Joen Liitokiekon vuosikertomus 2022

Joen Liitokiekko ry:n (JLK) vuoden 2022 jäsenmäärä oli 301 henkilöä (lähde: SFL / SuomiSport / 30.11.2022). Aiemmasta vuodesta (2021: 289 jäsentä) jäsenmäärä kasvoi maltillisesti 12 jäsenellä, mutta jäsenmäärä oli näin joka tapauksessa JLK:n kautta aikain suurin ja Suomessa vain kuusi frisbeegolfseuraa ylsi suurempaan jäsenmäärään.  Jäsenmaksut pysyivät vuonna 2022 edellisen vuoden tasolla – normaali jäsenhinta oli 20 euroa ja opiskelijoille, eläkeläisille ja työttömille jäsenmaksu oli 15 euroa ja juniorijäsenyyden hinta pysyi 6 eurossa.

Frisbeegolf on ollut viime vuosina jo yksi Suomen harrastetuimmista urheilulajeista ja vuonna 2022 harrastajamäärät kasvoivat edelleen, mutta selkeästi “koronabuumi” alkoi kuitenkin olla jo takanapäin – lähivuodet näyttävät mille tasolle harrastajamäärät ja seurojen jäsenmäärät asettuvat. Potentiaalia seurojen jäsenmäärän kasvulle on kuitenkin hurjasti, sillä Suomen frisbeegolfliiton mukaan lajin aktiiviharrastajia on Suomessa noin 200 000, mutta seuroissa on yhteensä vasta noin 11 000 jäsentä.  Näin ollen JLK:ssa viime vuosina tehtyä määrätietoista työtä frisbeegolfin harrastus- ja kilpailutoiminnan sekä ratojen kehittämiseksi kannattaa todellakin jatkaa.

JLK:n vuosikokouksessa (22.4.2022) hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Sammy Pylkki ja sihteeriksi Joaquin Rodriguez, varapuheenjohtajaksi Anssi Liimatta ja taloudenhoitajaksi Riikka Rautiainen, joten vuoden 2021 hallitus tuli siis valituksi uudestaan kokonaisuudessaan.

Ultimaten harrastajamäärät ovat edelleen JLK:ssa ja Joensuussa hyvin pieniä. Pelejä kuitenkin järjestettiin kesällä noin kerran viikossa, mikäli pelaajia oli ilmoittautunut riittävästi. Toteutuneet ulkopelit pelattiin pääasiassa Kirkkopuiston hiekkakentällä ja peleissä mukana oli vaihtelevasti 6-12 henkeä. Ultimateharrastuksen kehittämiseen tarvittaisiin muutamia innokkaita toimijoita sekä panostamista jäsenrekrytointiin. Sisävuorohakemuksia ultimatea varten ei jätetty talvikaudelle.

Viikkokisoja järjestettiin sunnuntaisin koko talvi-/kevätkauden ajan Utran radalla ja tällä kertaa koronarajoitukset eivät enää estäneet urheilua ulkoilmassa (vuosina 2020 ja 2021 Kevät-sarja keskeytyi koronapandemian vuoksi). Huhtikuun lopusta alkaen Kesä-sarjan viikkokisat pyörivät tiistai-iltaisin Joensuun ja lähikuntien eri radoilla ja syksyllä pelattiin sunnuntaisin Syksy-sarjaa edelleen eri radoilla ja Utraan talvehtimaan siirryttiin marraskuun lopulla.

Vuosi 2022 jakaantui viikkojen osalta kolmeen pelattuun sarjaan seuraavasti:

• Kevätsarja: kilpailuja 16, kilpailustartteja yht. 625 ja 130 eri pelaajaa (keskimäärin 39,1 osallistujaa/kisa)
  • Kesäsarja: kilpailuja 20 (yksi kisa keskeytyi ukkosmyrskyn vuoksi ja tätä kisaa ei ole huomioitu näissä luvuissa), kilpailustartteja yht. 1307 ja 301 eri pelaajaa (keskimäärin 65,4 osallistujaa/kisa)
  • Syksysarja: kilpailuja 15, kilpailustartteja yht. 740 ja 189 eri pelaajaa (keskimäärin 49,3 osallistujaa/kisa)

Käytännössä vuonna 2022 koronapandemia ei enää vaikuttanut mitenkään järjestettyjen kilpailujen määrään, joten näin ollen vuonna 2022 tehtiinkin uusi ennätys JLK:n järjestämien kilpailujen määrässä lukemalla 100 kilpailua (aiempi ennätys oli 2021 vuoden 89 kilpailua). Osallistujamäärässä ja -keskiarvossa ei kuitenkaan aivan päästy ennätyksiin, sillä vuoden 2022 luvut olivat yhteensä 4630 osallistujaa ja ka. 46,30 pelaajaa/kisa (- ennätykset ovat vuodelta 2021: yht. 4791 pelaajaa, ka. 53,83 pelaajaa/kisa).

Vuoden 2022 suurin SFL-/PDGA-kilpailu oli kesäkuun alussa yhdeksättä kertaa järjestetty Pohjois-Karjalan avoimet 2022 sponsored by Discraftstore.fi, johon osallistui 155 pelaajaa. Tässä perinteisessä kaksipäiväisessä kilpailussa toisena ratana oli Lykynlampi ja toisena pitkästä aikaa Utra – tällä ratavalinnalla juhlistettiin Utran kymmenettä pelikautta (rata avattiin vuonna 2012 aluksi 9-väyläisenä).

Lisäksi heinäkuun lopussa pelattiin toinen iso kilpailu (kaksi päivää, neljä lohkoa ja kaksi rataa – Utra & Vanha Kaivos), kun toista kertaa järjestettyyn Susiraja Open 2022 sponsored by Clash Discs -kilpailuun osallistui 149 pelaajaa – osallistujamäärää tällä kertaa vähensi selkeästi sateinen ja heinäkuuksi kylmä (alle +10 astetta) sää.

Seuraavaan taulukkoon on listattu kaikki JLK:n järjestämät kisat vuoden 2022 aikana ja osasta kilpailuista löytyy myös JLK:n www-sivuilla julkaistu artikkeli.

Kilpailu Määrä Osallistujia Kommentit
Kevättä Rannassa II sponsored by Exel (PDGA C-tier) 1 90 Tulokset: https://discgolfmetrix.com/2055716&view=result
Pohjois-Karjalan avoimet 2022 sponsored by Discraftstore.fi (PDGA B-tier) 1 155 Artikkeli: https://www.joenliitokiekko.com/blogi/pohjois-karjalan-avoimet-2022-sponsored-by-discraftstore-fi-puolustavat-mestarit-uusivat-voittonsa/
Susiraja Open 2022 sponsored by Clash Discs (PDGA C-tier) 1 149 Artikkeli: https://www.joenliitokiekko.com/frisbeegolf/susiraja-open-2022-sponsored-by-clash-discs-kilpailussa-149-pelaajaa-hienoja-tuloksia-heitettiin-haastavassa-kelissa/
Koli Open 2022 (PDGA C-tier) 1 41 Tulokset: https://discgolfmetrix.com/2204013&view=result
Itä-Suomen AM-tour 3/4 – Kontiolahti (PDGA C-tier, alueellinen amatöörien kiertue) 1 72 Tulokset: https://discgolfmetrix.com/2065158&view=result
Suomen Yön Ruhtinaat sponsored by Exel (PDGA C-tier) 1 10 Tulokset: https://discgolfmetrix.com/2407362&view=result
JokiLiiga 1/2022 ja 2/2023 (PDGA L-tier) 12 457 Tulokset, 1/2022: https://discgolfmetrix.com/2056090&view=result | Tulokset, 2/2022: https://discgolfmetrix.com/2155844&view=result
Viikkokisat 51 2672 Artikkeli (kevät): https://www.joenliitokiekko.com/blogi/kevaan-2022-viikkokisasarjan-lopputulokset-ja-yhteenveto/ | Artikkeli (kesä): https://www.joenliitokiekko.com/blogi/kesan-2022-viikkokisasarjan-lopputulokset-ja-yhteenveto/ | Artikkeli (syksy): https://www.joenliitokiekko.com/blogi/syksyn-2022-viikkokisasarjan-lopputulokset-ja-yhteenveto/
JLK:n LED-cup 2022 sponsored by Valostore 5 100 Artikkeli: https://www.joenliitokiekko.com/blogi/jlkn-led-cup-2022-sponsored-by-valostore-puolustavat-mestarit-voittoihin/
Parigolf-kisat  8 462 Tulokset kaikista Metrixissä. Parigolfkisat olivat: PKA x2, Susiraja Open x2, Kevättä Rannassa, Koli Open, JLK:n loppiainen, JLK:n pääsiäinen
JLK:n seuranmestaruus 2022 1 80 Artikkeli: https://www.joenliitokiekko.com/blogi/kesonen-ja-rautiainen-avointen-luokkien-uudet-mestarit-seuranmestaruuskisoissa-80-pelaajaa/
JLK:n reikäpelimestaruus 2022 sponsored by Obsidian Discs 1 61 Tulokset: https://challonge.com/fi/jlk2022
JLK:n puttimestaruus 2022 10 124 Artikkeli: https://www.joenliitokiekko.com/blogi/jlkn-vuoden-2022-puttimestaruudet-ratkaistu/
Muut kilpailut 2 33 Tulokset kaikista Metrixissä. Nämä muut kisat olivat: Salokylän frisbeegolftapahtuma, JLK:n talkoolaisten kisa
Muut kilpailut (avustava/yhteistyö rooli JLK:lla) 4 124 Tulokset kaikista Metrixissä. Nämä yhteistyökisat olivat: DisCats Tour Joensuu (PDGA C-tier), Kauden avajaiset Enossa Vallisärkällä, Lieksa Open 2022, Kauden lopettajaiset Enossa Vallisärkällä
YHTEENSÄ 100 4630 Ka. 46,30 pelaajaa/kilpailu

Kaiken kaikkiaan JLK:n kesän kilpailukausi oli jälleen kerran todella hektinen ja kilpailujen järjestämiseen käytettiin satoja vapaaehtoistyötunteja niin toimistossa kuin radoilla ja tärkeää olisikin jatkossa saada toimintaan mukaan lukuisia uusia kilpailujärjestäjiä, jotta tulevillakin kausilla JLK:n kilpailuja voidaan pyörittää ympäri vuoden laajasti ja monipuolisesti kasvavalle harrastajajoukolle. Valmisteluja tulevien vuosien kilpailumäärän kasvattamiseen (visio: yli 100 kilpailua vuodessa yli 5 000 pelaajalle ja JLK:ssa yli 300 jäsentä) jatkettiin myös kauden 2022 aikana mm. seuraavasti:

i.) Viikkokisojen (ja muiden pienempien kisojen) pitämiseen laadittua ohjetta ylläpidettiin. Tämän ohjeen avulla yksittäisen kilpailun pito onnistuu keneltä vaan, mikäli vain lajin säännöt ja viikkokisatoiminta ovat edes jokseenkin tuttua ennestään.

ii.) Kisatoimikuntaan sekä viikkokisojen ns. “TD-pooliin” tehdään jatkuvaa rekrytointia, mukaan kisajärjestelytoimintaan ovat kaikki tervetulleita ja alkuun opastetaan kyllä.

iii.) Lisäksi JLK:n seuratoiminnan johtamismalli (ns. “toimikuntatoiminta”) kaipaa toki edelleen jatkuvaa kehittämistä, dokumentointia ja tiedottamista. Kilpailuiden näkökulmasta hyvä tavoite tuleville kausille on, että TD-henkilöstön ei tarvitse enää koordinoida kaikkea mahdollista ratatalkoista yhteistyökumppaneiden etsimiseen saakka.

Kaudella 2022 myös jatkettiin Disc Golf Metrixin käyttöä kilpailujen pääasiallisena ilmoittautumis- ja tulospalvelualustana (käytössä oli Metrixin maksullinen ns. Premium -versio nyt jo kolmannen kokonaisen vuoden ajan, maksulliseen versioon siirryttiin vuoden 2020 alussa). Käyttökokemukset Metrixistä olivat jälleen pääosin erittäin myönteiset niin järjestäjien kuin pelaajienkin mielestä. Havaituista ongelmista ja puutteista oltiin edelleen yhteydessä Metrixin ylläpitoon, joten toiveissa on, että järjestelmä kehittyy vuosi vuodelta entistäkin paremmaksi.

Vuonna 2022 koronaepidemia ei käytännössä enää vaikuttanut kilpailukauteen Suomessa. Ja hienoa menestystä JLK:lle tuli jälleen kauden mittaan lukuisista kilpailuista ympäri Suomen. Seuraavista linkeistä löytyy Miika Voutilaisen ansiokkaasti koostamat kuukausikohtaiset raportit JLK-heittäjien suorituksista Suomen ja Euroopan kilpakentillä huhtikuusta lokakuuhun:

Poimintoja JLK:n pelaajien parhaista saavutuksista SM-kilpailuissa, PDPT-/EPT-/Master -toureilla sekä arvokilpailuissa kaudella 2022:

Seuran kiekkojen vuokraus ja opastustoiminta jatkui edelleen vuonna 2022, mutta tämä oli melko pienimuotoista ohjaajapulan vuoksi.

Kevättalvella 2022 helmikuusta huhtikuun alkuun (koronarajoitukset estivät tammikuun sisävuorot) puttitreenit pidettiin sunnuntai-iltaisin Rantakylän urheiluhallissa ja heittotreenit tiistai-iltaisin Joensuu Areenalla. Ja vastaavasti syksyllä marraskuusta alkaen puttivuorot Rantakylässä olivat perjantai-iltaisin ja heittovuorot Areenassa torstai-iltaisin. Uutta talvikaudelle 2022-2023 oli, että junioreilla oli oma heittovuoro ja aikuisilla omansa.

Lisäksi myös Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän seuratuen avulla järjestettiin kesäkuussa Utran Ahdinpuistossa frisbeegolfin juniorikerhotoimintaa kahden viikon ajan, jolloin neljänä eri päivänä oli kaksi 1,5 tunnin harjoitusta eri ikäryhmille eli yhteensä kahdeksan kerhokertaa (yht. 12 h).

Suomen frisbeegolfliiton vuosittaisilla Liitopäivillä (paikkana Kuortaneen Urheiluopisto) lokakuussa ei oltu mukana paikan päällä, mutta lauantain esitelmät toki onneksi pystyi jälleen seuraamaan etänä.

JLK myös talkoili ratoja kuntoon kaudella 2022 mm. seuraavasti:

• Lykynlampi: Suuria talkoita ei vuonna 2022 tarvinnut radalla pitää pakollisia kilpailuihin liittyviä pieniä kunnostuksia lukuunottamatta. Kaupungin tuella ja talkoilla uusittiin kuitenkin ratakartta ja kaikki väyläopastekartat ennen Pohjois-Karjalan avoimia ja lisäksi kaupunki myös jälleen niitti traktorilla “monsterin” (#16) ja “niityn” (#10) sekä #18-väylän kertaalleen kesän aikana. Valitettavasti elokuisessa myrskyssä rata kärsi mittavia vahinkoja, joten kaudeksi 2023 rataa on pakko korjailla ja samalla kehittää. JLK:n ratatoimikunnan toimesta ratauudistuksen suunnittelutyötä tehtiin mittava määrä kauden jälkeen loka-joulukuussa ja vuoden 2023 alusta alkaen projekti viedään maaliin yhdessä Joensuun kaupungin kanssa.
  • Kontioranta: Radan hoidosta vastaa Kontiolahden kunta, mutta toki pienimuotoista fiksailua (mm. OB-tolppalinjojen suoristus/korjaus ja mandojen poisto) tehtiin keväällä myös JLK:n toimesta, jotta rata saatiin kilpailukuntoon ennen JokiLiiga 1/2022 alkua. Radan niittoa kunta ei valitettavasti ehtinyt tekemään kesän aktiivisimman pelikauden aikana kertaakaan, mutta tämä ongelma jo keskusteltiin syksyllä hyvässä hengessä läpi JLK:n ja Kontiolahden kunnan kesken, joten toivottavasti tulevina kesinä ylläpito toimii paremmin.
  • Paihola: Radan hoito on Kontiolahden kunnan vastuulla, mutta kilpailuihin liittyvää fiksailua (OB:t, mandot, DZ:t) radalla tehtiin JLK:n toimesta moneen kertaan ja ennen syyskuun alun AM-tourin osakilpailua myös pahimmat pusikot muutamilta väyliltä jouduttiin oma-aloitteisesti niittämään. Todennäköisesti virallisia SFL-/PDGA-kilpailuja radalla ei kannata jatkossa juurikaan pitää (puutteellinen ylläpito, osin liian helppo rata virallisiin kisoihin), mutta viikkokisaratana Paihola on toki siitä hyvä, että se soveltuu erinomaisesti myös nuorimmille junioreille ja aloitteleville viikkokisapelaajille.
  • Utra: Väyliä niitettiin ahkerasti JLK:n kesätyöntekijöiden toimesta etenkin ennen heinäkuun lopun Susiraja Open -kilpailua ja lisäksi talveksi 2021-2022 ja 2022-2023 asennettiin jälleen jokaiselle tiille pressut estämään tiipaikkojen lumeentumista/jäätymistä. Lisäksi helatorstain suurtalkoissa tehtiin radalla iso kunnostusoperaatio, sillä viimeinkin tämän Pohjois-Karjalan suosituimman radan (n. 40 000 kierrosta vuodessa) tiimatot saatiin uusittua. Kiitos kaupungille “uusista käytetyistä” tekonurmimatoista ja suuret kiitokset helatorstain talkoilijoille – pitkä oli päivä, mutta valmista tuli! Utran osalta suurta päänvaivaa seuralle aiheuttaa edelleen ilkivalta (OB-kepit ja väyläopasteet eivät pysy ehjinä kovinkaan pitkään) ja roskaaminen – ja osin mm. ratatoimikunnan tehtävänä onkin sen miettiminen, että mitä näille asioille voitaisiin jatkossa tehdä.
  • Pilkonpuisto: Harjoittelualue oli alkukesästä vielä hyvässä kunnossa, mutta loppukesää kohden alue alkoi kasvamaan umpeen, joten alueen säännölliseen traktoriniittoon on jatkossa pyrittävä löytämään jokin toimiva yhteistyömalli. Lisäksi kaudella 2023 pitää puttialuetta säätää/siirtää golfalueiden rakennustöiden vuoksi.
  • Poimintoja Joensuun kaupungin muista kuin yllämainituista radoista vuodelta 2022:
    • Kiihtelysvaaraan valmistui uusi 9-väyläinen rata.
    • Hammaslahteen valmistui uusi 9-väyläinen rata (- toki paikalla oli vielä osin jäänteitä vanhasta 10-väyläisestä radasta, mutta pelikunnossa vanha rata ei enää käytännössä ollut viimeiseen kymmeneen vuoteen).
    • Karsikon radan (9 väylää) uudistustyö on kaupungilla kesken (osa vanhoista väylistä puretaan ja tilalle uusia väyliä). Kyseessä on ollut varsin monivaiheinen työmaa ja on myös käynyt ilmi, että viimeisintä rataversiota ei ole varsinaisesti edes suunnitellut kukaan, joten korjaavia toimenpiteitä vuoden 2023 puolella tarvitaan.
    • Kirkkopuiston rata oli vielä olemassa vuonna 2022 (9 väylää, talvisin 8 väylää) ja nähtäväksi jää, että minä vuonna rata lopulta puretaan puistouudistusten vuoksi. Lehtitietojen perusteella mahdollisesti suurin osa radan väylistä olisi ehkä vielä pelattavissa vuonna 2023.
  • Suuri kiitos talkootöiden organisoinnista Sammy Pylkille ja Anssi Liimatalle, kilpailuiden TD-osastoille ja kaikille ratatalkoisiin osallistuneille sekä ratojen ylläpidon JLK:n kesätyöntekijöille eli Eemi Pantsarille, Joonatan Paakkiselle, Veikka Ruusilalle ja Niko Kortelaiselle  – lisäksi osana kesätöitään Niko myös osallistui kierrosvideokuvaamiseen vastaten ns. “catch cam” -osuudesta.
  • JLK:n kesätyöntekijöistä Joni Laihosola puolestaan keskittyi kilpailuvideotuotantoon (kuvaus ja editointi) ja PKA:sta ja Susiraja Openista julkaistut kierrosvideot (2 + 2 kokonaista kierrosta / 4 + 4 julkaisua) keräsivätkin todella paljon kiitosta ja yhteensä yli 20 000 katselukertaa JLK:n Youtube-kanavalla osoitteessa: https://www.youtube.com/jlkvideot

Perinteeksi muodostunut JLK:n saunailta järjestettiin poikkeuksellisesti vasta vuoden 2023 puolella helmikuussa JoMa Centerin tiloissa ja saunojen lämpiämistä odotellessa palkittiin myös JLK:n kauden 2022 parhaita seuraavasti:

• Miespelaaja: Tero Jaatinen
  • Naispelaaja: Jenni Karppinen
  • Masterpelaaja: Mikko Makkonen
  • Juniori: Rasmus Mikkonen
  • Yllättäjä: Konsta Vanhanen
  • Vaikuttaja: Sammy Pylkki
  • Teko: Parifrisbeegolfin SM-hopea / Sammy Pylkki & Konsta Vanhanen
  • Hallituksen valinta: Antti Ylönen

Yhteistyökumppanit

JLK:n laajan ja monipuolisen frisbeegolftoiminnan vuoksi yhteistyökumppaneiden hankintaan panostettiin edelleen merkittävästi vuoden 2022 alussa ja onneksi yrityskumppaneita sitten löytyikin toimintaa tukemaan riittävästi, jotta kauden kilpailut ja ratojen ylläpito saatiin järjestettyä onnistuneesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Suuret kiitokset kaikille Joen Liitokiekko ry:n toimintaa tukeneille tahoille!