Joen Liitokiekon vuosikertomus 2018

Joen Liitokiekko ry:n jäsenmäärä oli vuoden 2018 lopussa 146 henkeä. Aiemmasta vuodesta, jolloin jäsenmäärä kävi korkeimmillaan 189 jäsenessä, määrä pieneni 43 jäsenellä. Seuran jäsenmäärän muutoksien syitä voidaan arvailla, mutta kenties jäsenmaksujen keräämiseen käyttöönotettu SuomiSport -järjestelmä koettiin joidenkin jäsenten osalta hieman kankeaksi käyttää ja tätä kautta järjestelmä on voinut vaikuttaa osaan jäsenistöstä. Toisaalta samalla myös jäsenmaksu nousi vuodelle 20 euroon (juniorit 10 Eur ja opiskelijat ja eläkeläiset 15 Eur) entisestä 10 eurosta.

Seuran tuleekin jatkossa miettiä miten kynnystä seurajäsenyyteen saataisiin entisestään madallettua. Kuitenkin frisbeegolfin kilpailulisenssien määrällä mitattuna seura kasvoi voimakkaasti – ja yhdistettynä Mastereiden SM-kisojen järjestämiseen – Suomen Frisbeegolfliitto palkitsi Joen Liitokiekon vuoden 2018 frisbeegolfseurana!

Seuran maaliskuussa pidetyssä vuosikokouksessa seuran hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Ville Nivalainen, sihteeriksi Janne Heikkinen, taloudenhoitajaksi Juuso Nenonen ja varapuheenjohtajaksi Ismo Louhelainen.

Ultimaten harrastajamäärä on laskenut vuosi vuodelta. Kesällä 2018 pelejä järjestettiin vain muutamia kun osallistujamäärät olivat laskeneet niin matalalle ettei pelejä saatu aikaan kovinkaan usein.

Toteutuneet ulkopelit pelattiin Kirkkopuiston hiekkakentällä ja toteutuneita tilaisuuksia oli alle 10 kappaletta. Ultimateharrastuksen kehittämiseen tarvittaisiin uudenlaista visiota ja muutamia innokkaita toimijoita sekä panostamista jäsenrekrytointiin. Sisävuorohakemuksia ultimatea varten ei jätetty myöskään talvelle 2018-2019 ja harmillisesti myös frisbeegolfsisävuorojen haku määräaikaan mennessä hautautui tällöin kiireellisempien asioiden alle.

Viikkokisat järjestettiin sunnuntaisin koko kevättalvikauden ajan Utran radalla. Kesäkaudella seuran järjestämät viikkokisat pyörivät vuoroviikoin Lykynlammella ja Kontiorannassa ja ne keräsivät jatkuvasti hyvän osanoton. Mutta kertaakaan viikkokisa ei ollut täynnä, joten kesän loppuvaiheilla spekuloitiinkin jo, ovatko viikkokilpailuille valitut radat turhan haastavia. Myös tässä osallistumiskynnystä voisi madaltaa ottamalla rinnalle tai kiertoon helpompia ratoja. Touko-kesäkuussa viikkokisojen paikalla kuuden viikon ajan pyöri PDGA-sanktioitu Joensuun viikkokisaliiga.

Vuosi 2018 jakaantui kolmeen pelattuun viikkokisasarjaan. Kevätsarjassa MPO-luokkaan osallistui 54 miestä, FPO-luokkaan 5 naista, MP40-luokkaan 5 miestä, MP50-luokkaan 10 miestä ja MJ15-luokkaan yksi nuori. Kesäsarjassa eri luokkiin osallistuineiden lukemat olivat: 89 MPO, 2 FPO, 17 MP40, 4 FP40, 16 MP50 ja 1 MJ15. Syksysarjassa: 82 MPO, 3 FPO, 15 MP40, 2 FP40, 11 MP50, 3 MJ15.

Kesän erikoisuutena järjestettiin Huviseurat 2018 -parigolfkilpailu väyläkohtaisesti noudatettavilla erikoissäännöillä. Tässä kilpailussa jäsenistö pääsi heittämään best shot -kisaa hyvinkin vapautuneesti ja kaikilla oli kisan aikana hauskaa. Vastaavantyyppisiä kilpailuita toivotaan myös tulevaisuudessa sillä ne tuovat harrastajia yhteen aivan uudella tavalla.

Seura järjesti suuren määrän frisbeegolfkilpailuita vuoden 2018 aikana. Kilpailujärjestämisessä apuna käytettävään Excel-taulukkoon saatiin lukemaksi 68 kilpailua (v. 2017 järjestettiin 86) eli 1,31 kilpailua viikkoa kohden. Kisakalenteri koostui mm. Frisbeegolfin Mastereiden SM-kisasta, 45 viikkokilpailusta, 6 PDGA-liigakilpailusta, 4 LED-kilpailusta, 4 parikisasta sekä kolmesta SFL:n erilliskilpailusta, joista ennätyssuuren osallistujamäärän – 131 pelaajaa – keräsi Pohjois-Karjalan avoimien 5-vuotisjuhlakilpailu.

Kaiken kaikkiaan seuran järjestämissä kilpailuissa oli yhteensä 2 586 kilpailustarttia (v. 2017: 3 176). Kisoista ja kisojen järjestelyistä saatiin perinteisesti erittäin positiivista palautetta kaikilta pelaajilta, josta suuri kiitos kuuluu kisojen TD-osastoille sekä kaikille järjestelyihin osallistuneille seuran jäsenille.

Suomen Frisbeegolfliiton innoittamana myös Joen Liitokiekko siirtyi kauden 2018 alusta alkaen käyttämään kilpailujen pääasiallisena ilmoittautumis- ja tulospalvelualustana Disc Golf Metrixiä ja kokemukset Metrixistä olivat pääosin erittäin myönteiset niin järjestäjien kuin pelaajienkin mielestä. Ja havaituista ongelmista ja puutteista oltiin aktiivisesti yhteydessä Metrixin ylläpitoon, joten toiveissa on, että järjestelmä kehittyy vuosi vuodelta entistäkin paremmaksi.

Kauden 2018 SM-kilpailut

Kauden 2018 suurimpana voimanponnistuksena Joen Liitokiekko järjesti Suomen ensimmäiset Mastereiden Frisbeegolfin SM-kilpailut. Lykynlammen rataan tehtiin kaksi lisäväylää korvaamaan peruslayoutin lyhyempiä väyliä ja näin saatiin radan avausväyläksi yleisöystävällinen ob-kepitetty “pisaraväylä” ja päätösväyläksi puoliavoin, mutta kummulle teknistä lähestymistä vaativa väylä. Kilpailu sujui hyvin kun perjantain – osin venyneen – ensimmäisen kierroksen jälkeen radalle saatiin lisää spottereita ja loppujen lopuksi kisaorganisaation saama palaute oli erinomaista.

Joen Liitokiekolla oli SM-kotikisassa mukana neljä heittäjää. Miesten 40+ -luokassa heittivät Mikko Makkonen ja Mika Laukkanen. Molemmat olivat upeasti kahden päivän jälkeen viidennellä sijalla, vain heiton päästä pronssimitalista. Mika sijoittui lopulta jaetulle kymmenelle sijalle. Mikko puolestaan oli erittäin lähellä SM-pronssia, mutta viimeisen väylän kiekon pyörimiset pudottivat hänet neljänneksi. Naisten 40+ -luokassa heittivät puolestaan Minna Gröhn ja Johanna Karjalainen. Minna oli ensimmäisen päivän jälkeen hienosti neljäntenä, mutta valitettavasti tipahti kärjen vauhdista toisella kierroksella. Lopputuloksissa Minna oli kuitenkin hienosti seitsemäs. Johanna paransi tulostaan kierros kierrokselta ja sijoittui lopulta kahdenneksitoista.

Amatöörien Frisbeegolfin SM-2018 heitettiin 21.-23.9.2018 Tahkolla. Siellä Sammy Pylkki heitti upeasti amatöörien SM-pronssille! Se oli kautta aikain toinen Joen Liitokiekon SM-tason mitali. Sammy taisteli viimeisille väylille asti kullasta, mutta joutui lopulta taipumaan. Kierros on katsottavissa täältä. Julius Paakkinen sijoittui kisassa tasaisella suorittamisella kuudenneksitoista. Laura Leppänen oli puolestaan naisten luokassa kolmastoista.

Joukkuefrisbeegolfin SM-kisat heitettiin 07. – 08.07.2018 Karkkilan & Kaatiksen radoilla. Seuramme sekasarjan joukkue (Sammy Pylkki, Mikko Heikkilä, Henna Rummukainen ja Samu Kesonen) taisteli mitaleista koko neljä kierrosta kestäneen kisan ajan. Joukkueen suoritus oli tasaisen hyvä, eikä notkahduksia tullut. Viimeisen kierroksen hienosta taistelusta huolimatta pronssimitali jäi vain seitsemän pisteen päähän. Lopullinen sijoitus oli siis neljäs.

Elokuun 4.-5. päivä kisattiin Jyväskylän Laajavuoren ja Keljonkangaan radoilla Junioreiden SM 2018 -kisat. Kisassa oli edellisvuoden tapaan kaksi Joen Liitokiekon heittäjää. Samu Kesonen ja Julius Paakkinen lähtivät tavoittelemaan mitaleita tasokkaassa juniorit-18 -luokassa. Julius pelasi ratingin valossa omalla tasollaan (kierrokset 0, -5, -2) ja sijoittui -7 tuloksella viidenneksitoista. Samu heitti puolestaan kierrokset keskimäärin kaksi ja puoli heittoa ratingiaan paremmin ja tasaisella suorittamisella (kierrokset -4, -5, -2) loppusijoitus oli jaettu yhdestoista. Hienoa heittämistä siis molemmilta.

Parifrisbeegolfin SM-kisat heitettiin Ähtärin metsäradalla 9.-10.6.2018. Viimeisenä kisapäivänä saatiin jännittää useaan otteeseen, josko JLK:n heittäjät tekisivät jättiyllätyksen ja pääsisivät SM-mitaleille. Lopulta lähimmäksi pronssimitalia pääsivät nelikymppisissä Ville Nivalainen ja Mikko Makkonen. He lähtivät viimeiselle kierrokselle kahdeksan heiton takaa-ajomatkalta ja heittivät selkeästi luokkansa parhaan kolmannen kierroksen (-5). Pronssimitali oli parhaimmillaan vain heiton päässä. Lopulta väylät loppuivat kesken ja nousu päättyi kuudenteen sijaan, vain kaksi heittoa pronssista. Avoimessa sarjassa lähtötilanne kolmanteen kierrokseen ei olisi voinut olla paljoa jännittävämpi. Sammy Pylkki ja Julius Paakkinen lähtivät kierrokselle kolmannelta sijalta ja kakkossijakin oli vielä otettavissa. Valitettavasti kierros ei lähtenyt halutulla tavalla käyntiin ja kun kurssia ei saatu muutettua, niin parivaljakko tippui lopulta sijalle kolmetoista. Tero Jaatinen ja Toni Jaatinen pystyivät nostamaan viimeisen kierroksen myötä sijoitustaan hienosti top-10:iin ollen lopulta jaetulla yhdeksännellä sijalla.

Sekaparifrisbeegolfin SM-kisat heitettiin 19.5.-20.5.2018 Peurungan metsäradalla. Kisaluokkia oli kolme ja pareja yhteensä 54. Myös Joen Liitokiekosta oli edustusta. Avoimessa sarjassa Sammy Pylkki / Henna Rummukainen paransivat heittämistään kierros kierrokselta. Lopullinen sijoitus oli lopulta jaettu kuudestoista. Nelikymppisissä Ville Nivalainen / Johanna Karjalainen jäivät kärkiparien vauhdista, mutta hyvän taistelun myötä lopullinen sijoitus oli kuudestoista.

SM-kisojen lisäksi seuramme jäseniä nähtiin kaudella 2018 myös lukuisissa muissa kisoissa ympäri Suomen. Osanottajien mainioita raportteja kisoista löytyy seuran nettisivujen Artikkelit -osiosta.

Joen Liitokiekon seuranmestaruudet 2018

Perinteiseen tapaan vuonna 2018 pelattiin lokakuussa seuranmestaruuskisa – tällä kertaa Lykynlammen Master SM -layoutilla – sekä vuoden aikana ratkaistiin mestaruudet myös reikäpelissä sekä puttaamisessa. Tarkemmin näistä kilpailuista voi lukea seuraavista artikkeleista:

Yhteenvetotaulukko kaikista JLK:n järjestämistä kilpailuista vuonna 2018

Kilpailu Määrä [kpl] Kommentit
Viikkokisat 45 Kevät-, kesä- ja syksysarjat.
PDGA-liiga 6 Lykynlampi & Kontioranta
LED-kisat 4 Kirkkopuisto, Karsikko, Liperi, Utra
SFL-/PDGA-kisat 4 Mastereiden SM, Pohjois-Karjalan avoimet 5-vuotisjuhlakilpailu, Kevättä Rannassa, Master Layout Challenge
Parigolfkilpailut 4 2 kpl perjantaina ennen SFL-erilliskisoja, Huviseurat, viikkokisaparigolf
Muut kilpailut 5 JLK:n seuranmestaruus, puttimestaruus ja reikäpelimestaruus sekä Lieksa Open ja Liperin kevätseikkailu
YHTEENSÄ 68

Seuran kiekkojen vuokraus ja opastustoiminta jatkui edelleen vuonna 2018, mutta edelleen pieni lasku opastusten määrässä jatkui. Uutena kokeiluna opastusvastaava Janne Heikkinen kävi vetämässä yhden leirikoulupäivän. Viisi JLK:n jäsentä osallistui kesäkuussa Siilinjärvellä Suomen Frisbeegolfkouluttajien organisoimalle Frisbeegolfohjaaja 1 -kurssille, josta kokemukset olivat positiiviset. Kurssin jälkeen seuran jäsenistölle järjestettiin useita ohjattuja harjoituksia Utran Ahdinpuistossa ja näistäkin kokemukset olivat hyvät. Keväällä 2018 JLK:lla oli myös puttitreenivuoro kahdesti viikossa Lyseon lukion alasalissa.

Lisäksi lokakuussa JLK oli ensimmäistä kertaa mukana myös Suomen Frisbeegolfliiton vuosittaisilla Liitopäivillä, jotka järjestettiin Pieksämäellä – kokemukset tästäkin olivat erittäin hyvät.

Seura osallistui toukokuussa myös Joensuun Prismassa järjestettyyn Frisbeegolf- ja pyöräilypäivään. Esittelimme tapahtumassa lajia Prisman parkkipaikalla ja asiakkaat pääsivät kokeilemaan puttaamista eri kiekoilla ja kysymään mm. vinkkejä kiekkohankintoihin ja lajin aloittamiseen liittyen.

Seura talkoili myös ratoja kuntoon kaudella 2018 ja varsinkin ennen Mastereiden SM-kisoja Lykynlammen rataa kunnostettiin useiden talkoiden verran. Ilosaarirock-talkoisiin saatiin tänä vuonna vain muutamia talkoolaisia, jotka liitettiin Karelian Kiipelijöiden porukan osaksi. Näin tuettiin myös toisen urheiluseuran toimintaa talkoiden kautta.

Perinteeksi muodostunut saunailta järjestettiin Joensuun Tiedepuistolla marraskuussa. Osallistujia oli illassa paikalla oikein mukavasti ja tunnelma oli mitä mahtavin.

Yhteistyökumppanit

Mastereiden SM-kisojen sekä Pohjois-Karjalan avoimien 5-vuotisjuhlakilpailuiden vuoksi yhteistyökumppaneiden hankintaan panostettiin merkittävästi vuoden 2018 alussa ja onneksi yrityskumppaneita sitten löytyikin toimintaa tukemaan riittävästi, jotta kilpailut saatiin järjestettyä onnistuneesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Suuret kiitokset kaikille Joen Liitokiekko ry:n toimintaa tukeneille tahoille!