Utran ratamuutokset 2014
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09
Re: Utran ratamuutokset 2014
Kaivonrenkaalla korin korottamiselle sanon jyrkän ei.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Re: Utran ratamuutokset 2014
Perusteluita?Toivo Tolonen kirjoitti:Kaivonrenkaalla korin korottamiselle sanon jyrkän ei.

Noin muutoin kannattaisin ylläesitettyjä ajatuksia esim. #1- ja #5-väylän pidennyksistä par 4 mittoihin - tällä operaatiolla taidettaisiin saada aikaan se AA1-tason rata, jonka mitta on yli 1800 m ja par 60. Par 4 -väyliä tulisi näin kuusi kappaletta (1, 2, 5, 8, 14 ja 18), mikä tarkoittaa sopivasti kolmasosaa kaikista väylistä.
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09
Re: Utran ratamuutokset 2014
Ei kaivonrengasta.
1. Ruma. Ei oikein sovi maastoon.
2. Utran maasto antaa harjuineen kyllä ihan haastavia tilanteita jossa joutuu korkealle heittämään. Näinpä mahdolliselle korkealle korille etsisin ratkaisua lunnonmuodolmista.
kaivon rengas mielummin vaikka kirkkopuistoon.
3. Saattas tulla tenaville kiva hiekkalaatikko koulumatkan varteen.
Ojien ylitykset jotenkin kuntoon. 7 liukkaat koivut nyt syksyllä ei ollut miellyttävä kokemus ollenkaan. Ojarummun rakentaminen ei varmaan hintavana tule kysymykseen ja lisää patoja ojiin ei varmaan suostuta tekemäänkään.
Jänneväli silloille kyllä tulee aika moiseksi, että ne kestää ojien tulvimisen. Turvallisuus näkökohtana kyllä lähes pakollisia, tai ei ollenkaan. Pysyvänä rakenteena laki sanelee kaiteet yms. Hintavaksi nousee.
3m laiturielementti on noin 500€.
http://www.lottalaiturit.fi/hinnasto.html
jollain tuollaisella elementillä lähtis siltoja ajattelemaan. 3 ja 7 silloissa. Joku harkko anturiksi, tai yms. maahankiinnitys sarja, kenties keskikohdalle putkea kannattamaan.. Muut ojat varmaan menee kätevästi pitkästätavarasta.
Mutta on varmaan ikävää mainosta jos joku sillalta tippuu ja päätyy lehtien sivuille.
10 väylän osalta en siltoja rakentelis, ennemmin miettis portaita pahimpiin kohtiin siirtymälle 11 väylälle ja korin ympärille.
10 väylälle haravan hankkiminen (paikka jonnekkin ojan keskikohdille) ,, ojaan (lipsahtaneiden, rollanneiden) tippuneiden kiekkojen haravoimiseen. Puu kepit tahtoo jäädä ojaan ja rakentavat patoa entisestään. Ehkä sen joku lenkkeilijä ottaa takapihalleen (valitettavasti).
Kiekkojen palautus tonkka myös utraan.
1. Ruma. Ei oikein sovi maastoon.
2. Utran maasto antaa harjuineen kyllä ihan haastavia tilanteita jossa joutuu korkealle heittämään. Näinpä mahdolliselle korkealle korille etsisin ratkaisua lunnonmuodolmista.
kaivon rengas mielummin vaikka kirkkopuistoon.
3. Saattas tulla tenaville kiva hiekkalaatikko koulumatkan varteen.
Ojien ylitykset jotenkin kuntoon. 7 liukkaat koivut nyt syksyllä ei ollut miellyttävä kokemus ollenkaan. Ojarummun rakentaminen ei varmaan hintavana tule kysymykseen ja lisää patoja ojiin ei varmaan suostuta tekemäänkään.
Jänneväli silloille kyllä tulee aika moiseksi, että ne kestää ojien tulvimisen. Turvallisuus näkökohtana kyllä lähes pakollisia, tai ei ollenkaan. Pysyvänä rakenteena laki sanelee kaiteet yms. Hintavaksi nousee.
3m laiturielementti on noin 500€.
http://www.lottalaiturit.fi/hinnasto.html
jollain tuollaisella elementillä lähtis siltoja ajattelemaan. 3 ja 7 silloissa. Joku harkko anturiksi, tai yms. maahankiinnitys sarja, kenties keskikohdalle putkea kannattamaan.. Muut ojat varmaan menee kätevästi pitkästätavarasta.
Mutta on varmaan ikävää mainosta jos joku sillalta tippuu ja päätyy lehtien sivuille.
10 väylän osalta en siltoja rakentelis, ennemmin miettis portaita pahimpiin kohtiin siirtymälle 11 väylälle ja korin ympärille.
10 väylälle haravan hankkiminen (paikka jonnekkin ojan keskikohdille) ,, ojaan (lipsahtaneiden, rollanneiden) tippuneiden kiekkojen haravoimiseen. Puu kepit tahtoo jäädä ojaan ja rakentavat patoa entisestään. Ehkä sen joku lenkkeilijä ottaa takapihalleen (valitettavasti).
Kiekkojen palautus tonkka myös utraan.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09
Re: Utran ratamuutokset 2014
Tai sitten laitetaan ne opasteet viimeisenä että kukaan ei visko kiekkoja siinä vaiheessa kun pitäisi olla talkoilla painamassa väyliä kuntoon 
No Karsikon opasteet? (esim.)
Tarkoitan että opasteet olisi syytä olla tehtynä, ei paikalle laitettuna sen aikaisemmin, kuin myöhemminkään , kun kori paikalle laitetaan.

No Karsikon opasteet? (esim.)
Tarkoitan että opasteet olisi syytä olla tehtynä, ei paikalle laitettuna sen aikaisemmin, kuin myöhemminkään , kun kori paikalle laitetaan.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09
Re: Utran ratamuutokset 2014
http://kuvaton.com/k/yYfu.jpg
Jos kakkos väylää viedään pitemmälle, niin sillan rakentaminen ojan suoralla osalla on varmaan helpompaa ja näin 3 väylä varmaankin kannattaa muuttaa ja samalla pitentää. Eli 3 väylä heitettäs 7 väylän suunnasta nykyiselle korille.
( keltaiset nuolet kuvassa)
Jos kakkos väylää viedään pitemmälle, niin sillan rakentaminen ojan suoralla osalla on varmaan helpompaa ja näin 3 väylä varmaankin kannattaa muuttaa ja samalla pitentää. Eli 3 väylä heitettäs 7 väylän suunnasta nykyiselle korille.
( keltaiset nuolet kuvassa)
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Re: Utran ratamuutokset 2014
Mjoo, tätäkin toki voisi tähystää, että oisko siellä sopivaa uutta väylän kohtaa 3:lle. Toisaalta kakkoskorin paikka ei siis kovinkaan paljoa nykyisestä kohtaa siirry, joten kolmosen tiin pitäminen nykypaikassaan olisi luontevinta ja helpointa. Onneksi nuo tulvat ovat yleensä vain tilapäinen "off-season"-ongelma, joten ojan ylitysten takia ei kannata väyliä alkaa ihan vähässä siirtelemään, ennemmin vaikka jätetään pelaamatta, jos on kovin vetistä. Melkeinpä luulis, että kaupunki vois "silloissa" olla apuna, tai ennemmin niin, että laittaisivat sen ojan virtauksen kuntoon... (sekä ykkösen, kakkosen että kympin kohdalta).Toivo Tolonen kirjoitti:http://kuvaton.com/k/yYfu.jpg
Jos kakkos väylää viedään pitemmälle, niin sillan rakentaminen ojan suoralla osalla on varmaan helpompaa ja näin 3 väylä varmaankin kannattaa muuttaa ja samalla pitentää. Eli 3 väylä heitettäs 7 väylän suunnasta nykyiselle korille.
( keltaiset nuolet kuvassa)
Re: Utran ratamuutokset 2014
Ideana vois olla toimiva toi kakkosen ja kolmosen pyöräytys esitetyn suuntaisesti. Toki tarttee ottaa huomioon mahdollinen vitosväylän pidennys mutta voisi mahtua hitusen lisäpituuksia molempiin väyliin noin.Toivo Tolonen kirjoitti:http://kuvaton.com/k/yYfu.jpg
Jos kakkos väylää viedään pitemmälle, niin sillan rakentaminen ojan suoralla osalla on varmaan helpompaa ja näin 3 väylä varmaankin kannattaa muuttaa ja samalla pitentää. Eli 3 väylä heitettäs 7 väylän suunnasta nykyiselle korille.
( keltaiset nuolet kuvassa)
Virtaukset pitäisi saada kuntoon joo, se olis ykkösasia. Jos kaupunki joutuu rakentamaan siltoja niin ne on tehtävä kaikkien määräysten mukaan suojakaiteineen. Lisäksi jos ja kun väylät hieman elävät niin kaupungin sedille on hitusen hankalaa perustella että miksi sitä siltaa nyt pitäisi siirtää kymmenen metriä entisestä paikasta. Tämä koskee muuten kaikkia muitakin väylämuutoksia uusista paikoista kaadettavine puineen.Andy kirjoitti:Melkeinpä luulis, että kaupunki vois "silloissa" olla apuna, tai ennemmin niin, että laittaisivat sen ojan virtauksen kuntoon... (sekä ykkösen, kakkosen että kympin kohdalta).
Se, että meillä apuna ojien ylityksessä toimii pari lankkua ei kai ole tuottanut kenellekään ongelmia. Suurempi ongelma on seiskaväylän puunrungot johon oli tarkoituksena alunperin saada pari runkoa rinnakkain ja vetää ne nippuun kakkosnelosen pätkistä tehdyin poikkipuin että olisi saanut vaikkapa 40-50cm leveän sillan. Tämä ei toteutunut kun kukaan aktiivisesti mukana olleista radan rakentajista ei kerennyt tätä tekemään missään vaiheessa. Kukaanhan noita puunrunkoja ei pakota kulkemaan ja varsinkin liukkailla on erittäin järkevää kulkea oikeita ja virallisia kulkuteitä pitkin. Matkaa tulee lisää vain 20 metriä. En itse oikein näe järkevänä että massiivisiin sillanrakennustalkoisiin lähdetään tai upotetaan suuria summia siihen että muutaman metrin voi oikaista, vaan ennemmin joko puretaan entiset kyhäelmät tai sitten ehostetaan niitä siinä määrin mikä on taloudellisesti järkevää. Vaikka seuralla onkin hitusen kertynyt pääomaa niin sen käyttö kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan ja budjetoida kaikki kehittämistoimenpiteisiin liittyvät kohdat. Koko seuran vuositulo jäsenmaksuina on noin 350 euroa nykyisellä jäsenmäärällä ja sellaisen summan käyttäminen yksittäiseen ostettavaan elementtiin ei vaan mahdu meikäläisen kaaliin. Tämä on taasen oma näkemys, ei mikään seuran virallinen.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: 21 Elo 2013, 23:09
Re: Utran ratamuutokset 2014
Siltoihin ei nähtävästi ole varaa, mutta mielestäni seura on radan pitäjä ja jonkinmoisessa vastuussa. Niinpä seura ei voi kai päättää virallisesti epävirallisten siltojen rakentamisesta. Se jos joku yksinään päättää jonkun koivunrungon laittamisesta ojan poikki, niin minkäs sille voi. Itse kyllä arvostan radaoissa sitä että liikkuminen väylältä toiselle on vaivatonta ja selkeää.
Rata- ja väyläoppaista sen verran: Karsikon radan kartta on on edelleen entisensä. Ei edes nettisivuille ole rata esittelyssä lisätty huomautustakaan väylän 2 muuttumisesta 4 ksi. Itse vittuuntusin kyllä jos tulisin paikkakunnalle ja netistä ratakartan tulostaisin ja lähtisin 2 väylää ehtimään. Eihän nuo opasteet mitään aktiiviselle radan käyttäjälle mitää merkkaa. Toivottavasti näin ei käy tulevaisuudessa. Kannattaisi arvioida myös riittääkö resurssit kaikien ratojen ylläpitämiseen, vai onko useampi vain tyydyttävällä tasolla.
Rata- ja väyläoppaista sen verran: Karsikon radan kartta on on edelleen entisensä. Ei edes nettisivuille ole rata esittelyssä lisätty huomautustakaan väylän 2 muuttumisesta 4 ksi. Itse vittuuntusin kyllä jos tulisin paikkakunnalle ja netistä ratakartan tulostaisin ja lähtisin 2 väylää ehtimään. Eihän nuo opasteet mitään aktiiviselle radan käyttäjälle mitää merkkaa. Toivottavasti näin ei käy tulevaisuudessa. Kannattaisi arvioida myös riittääkö resurssit kaikien ratojen ylläpitämiseen, vai onko useampi vain tyydyttävällä tasolla.
Timo Allan Tuovinen t.t.allan
Re: Utran ratamuutokset 2014
Karsikon ratakartan muutokset myöhästyivät alunperin sen takia, että väylää ensin testailtiin ja siirreltiin. Sitten kun väylä ns. lyötiin lukkoon, niin ratakartta yksinkertaisesti unohtui (tai ainakaan kukaan ei siitä maininnut). Ratakartta on nyt muokattu vastaamaan nykytilannetta: http://www.joenliitokiekko.com/frisbeeg ... ikon-rata/Toivo Tolonen kirjoitti:Karsikon radan kartta on on edelleen entisensä. Ei edes nettisivuille ole rata esittelyssä lisätty huomautustakaan väylän 2 muuttumisesta 4 ksi. Itse vittuuntusin kyllä jos tulisin paikkakunnalle ja netistä ratakartan tulostaisin ja lähtisin 2 väylää ehtimään.
Miika Voutilainen
#58385
#58385
Re: Utran ratamuutokset 2014
Tosiaan tämä silta-asia lienee muutenkin monimutkaisempi kaupungin alueella, jolloin varmastikin erilaiset luvat rakentamiseen pitäisi olla anottuna kaupungilta tai sitten kaupungin olisi itse vastattava sellaisen rakentamisesta. Kaupungin rahatilanteen tietäen ja mitä viestiä liikunta- ja puutarhapuolen ihmisiltä sai radan perustamisen kynnyksella, voi olettaa että kynnys rakentamisiin on suhteellisen korkea. Tuo on tietysti kaikkien etu että liikkuminen olisi vaivatonta ja turvallista, ja tähän tulee pyrkiä ratasuunnitteluissa niin nyt kuin jatkossakin. Ehkä kuitenkin etenemme tästä siltakeskustelusta varsinaisiin väylämuutoksiin jotta saadaan kehitettyä rataa entistä parempaan kuntoon ensi kesää kohti.Toivo Tolonen kirjoitti:Siltoihin ei nähtävästi ole varaa, mutta mielestäni seura on radan pitäjä ja jonkinmoisessa vastuussa. Niinpä seura ei voi kai päättää virallisesti epävirallisten siltojen rakentamisesta. Se jos joku yksinään päättää jonkun koivunrungon laittamisesta ojan poikki, niin minkäs sille voi. Itse kyllä arvostan radaoissa sitä että liikkuminen väylältä toiselle on vaivatonta ja selkeää.
Toivoisin tämäntyyppisiin palautteisiin mieluummin keskustelevaa kuin syyttävää sävyä kun kaikki täällä tekevät kuitenkin omasta vapaasta tahdostaan lajin eteen hommaa ilman minkäänlaista korvausta. Kukaan ei enää kaikkien ratarakentamisten ja muutosten yhteydessä muistanut Karsikon karttoja muokkailla. Jatkossa siis riittää vinkkaaminen vaikkapa viikkokisoissa tai forumilla että 'hei huomasin kartan x olevan vielä muokkaamatta niiltä osin ja jos joku pystyisi tekemään muutokset niin olis kiva'.Toivo Tolonen kirjoitti: Karsikon radan kartta on on edelleen entisensä. Ei edes nettisivuille ole rata esittelyssä lisätty huomautustakaan väylän 2 muuttumisesta 4 ksi. Itse vittuuntusin kyllä jos tulisin paikkakunnalle ja netistä ratakartan tulostaisin ja lähtisin 2 väylää ehtimään.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496