kirkkopuiston muutoksia

Keskustelua Frisbeegolfista
Karhumies
Viestit: 80
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 00:24

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Karhumies »

Esitetyn tulevan kutosen mandosta vielä sen verran, että jos radalla on tasan yksi mando, niin aloittelijat eivät usein ymmärrä mikä mando on ja miten se toimii. Esim. Kirkkopuiston nykyentisellä seiskalla näin (paljon ennen väyläopasteiden tuloa, mutta pari kertaa sen jälkeenkin) miten väylä pelattiin toisinaan lentispaikan kautta joko ymmärtämättömyyttä tai piittaamattomuutta. Eli jos esitetty tulevan kutosen mando on turvallisuusmando eikä väylän vaikeutusmando, niin siinä on isoja riskejä mukana. Helsingin Siltamäestä poistetaan ensi kesäksi radan ainoa mandoväylä, joka oli estämässä polun kautta pelaamista, koska jengi pelasi sumeilematta lenkkipolun päällä. Helsingin kaupungin oli helpompaa käskeä muuttamaan / siirtämään väylä valitusten perusteella kuin alkaa opettamaan aloittelijoille mandosääntöä. Eli jos kutosella on mando, varautukaa siihen että arviolta joka kymmenes pelaa sen mandosta piittaamatta, ja että tällaistenkin pelaajien olisi tärkeää näkyä tiille takana tuleville, ettei tule takaraivoylläreitä.

EDIT: Lisäksi mandolle korin suunnasta palaaminen mandosäännöstä johtuen voi aiheuttaa vaaroja, jos samaan aikaan on joku takana avaamassa (olettaen, ettei näe onko mandon takana joku). Juuri tällainen ongelma on Helsingin Kivikossa kutosväylän mandon kohdalla, jossa tiiltä ei näe riittävän hyvin mandon taakse (90 asteen kulma) ja sinne ehtii kiekon jo ollessa lennossa kävellä takaisin mandolle eteen. Koetan laittaa havainnollistavan kuvan huomenna.
Andy
Viestit: 2760
Liittynyt: 12 Touko 2012, 08:02

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hyviä pointteja! Mm. tuo DZ voisi hyvinkin toimia vanhalla nelosella ja uudella vitosella tuon polun yli heittäminen on tosiaan hieman keinotekoinen väylän jatke, vaikkakin näkyvyys on hyvä. Ja itsekin olen ollut kahtaa mieltä tässä keskustelussa - tässä kun on juurikin tämä "aloittelijat vs. "aktiivit" -asia kyseessä.

Itse kallistuin kuitenkin pitkien, haastavien, väylien puolelle, sillä ajatuksella, että kannattaahan tätä kokeilla. Taustalla myös se, että jo viime kesänä luovuin Kirkkopuistossa heittelystä iltapäivän puolella - muutamia yksittäiskertoja (lue: sadesää ja/tai viikkokisat :) ) lukuunottamatta. Kesäaikaan toki radalle mahtui vallan mainiosti n. klo 7:00 - 11:00 välisenä aikana...

Varmaa myös on, että tulevalla seiskaväylällä tullaan kyllä odottelemaan ja pitkään, mutta ehkä sen kestää. Eri asia on sitten jaksavatko nämä lajin etiketistä tietämättömät/piittaamattomat odotella ja käyttää spottereita - jälkimmäiselle ryhmälle emme voi toki oikein mitään, mutta ehkä seurana voisimme keväällä vaikuttaa tähän ensimmäiseen ryhmään jonkin "valistuskampanjan" muodossa?
rleinone
Viestit: 94
Liittynyt: 02 Touko 2012, 22:09

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja rleinone »

Uusi väylä. Suunnilleen nykyentisen kutosen tiin kohdalta nykyentisen kolmosen koriin.
Ei samaan koriin kahta väylää, koska se lisää heti tungosta ja tätä myöten vaaramomenttia.
Karhumies
Viestit: 80
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 00:24

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Karhumies »

rleinone kirjoitti:
Uusi väylä. Suunnilleen nykyentisen kutosen tiin kohdalta nykyentisen kolmosen koriin.
Ei samaan koriin kahta väylää, koska se lisää heti tungosta ja tätä myöten vaaramomenttia.
Yritin olla produktiivinen ja ehdottaa samalla jotakin korvaavaa, kun olin torppaamassa ilmakuviin pohjautuvassa arviossani ilmeisesti käytännössä toimivan uuden kutosen sekä ilmakuvan perusteella aivan liian kapeana pullonkaulana alkavan uuden pitkän version seiskasta. Samaan koriin kahden väylän pelaaminen toimii mainiosti silloin, kun radalla ei ole kovin aktiivista käyttäjämäärää. Kirkkopuistossa siis epäilemättä ei toimisi / toimisi todella huonosti. Mutta jos pitää valita hitaamman radan läpipelaamisen ja potentiaalisten vaaratilanteitten aiheuttamisen sivullisille välillä, niin itse valitsisin (tylsän) turvallisuuden.
Karhumies
Viestit: 80
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 00:24

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Karhumies »

Karhumies kirjoitti:teiden yli pelaaminen ei vaan ole lähtökohtaisesti fiksua, koska se opettaa uudet pelaajat mindsettiin, että poluilla pelaaminen sekä polkujen yli pelaaminen on OK. Ei todellakaan ole. Ollessani Prahassa vaihdossa vuosi sitten Meresmaa kävi siellä samaan aikaan muokkaamassa paikallisesta "Kirkkopuiston radasta" kaikki polkujen yli draivaukset sekä kapeat avaukset pois, koska niistä seuraa enemmän harmia sivullisille kuin hyötyä harrastajille parin lisämetrin pituutena.
Referenssikuva (punainen täplä = kori):
http://www.dgcoursereview.com/view_imag ... p=3c4d4e5a
#3 siirrettiin alkamaan korin puolelta tietä, koska toiselta puolelta aloittaminen ei tuonut mitään lisäarvoa radan pelaamiselle, mutta aiheutti paljon sivullisten odottelua sekä vaaratilanteita käytännössä. Toi "polku" on nimittäin asfaltoitu, ja siinä liikkuu melko paljon lastenvaunuja, päiväkotimuksuja sekä kuntorullaluistelijoita.

(Samalla #2 muutettiin kokonaan koska liian lähellä tietä + toi hiekkapuolikuu on lasten hiekkaleikkipaikka, ja #5 typistettiin suoraksi väyläksi, koska se oli liian lähellä tietä...mutta ne muutokset eivät liity tähän keskusteluun.)
Karhumies
Viestit: 80
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 00:24

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Karhumies »

Kasasin tästä ketjusta quoteja tuohon ehdotettuun pitkään seiskaväylään liittyen:
Joonas kirjoitti:Eniten noissa ehdotuksissa siis kummittelee tämä seiskaväylä, jolle on vaikka mitä variaatiota esitetty. Onhan se kiva näyttää paperilla, että meillä on tällainen kolmattasataa metriä pitkä väyläkin radalla, mutta onko siinä oikeasti järkeä? Minä luen itseni enemmän siihen aloittelijaporukkaan, joka heittää lättyä milloin mihinkin suuntaan ja vaihtelevalla menestyksellä, ja mitä katselin noita ehdotettuja paikkoja, tuo ehdotettu seiskaväylä oikeasti näyttää pahalta. Siis ei vain haastavalta/vaikealta, vaan vastenmieliseltä. Sellaiselta, jota en halua pelata, ja jos en seurasta tietäisi ja se tuollaisenaan toteutetaan, niin ihmettelisin, että kuka hemmetti sen on suunnitellut. Tietysti ainahan on vaihtoehtona valita siihen joku oma aloituspaikka tai jättää se pelaamatta kun ei kuitenkaan mikään kilpailu ole vaan ajanvietettä enemmänkin. Mutta mitäs järkeä on väylässä, jota aloittelijat eivät haluta pelata? Varsinkin radalla, joka on se pääasiallinen rata aloittelijoille.
Joonas kirjoitti:Rantapolulla (ehdotetun seiskan reuna) sen sijaan oli juoksijaa, koiran taluttajaa ja penkeillä istuvia mummoja.
rleinone kirjoitti: - Tuo järkyttävän pitkä väylä on haastava mutta heittäjähän voi aina pelata varman päälle. Tuossa on kuitenkin ongelma se, että siinä kulkee lenkkipolku ihan polun vieressä, ja valtaosa (esim minä) juoksee sen vastakarvaan. Tarkoittaisi odottelua, ja tämä tarkoittaa taas riskitilanteita. Lisäksi siinä taitaa olla niitä nojailupenkkejä juuri väylällä, ja näihin nojailevat staattiset vanhukset eivät väistä, eikä tarvitsekaan. Juuri kävin lenkillä, ja tälläkin viileällä kelillä oli joku mummeli istumassa.
rleinone kirjoitti:Kävin ihan paikan päällä katsastamassa, ja eivät kyllä vaikuta yhtään hullummilta. Seiska on tolkuttoman pitkä, muttei siinä niitä penkkejä tosiaan sillä alueella ole. Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä aika reilusti; voi muodostaa pullonkaulan.
Andy kirjoitti:Varmaa myös on, että tulevalla seiskaväylällä tullaan kyllä odottelemaan ja pitkään, mutta ehkä sen kestää. Eri asia on sitten jaksavatko nämä lajin etiketistä tietämättömät/piittaamattomat odotella ja käyttää spottereita - jälkimmäiselle ryhmälle emme voi toki oikein mitään, mutta ehkä seurana voisimme keväällä vaikuttaa tähän ensimmäiseen ryhmään jonkin "valistuskampanjan" muodossa?
Onko tämänkaltainen väylä todella tarkoituksenmukaista saada aikaiseksi juuri Kirkkopuiston radalle, ottaen huomioon sen, miten paljon siellä on ruuhka-aikaan pelaajia, ja miten moni radalla pelaavista ei malta käyttää spotteria, eikä ole tietoinen lajin etiketistä?

Uusilla pelaajilla on riskinä kaartaa seiftatut heitot poispäin joesta alkupäässä vasemmalle polulle. Kokeneemmilla pelaajilla on riskinä kääntää yli (tai heittää kämmenellä tai vasurirystyllä) pitkä avaus/kakkosheitto oikealle rantapolulle. Molemmissa tapauksissa päästään potentiaalisesti Karjalaisen tekstiviestipalstalle. Puhumattakaan mahdollisista loukkaantumisista ja vahingonkorvausvaateista, jos johonkuhun oikeasti sattuu. Minä ainakin tulkitsen Heilin puut vaurioituvat -jutun jälkimainingin epäpaikkakuntalaisena jäsenenä niin, että nyt koko Joensuun kaupunki tietää sen, että frisbeegolf-kiekoilla saa kunnon damagea aikaan. Onko tämä nyt mukamas hyvä ajankohta luoda tietoisesti väylä, jossa on riskinä osua sivullisiin, että saadaan Kirkkopuistoon "väylä, jossa voi rykäistä kunnolla"? As in rykäistä rantapolun mummoa kunnolla naamaan, mahdollisesti.

Lisättäköön tähän vielä, että etiketistä tuntemattomien pelaajien keskuudessa on tapana käydä harmillisen usein niin, että jos edellistä porukka on pitänyt venailla kauan pois alta, niin sitten rykäistään omat draivit vaikka sivullisia olisikin sektorissa. Toistuvaa käytöstä, kunnes joku kokeneempi tulee aiheellisesti kertomaan, miksi näin ei tule koskaan tehdä. Se, sattuuko ekana kohdalle osuma/läheltä piti sivulliseen vaiko se kokeneempi pelaaja, joka opastaa, on pitkälti tuurista kiinni.
Ville
Viestit: 1879
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 14:53

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Ville »

Karhumies kirjoitti:Esitetyn tulevan kutosen mandosta vielä sen verran, että jos radalla on tasan yksi mando, niin aloittelijat eivät usein ymmärrä mikä mando on ja miten se toimii. Eli jos esitetty tulevan kutosen mando on turvallisuusmando eikä väylän vaikeutusmando, niin siinä on isoja riskejä mukana. Eli jos kutosella on mando, varautukaa siihen että arviolta joka kymmenes pelaa sen mandosta piittaamatta, ja että tällaistenkin pelaajien olisi tärkeää näkyä tiille takana tuleville, ettei tule takaraivoylläreitä.
Kutosen mando on vaikeutuksen takia. Jos radalla ei ole mandoa niin oppiiko harrastajat edes mikä se on? Tuossa mando on laitettu jo aiemmin kirjoitettujen perusteluiden takia: Tarvitaan tarkka heitto mandolle, josta vasta päästään metsikköön koria kohti. Radallahan on toinenkin mando, väylällä 4 heti ensimmäisessä puussa.

Kommentoin myös siihen kolmosen koriin toista väylää: tuossa kohdalla juurikin pelaa kesäisin jatkuvasti porukka jalkapalloa ja rugbya. Emme tosiaankaan halua enää yhtään heitä jalkoihin kun jo nykyisellä kutosella pitää olla varuillaan sen suhteen.

Lisäkorista: Kirkkopuistoon on siirretty jo kesän lopulla ykkösväylän läheisyyteen puttikori. Syynä oli Sirkkalan puistossa sen käyttöasteen mataluus, sekä se että tänä kesänä milloin tahansa kentälle mennessä joutui odottamaan pitkiä aikoja radalle pääsyä harrastajamäärän räjähdettyä käsiin.

Vedän vähän yhteen:
-Vitonen saataneen tehtyä järkeväksi lähtemällä polun toiselta puolelta. Kori pyritään sijoittamaan siten, että sille on turvallista pelata vaikka kutosella olisi porukkaa heittämässä. Heittopaikka valittiin alun perin sen takia, että myöskään kaupungin männyt eivät saa ottaa osumia vastaan ja tuolla valinnalla väylä oli selkeä senkin suhteen.
-Kutonen ei sisällä mielestäni minkäänlaisia turvallisuusriskejä (jos sellaista väylää nyt voi edes olla olemassa) ja mando on pelillisesti valittu. Lähimmälle edessä olevalle pyörätielle on matkaa 140-150 metriä tiiltä.
-Seiska on siis vielä lyötävä lukkoon, mieluusti aamupäivän aikana tiistaina. Lisää kommentteja odotetaan. Tokihan on mahdollista että seiskasta tehdään lyhyempi väylä, mutta esimerkiksi jossakin kilpailussa käytetään spottereita ja heitetään pitkänä.
Ville Nivalainen, JLK founder | Ultimate & Frisbeegolf | http://www.pdga.com/player/64496
Avatar
Miika V
Viestit: 1255
Liittynyt: 03 Touko 2012, 21:57

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Miika V »

Juu, siinä kutosessa oli tosiaan minulta mennyt risteykset sekaisin.

Nyt pitäisi heittopaikan olla oikeassa risteyksessä:

Kuva
Miika Voutilainen
#58385
Avatar
Miika V
Viestit: 1255
Liittynyt: 03 Touko 2012, 21:57

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Miika V »

Ville kirjoitti: -Seiska on siis vielä lyötävä lukkoon, mieluusti aamupäivän aikana tiistaina. Lisää kommentteja odotetaan. Tokihan on mahdollista että seiskasta tehdään lyhyempi väylä, mutta esimerkiksi jossakin kilpailussa käytetään spottereita ja heitetään pitkänä.
Ehkä se on paras kompromissi, että seiska olisi "virallisesti" se lyhempi versio, mutta kilpailuissa voitaisiin käyttää myös sitä pitempää.
Ja jos ei ole ruuhkaa, niin saisihan sitä pitempää versiota heittää ihan harjoituskierroksillakin.
Miika Voutilainen
#58385
Joonas
Viestit: 118
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 23:38

Re: kirkkopuiston muutoksia

Viesti Kirjoittaja Joonas »

Miika V kirjoitti:
Ville kirjoitti: -Seiska on siis vielä lyötävä lukkoon, mieluusti aamupäivän aikana tiistaina. Lisää kommentteja odotetaan. Tokihan on mahdollista että seiskasta tehdään lyhyempi väylä, mutta esimerkiksi jossakin kilpailussa käytetään spottereita ja heitetään pitkänä.
Ehkä se on paras kompromissi, että seiska olisi "virallisesti" se lyhempi versio, mutta kilpailuissa voitaisiin käyttää myös sitä pitempää.
Ja jos ei ole ruuhkaa, niin saisihan sitä pitempää versiota heittää ihan harjoituskierroksillakin.
Mikä sitten on se lyhyempi seiska? Tuo Karhumiehen piirtämä versio ja joissakin suunnitelmissa näkynyt 8. väylä?
Joonas Lehtolahti
Vastaa Viestiin