt tarpeeksi kävijöitä, joten muutaman kerran jälkeen joulukuussa päädyttiin siihen, että tehdään vuorosta frisbeegolfin harjoitusvuoro. Tämä ratkaisu osoittautui hyväksi ja vuorolla riitti aktiivisia kävijöitä.

Ulkopelit aloitettiin kuitenkin heti kelien salliessa toukokuussa. Ulkopelejä pelattiin Kirkkopuiston hiekkakentällä, koska se oli varmimmin vapaana. Pelejä jatkettiin myöhälle lokakuun alkuun asti. Muutamalla ulkopelikerralla pelaajia oli niin vähän, että tyydyttiin pelaamaan vauhdikasta tuplakiekkoa.

Aktiivisuuskartoituksen jälkeen päädyttiin siihen, että ultimatelle ei edes haeta talvivuoroa Areenalle liian vähäisen kiinnostuksen takia. Kesän loppupuolella osallistujamäärä lajissa oli sen verran matala ettei sisävuoron hakemista ultimateen nähty järkeväksi. Harmi niille, jotka olisivat kuitenkin tahtoneet pelata.

Aktiivisimmat frisbeegolffarit harrastavat lajia myös talvella ja niinpä viikkokisat järjestettiin joka sunnuntai koko talvikauden ajan Utran radalla parhaimmillaan noin 20 pelaajan voimin. Lumien sulettua frisbeegolfkausi pääsi todella käyntiin ja innokkaita harrastajia riitti erityisesti Kirkkopuiston, mutta myös Karsikon ja Utran radoille ajoittain ihan ruuhkaksi asti. Lauhasta syksystä johtuen pelaajia riitti radoilla aina marraskuun puolelle saakka. Seuran porukat tekivät myös pelireissuja lähiseutujen radoille sekä vähän edemmäksikin, kuten Ouluun, Tampereen seudulle, Kuopioon (mainitsemisen arvoinen uusi haastava Huuhanmäen rata), Jyväskylään, Peurungalle ja Mikkeliin muutamia paikkoja mainitaksemme. Seuran järjestämät viikkokisat, jotka järjestettiin aina Utran radalla, keräsivät jatkuvasti hyvän osanoton ja myös masters- ja juniorisarjoihin riitti osanottajia. Vuoden 2014 aikana saimme myös naisten sarjan  avatuksi kun kaksi uutta naisjäsentä kiersivät kesäajan viikkokilpailuita. Haasteena on vielä kuitenkin naispelaajien määrän lisääminen ja innostaminen kisatoimintaan myös viikkokilpailuiden ulkopuolella. Naispelaajia on nähty kuitenkin aika mukavia määriä kiertämässä kaupungin ratoja, joten näkymät lupaavat hyvää.

Utran radan kunnostusta jatkettiin kaatamalla väyliltä puita (kaupungin luvalla), rakentamalla sillat ojien ylityksiin väylien 2-3 välille ja väylälle 6 sekä rakentamalla ja asentamalla paikoilleen tekonurmella päällystetyt heittoalustat kaikille väylille. Kaupunki suhtautui edelleen todella myötämielisesti meidän toimintaan kustantamalla puutavarat ja filmivanerit heittoalustoihin. Seuran kustannukseksi jäi tekonurmimattojen hankkiminen ja suuri määrä talkootyötä. Siinä ei ihan päivä eikä kaksikaan riittänyt saattamaan töitä päätökseen vaikka hommia tehtiin isolla porukalla. Lopputulos on kyllä kaiken vaivan arvoinen, kuten kaikki pelaajat ovat tyytyväisinä todenneet!

Heinäkuun 26.päivä järjestettiin Utran radalla Pohjois-Karjalan avoimet, joissa oli mahtava osanotto: avoimessa sarjassa 21 heittäjää, amatööreissä 29, masterseissa 8,  nuorissa 3 ja naisten sarjassakin 2 heittäjää. Yhteensä kisassa mukana oli siis 63 osallistujaa joka oli Joensuun kaukaisen sijainnin puolesta odotuksissa yläkanttiin. Osanottajia oli tullut kauempaakin, ainakin Kuopio, Siilinjärvi, Juankoski, Savonlinna, Tampere ja Helsinki olivat edustettuina. Avoimen sarjan voitti Juankosken Jesse Nieminen, amatööreissä voiton vei Jani Kyllönen Kajaanista, mastereissa Maco Moilanen Varkaudesta, nuorissa potin korjasi Samu Saastamoinen Kuopiosta ja naisissa Irina Kosunen Savonlinnasta. Kisoista ja kisojen järjestelyistä saatiin erittäin positiivista palautetta kaikilta pelaajilta, suuri kiitos tästä kuuluu kisojen TD:ille, Ismolle ja Andylle. Pohjois-Karjalan avoimet tullaan järjestämään näillä näkymin jatkossa vuosittain. Vuoden 2014 Pohjois-Karjalan avoimet oli myös kautta aikain ensimmäinen Pohjois-Karjalassa pidetty SFL-/PDGA-kilpailu.

Seuramestaruuksista kisattiin 4.10.2014 heittämällä kaksi kierrosta Liperin radalla. Yhteensä kilpailijoita oli päässyt paikalle 39 kappaletta eri sarjoihin. Kilpailut saatiin vietyä läpi kauniissa syyssäässä alusta loppuun asti. Seuramestaruudet tällä kertaa veivät nimiinsä avoimessa sarjassa Jesse Kempas, masterseissa Olli Arola, naisissa Päivi Moilanen ja junioreissa Lukas Sallinen.

Syksyn pimentyessä järjestettiin myös kolmiosainen LED-kisasarja. 28.10. aloitettiin kahdella kierroksella Kirkkopuiston radalla. Sarja jatkui 4.11. Utrassa kierroksen mittaisena ja sarja päättyi Liperin kilpailuun 11.11. LEDicupin vei nimiinsä kisoja dominoinut Miika Voutilainen puhtaalla sarjalla saalistaen 300/300 pistettä.

Seuramme jäseniä nähtiin kauden 2014 lukuisissa muissa kisoissa. Osanottajien mainioita raportteja kisoista löytyy seuran nettisivuilta. Tähän alle on kuitenkin koottu seuran jäsenten merkittävimmät kisasaavutukset:

Suomen Frisbeegolfliiton alaiset kilpailut:

• 21.4.2014 | Frisbeeservice Season Opener. Kisakausi alkoi kolmen liitokiekkolaisen osalta Julkujärven Kuulaaksossa kahden kierroksen kisalla.  Avoimessa paras joensuulainen oli Miika Voutilainen (kuudes) ja MA2-sarjassa Ville Nivalainen 39. https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/169/
  • 17.5.2014 | Perämeri Open III. Ratana toimi Oulun Meri-Toppila. Joen Liitokiekosta kisaan osallistui kuusi heittäjää. Parhaimpana Jesse Kempas, joka sijoittui avoimen kolmanneksi. Sillä irtosi Joen Liitokiekon historian ensimmäinen SM-kisapaikka.  https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/133/
  • 24.5. – 25.5.2014 | NBDG pro-tour Peurunka. Miika Voutilainen osallistui Laukaan Peurungassa järjestettävään pro-tourin kisaan. Sijoitus oli kolmastoista ja sillä hän saavutti SM-kisapaikan. https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/134/
  • 7.6.2014 | Vimpelinvaara Open. Kajaanin haastavalla Vimpelinvaaran radalla käytiin kahden kierroksen kisa. Joen Liitokiekosta mukana oli kuusi heittäjää. Paras liitokiekon edustaja avoimessa oli Miika Voutilainen (neljäs) ja MA2-sarjassa Mikko Makkonen (toinen)  https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/172/
  • 21.6. – 22.6.2014 | Frisbee Festival. Juhannuksena kolmen kierroksen kisaan osallistui neljä Liitokiekon pelaajaa. Avoimessa sarjassa paras oli Jesse Kempas (neljäs) ja MPM:ssä Ismo Louhelainen yhdeksäs. https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/145
  • 5.7.2014 | Aholahden mestaruus 2014. Savonlinnan Aholahden radalla pelattiin kahden kierroksen kisa. Kisaan osallistui 10 Joen Liitokiekon heittäjää. Avoimessa sarjassa Voutilainen ja Kempas ottivat kaksoisvoiton. MA2:ssa paras liitokiekkolainen oli Mikko Heikkilä (kuudes).  https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/173/
  • 6.7.2014 | Lakeview Open 2014. Peurungassa järjestettiin kahden kierroksen kisa, johon osallistui viisi seuran jäsentä. Parhaan avoimessa oli Jesse Kempas (kymmenes). Olli Arola oli MPM:ssä neljäs. https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/186/
  • 26.7.2014 | Pohjois-Karjalan avoimet 2014. Pohjois-Karjalan ensimmäiset SFL-kisat Utran radalla. Kisaan osallistui 17 Joen Liitokiekon jäsentä. Avoimessa parhaat olivat Jesse Kempas (toinen) ja Miika Voutilainen (kolmas). MA3-sarjassa Tero Tumanoff oli neljäs. MPM:ssä Markku Penttonen oli kuudes ja MJ1:ssä Lukas Sallinen toinen.
  • 16.8.- 17.8.2014 | Joukkuegolfin SM-kisat. Joen Liitokiekko osallistui avoimeen sarjaan joukkueella: Ville Nivalainen, Jesse Kempas, Mikko Makkonen ja Miika Voutilainen. Kaksi päivää ja neljä kierrosta kestänyt kisa tarjosi dramatiikkaa ja hienoja suorituksia. Loppujen lopuksi sijoitus oli hienosti viides, vain yhden heiton kolmossijasta. https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/155
  • 4.9. – 7.9.2014 | Frisbeegolf SM. Ensimmäistä kertaa frisbeegolfin SM-kisoissa nähtiin Joen Liitokiekon pelaajia, kun Jesse Kempas ja Miika Voutilainen osallistuivat Oulun Meri-Toppilassa käytyyn kauden huipentumaan. Neljän päivän ja neljän kierroksen jälkeen  Kempaksen  lopullinen sijoitus oli 42. ja Voutilaisen 53. https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/159
  • 27.8. – 28.12.2014 | Kinkunsulatuskisa. Vuoden viimeisinä päivinä kisattiin vielä yhdet SFL-kisat Peurungassa. Kisaan lähti 6 Liitokiekon edustajaa. Avoimessa paras oli Miika Voutilainen (toinen), MA2-sarjassa Timo Voutilainen oli viides ja MPM:ssä Olli Arola myöskin viides. https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/214

Muut frisbeegolf-kilpailut:

Viikkokisat Joensuussa:

• Joensuussa pelattiin kaudella 2014 viikkokisoja yhteensä 52 kertaa. Kisat jaettiin kolmeen eri aikajaksoon (kevät, kesä ja syksy).
  • Keväällä kisoissa kävi yhteensä 55 eri heittäjää. Avoimessa top 3 sijoitukset menivät Miika Voutilaiselle, Jesse Kempakselle ja Mikko Makkoselle. Masterisissa voiton vei Unto Toivanen ja seuraavat sijat menivät Olli Arolalle ja Ismo Louhelaiselle. Junioreissa järjestys oli Mitro, Veera ja Oskari.
  • Kesällä kisoissa kävi yhteensä 142 eri heittäjää. Avoimessa sarjassa järjestys oli Miika Voutilainen, Jesse Kempas ja Tero Tumanoff. Mastersissa voitto meni Ismo Louhelaiselle, kakkoseksi Olli Arola ja kolmas Unto Toivanen. Junioreissa voittoon Lukas Sallinen, toiseksi Oskari Kuittinen ja kolmas Eetu Paasikivi. Naisissa voiton vei Marjaana Sairanen ja toiseksi tuli Päivi Moilanen.
  • Syksyn kisoissa kävi yhteensä 89 eri heittäjää. Avoimen järjestys oli Miika Voutilainen, Ville Pietarila ja Janne Heikkinen. Mastersissä voittoon Timo Tuovinen, toiseksi Olli Arola ja kolmas Ismo Louhelainen. Junioreissa voitto Joosep Saksille, toiseksi Miska Luoma ja kolmas Lukas Sallinen. Naisissa voiton vei Päivi Moilanen ja toiseksi tuli Marjaana Sairanen.
  • Viikkokisojen yhteydessä kisattiin myös holaripoteista. Potin maksimisuuruudeksi määriteltiin 200 euroa, jonka jälkeen tulevat maksut koottiin sivupotiksi. Holaripotti jaettiin vuoden 2014 aikana yllättäen vain kaksi kertaa. 12.8. Sami Vuomajoki liidätteli kiekkonsa Utran väylän 11 koriin ensimmäisellä heitollaan ja 19.10. Miika Voutilainen kiskaisi upsilla holarin väylästä 8.
  • Viikkokisojen syyssarjan alkaessa Joen Liitokiekon käyttöön otettiin myös myös SFL:n jäsenseuroilleen ilmaiseksi tarjoama Kisakone. Jo syksyn kuluessa oli helppo todeta, että Kisakoneen käyttö helpottaa suuresti TD-porukan töitä – esimerkiksi TD:n työaikaa viikkokisaa kohden säästyy hurjimmillaan jopa kaksi tuntia, vaikka tulokset kirjataankin nyt väyläkohtaisesti! Suuri kiitos Kisakoneen käyttöönotosta kuuluu Miika Voutilaiselle, joka toteutti asennukset ja käyttöönoton.

Yhteenvetona kilpailutoiminnasta voidaan todeta, että jäsenistömme on aktivoitunut oikein mukavasti ja kiertäneet ahkerasti hyvällä menestyksellä kilpailuja myös muualla kuin Joensuussa. Toivokaamme että tämä trendi saa jatkoa myös tulevalla kaudella yhä enenevissä määrin!

Seuran kiekkoja vuokrattiin vuoden aikana ahkerasti ja myös lajiin tutustumistapahtumia järjestettiin lukuisia eri yritysten ja työyhteisöjen porukoille. Vuokraukset ja frisbeegolfiin tutustuttamiset toivat seuran kassaan mahtavan potin, yli 3500 €! Samalla opastukset innoittivat toivottavasti useita uusia harrastajia aloittamaan frisbeegolfin.

Seuran jäsenet osallistuivat myös muiden ratahankkeiden suunnitteluun. Niittylahden opistolle kysyttiin suunnitteluapuja seuralta ja tänne käytiinkin 9 väylää katsomassa tilan rajoittamissa mahdollisuuksissa. Rata rakennettiin osittain ja nyt sieltä löytyy 6 väylää. Rata on yksityiskäytössä, joskin suunnitelmia tehdessä JLK:n jäsenille luvattiin vapaata pääsyä radalle.

Kaksi seuran jäsenistä oli perustamassa kesällä 2014 frisbeegolf-alan yritystä, Obsidian Disc Oy:ta. Joen Liitokiekon harrastajilta oli tehty kyselyitä jo aiempana kesänä ja talvena pelaajien mieltymyksistä kiekoissa. Seuran jäsenten kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä protojen 3D-tulostamisen sekä heittotestausten suhteen, jonka jälkeen yritys alkoi valmistaa ensimmäistä kiekkoaan kesän loppupuolella. Hieman ennen vuodenvaihdetta yrityksen ja yhden Joen Liitokiekon jäsenen yhteistyönä kartoitettiin myös Juuan kunnalle suunniteltavaa frisbeegolfrataa ja siihen soveltuvaa aluetta. Hanke jatkuu vuoden 2015 aikana. Yrityksen ja seuran välisen yhteistyön kautta saataneen Pohjois-Karjalaan entistä parempia harrastusmahdollisuuksia lajille jatkossa.